InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Eilanden, Tuvalu (toe-vaa-loe)

Eilanden, Tuvalu (toe-vaa-loe)

Eilanden, Tuvalu (toe-vaa-loe) Eén van de kleinste bewoonde staatjes die onafhankelijk zijn geworden is Tuvalu, een archipel die 9 atollen telt, en bestaat uit een totaal van 113 kleine eilandjes. De archipel wordt bedreigd door de stijgende zeespiegel, als het zo doorgaat verdwijnt het helemaal onder water.

Algmeen

In de Grote Oceaan ligt ten, ten Noorden van Fiji en ten oosten van de Salomonseilanden, de archipel Tuvalu. Tuvalu betekent acht eilanden of acht tezamen. Tuvalu ligt ongeveer 2 meter boven de zeespiegel, is in totaal 26 km² groot. Het bestaat uit 9 atollen waarvan 3 uit één eiland bestaat en de overige 6 uit meerdere. In totaal heeft Tuvalu ongeveer 113 eilanden. Op heel de archipel wonen ongeveer 11.500 mensen, waarvan 29,8% onder de 15 jaar, 65,2% tussen de 15 en 64 jaar, 5% is ouder dan 65, aldus metingen in 2007.

Tuvalu

Het is één van de kleinste staatjes ter wereld en behoorde van 1877 tot 1976 bij het Verenigd Koninkrijk, waarna het een monarchie werd. Tot 3 december 1976 waren de eilanden bekend onder de naam Ellis Islands, waarna ze op genoemde datum werden omgedoopt tot Tuvalu.

De 9 atollen van Tuvalu zijn:
  • Funafuti, het hoofdeiland, heeft een vliegveld en er wonen ± 10.000 mensen
  • Nanumea, de eerste bewoners zouden 2 vrouwen zijn geweest, Pai en Vau
  • Nanumaga
  • Niutao
  • Nui
  • Niulakita
  • Nukufetau
  • Nukulaelae
  • Vaitupu

Vijf van de bovengenoemde eilanden zijn koraalatollen, de overige vier zijn gewoon land dat uit zee oprijst. Het leven op de eilanden is eenvoudig, maar hard. Er zijn geen beken of rivieren, dus het opvangen van het regenwater is erg belangrijk. Overal op de eilanden zijn palmbomen te vinden, dus kopra (gedroogde kokosnoot) is een belangrijk exportmiddel van Tuvalu. Tevens haalt het inkomsten uit de handel in visrechten, Japan en de Verenigde Staten mogen in de wateren rondom de archipel op tonijn vissen.

Tuvalu is een van de weinige landen die diplomatiek relaties met Taiwan hebben. Taiwan heeft het hoogste gebouw op de archipel gefinancierd, een drie etages tellend administratief hoofdkwartier.

Toerisme

Het toerisme op de eilanden stelt niet veel voor, wanneer men zich wil afzonderen is Tuvalu uitermate geschikt. Wandelend het eiland verkennen, zwemmen en duiken zijn hier de kernactiviteiten.

Tuvalu is bekend vanwege de domeinextensie.tv. Ze hebben onderhandeld over een lease contract voor 12 jaar, de royalty´s hiervoor bedragen $ 50.000.000,-- over de periode van 12 jaar.

Bedreiging

Door dat het zeewater qua temperatuur stijgt, verbleekt en verbrokkelt het koraalrif. Tuvalu is al bijna 70% van zijn riffen kwijt. Alsmede de stijging van de zeespiegel door het ontdooien van gletsjers, waardoor het water jaarlijks met ongeveer 3 mm stijgt. Dit heeft kwalijke gevolgen voor de landbouw op de eilanden, het zoute water kan nu namelijk gewassen en wortelen aantasten. Hierdoor wordt de grond steeds zilter, dus steeds minder te bebouwen. Zonder dat hier iets aan wordt gedaan, zal Tuvalu ooit het Quiness Book of Record halen met de eerste klimaatvluchtelingen ter wereld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eilanden, Tuvalu (toe-vaa-loe)"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 24-05-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!