InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Jyväskylä: stad in West-Finland

Jyväskylä: stad in West-Finland

Jyväskylä (uit te spreken als Joevèskoelè) is een stad in de provincie West-Finland. In dit verslag vind u onder andere hoe u Jyväskylä met het openbaar vervoer kunt bereiken.

Algemene informatie

Jyväskylä is zowel een stad als een gemeente in de provincie West-Finland. De gemeente telt ongeveer 130.000 inwoners en heeft een oppervlakte van ruim 105 km2. Daarnaast Jyväskylä is een van de snelst groeiende steden van Finland.
De betekenis van Jyväskylä is “graandorp”. Deze naam is in 1837 bedacht door tsaar Nicolaas de eerste. Jyväskylä is daarna uitgegroeid tot het centrum van de regio Centraal Finland. Momenteel is Jyväskyla voornamelijk bekend als onderwijsstad.

Openbaar vervoer

Vanaf Helsinki is Jyväskylä bijna elk uur met de trein te bereiken. De treinreis neemt gemiddeld om en nabij 3 uur in beslag. U kunt er voor kiezen een rechtstreekse trein te nemen, maar u kunt ook overstappen in het mooie stadje Tampere. De Zweedse naam voor Tampere is Tammerfors, wat eveneens wordt omgeroepen als u in de trein zit.

De verbinding tussen Rovaniemi en Jyväskylä is wat minder goed. Gemiddeld kunt u 7 keer per dag van Jyväskylä naar Rovaniemi. De reistijd hangt sterk af van hoe vaak u overstapt, maar zit meestal tussen de 8,5 en 13 uur. U kunt er voor kiezen om in Pieksämäki , Kuopio en Oulu over te stappen. Tevens kunt u in Tampere of in Pieksämäki en Kajaani overstappen

Treinreizen in Finland is in het algemeen iets luxer dan men in Nederland gewent is. In alle treinen is een restaurant wagon aanwezig. En op uw treinkaartje staat tevens welke stoel in welk wagon u heeft gereserveerd. U zult zodoende dus nooit hoeven te staan. Daarnaast hebben de verre afstandtreinen (zoals van Helsinki naar Rovaniemi) een wagon voor auto’s. En in de treinen van Pendolino heeft u veelal een stopcontact tot uw beschikking.

Vliegveld

De mooiste manier om door Finland te reizen is uiteraard per trein. Echter indien u voor een snellere reiswijze kiest kunt u Jyväskylä tevens met het vliegtuig bereiken. Jyväskylä heeft enkel nationale vluchten, u zult dus waarschijnlijk moeten vliegen via Helsinki.

Natuur

Indien u van wandelen en uitgestrekte natuur houdt, is Jyväskylä zeker een aanrader. Vanaf het centraal station bent u binnen een half uur de stad uit. Vanaf daar kunt u alle kanten op voor bossen, meren en heuvels. Tevens vind u meerdere skipistes vlak buiten de stad.

Overnachting

Indien u goedkoop maar comfortabel wilt overnachten is hostel Jyvàskylà zeker een aanrader. De prijs voor een bed op een slaapzaal ligt gemiddeld tussen de 25 en 30 euro per nacht. Een eigen kamer kan uiteraard ook en ligt gemiddeld rond de 45 euro per nacht. Het linnengoed en het ontbijt zit bij de prijs in.
© 2010 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4

Reageer op het artikel "Jyväskylä: stad in West-Finland"

Infoteur: Semicolon
Laatste update: 15-04-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!