Liften door de USA
Met de auto door Amerika, velen dromen ervan, maar het is weinigen gegeven die droom ook daadwerkelijk waar te maken. Er durft nogal een prijzig prijskaartje aan vast te hangen... Je hebt het vliegtuigticket dat je dient te betalen, je moet een wagen huren, benzine betalen en elke nacht een verblijf in een motel, camping of hotel betalen.
Een manier om het totaalpakket wat goedkoper te maken, zal voornamelijk de meer avontuurlijke types onder ons interesseren. Stel je voor dat je zowel stap 2 en 3 niet moet betalen, dat scheelt al snel een paar honderden tot zelfs duizenden dollars, dit noemen we dan liften of: 'hitch-hiking'.
Stel je voor dat je ook nog eens de laatste stap, het verblijf, kan overslaan, dan wordt het geheel nóg goedkoper, maar toegegeven: ook gewaagder. Dit heet dan hitch-hiking met 'stealth camping' oftewel onzichtbaar kamperen (wildkamperen), in de bosjes naast de weg.
1. Hitch-Hiking
Je steekt je duim uit, en je wacht tot er een vriendelijke bestuurder met teveel vrije plaatsen in zijn auto, voor je stopt. Je stapt in en rijdt kosteloos weer enkele kilometers dichter tot jouw bestemming. Zo simpel is de theorie.
Nu de praktijk: In het oosten van de USA is liften moeilijker dan in het westen, in die mate dat je het risico loopt geheel ontmoedigd te worden door het begin van je reis (gesteld dat je in het oosten vertrekt natuurlijk). Het is daarom dat verschillende 'ervaringsdeskundigen' iedereen aanraden ergens ten westen van Chicago te vertrekken. Al wat oostelijker ligt is één grote nachtmerrie. Ikzelf kan dit bevestigen, indien mogelijk laat je de oostelijke staten ongemoeid, maar het is niet onmogelijk om erdoor te geraken. Óveral zijn er goedhartige mensen die een eenzame lifter willen meenemen, je moet er ginder gewoon iets langer op wachten.
Enkele algemene tips:
- wees verzorgd! Iemand die er proper uitziet heeft veel meer kans meegenomen te worden.
- kies een goede locatie uit. (meer info zie hieronder)
- lach! wees vriendelijk, zelfs als ze niet stoppen, de kans bestaat dat ze je te laat gezien hebben en ze terugrijden om je alsnog op te komen pikken (is meermaals gebeurd bij me!)
- hou je spullen in de mate van het mogelijke dicht bij je, in het geval dat er gelopen dient te worden...
- vertrouw op je instincten, kijk de mensen in hun ogen aan, wees vriendelijk maar niet naïef, een geweigerde rit is geen ramp
Locatie
Locatie is alles voor een lifter. No Location, no game. Zo is het nu eenmaal. Zorg dat je ergens goed zichtbaar staat, bij voorkeur langs een lang recht stuk, draag lichte kledij (lichte kleur), zorg dat de weg een veilige 'stopstrook' langs de kant heeft, zodat de auto's gemakkelijk en comfortabel en vooral: veilig kunnen stoppen. Probeer ook liefst niet te liften langs een weg waar de auto's te hard rijden. Hoe trager hoe beter in het algemeen.
Truckstops
Deze zijn een ware goudmijn voor de lange-afstands lifters onder ons. Ik heb het persoonlijk meegemaakt dat ik overdag van 7u 's morgens tot 18u 's avonds heb gelift over ongeveer 100 km, en dan nog in bochten en kris kras met omwegen, én zelfs een hele tijd moeten wandelen. En dan kwam ik uiteindelijk tegen 18u aan in zo'n truckstop, en binnen het halfuur à 3 kwartier had ik me een 1600 mile lift versierd! En dat had naar mijn gevoel weinig met geluk te maken, truckstops zijn gewoon ongelofelijk handig als je ergens wilt geraken.
Er is wel een volledig andere tactiek voor nodig om een lift te krijgen op een truckstop, dan gewoon langs de weg. Er zijn 2 manieren: ofwel ga je gewoon aan de uitgang staan, je steekt je duim op, en hoopt dat er iemand zal stoppen. Dit kan redelijk efficiënt zijn, maar ik heb het zelf nooit geprobeerd. Voornamelijk omdat het te warm was om in de volle zon te staan, en omdat de tweede manier ook lukte. Deze tweede manier is: langs elke truck langsgaan en een vriendelijk gesprek beginnen. De meeste truckers zijn oprecht gelukkig met een beetje aandacht in hun eenzame bestaan, en zullen in 9 van de 10 gevallen vriendelijk terug doen. Wat niet wil zeggen dat ze je in 9 van de 10 gevallen meenemen....
Eerst en vooral is hier spontaniteit nog belangrijker dan uiterlijk. Je moet de trucker met een 5 a 10tal zinnetjes kunnen overtuigen dat je een sympathieke Europeaan bent, die hem niet zal vermoorden tijdens een van de vele uren op de baan. En meer als dat, de trucker wilt ook liefst een leuk iemand naast zich hebben tijdens zo'n lange reis, in plaats van een vervelend kereltje. Pakweg de helft kan je overtuigen dat jezelf meepakken best leuk kan zijn, 90% echter zal zeggen dat het niet mag van de verzekering: zomaar iemand meepakken (of ze gebruiken het als excuus natuurlijk). Dan blijft er nog zo'n 5%, of 1 op de 20, over die je wél zal meepakken. Wees hier niet te kieskeurig, truckers kunnen er meestal hard uitzien, maar diep vanbinnen zijn ze vrijwel allemaal ok. (Echte moordende psychopaten hébben meestal geen job).
Je kan ook gewoon aan de ingang zitten met je backpack, met je neus in je road atlas, en een groot bordje "WEST" naast je. Dit werkt meestal ook, hier heb je relatief weinig moeite voor nodig en je raakt meestal aan de praat met een barmhartige samaritaan die, hoewel hij je niet meteen kan helpen, wel zijn best zal doen om collega's te overtuigen, of je alleszins nuttige tips kan geven.
2. Stealth Camping
Wildkamperen dus. Dit is niet zo gevaarlijk als de meeste mensen denken. Het komt er in essentie op neer dat je een goed plekje zoekt en daar je tent opzet. Let wel: dit is in bijna alle landen illegaal. Moest je ontdekt worden door de politie zullen ze je echter meestal gewoon wegjagen of hoogstens een nacht in de cel houden. (Dit heb ik echter nog nooit meegemaakt, dus daar weet ik niet het fijne van.)
Waar moet je nu op letten?
De locatie moet vooral uit het zicht zijn, en zo ver mogelijk van wandelpaden of open gebieden. In principe heb je helemaal geen dicht bos nodig, zolang als men je maar niet ziet is het goed. Zo heb ik ooit eens geslapen tussen een autosnelweg en een spoorweg, die minder als 100m van elkaar gescheiden waren. Maar door een gunstige ligging van het terrein was het een mooie plaats om ongemerkt wild te kamperen.
Ook belangrijk is dat je je tent zo laat mogelijk opzet en zo vroeg mogelijk weer afbreekt. De nacht is je bondgenoot, de donkerte zorgt voor een groot stuk je dat je nooit gezien kan worden.
Andere mogelijkheden
Ook heel handig als je met trucks meereist: deze hebben meestal 2 slaapmogelijkheden, de een boven de ander, als in een stapelbed. Als je niet afstotelijk bent of psychopathische trekjes vertoont zal de trucker het helemaal niet erg vinden dat je 's nachts mee in de truck slaapt. Dit heb ik trouwens meestal gedaan.