InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Liften, de voor- en nadelen en het vinden van een goede plek

Liften, de voor- en nadelen en het vinden van een goede plek

De laatste jaren kom je ze steeds minder tegen: lifters. Toch is het een mooie manier om iets van de wereld te zien. Hier zijn de voor- en nadelen op een rij gezet. Ook kun je lezen waar je op moet letten bij het selecteren van een locatie.

Liften

De wat oudere lezers zullen zich het beeld vast herinneren: iedere vrijdagmiddag, voordat de OV-studentenkaart werd ingevoerd zag je rijen studenten langs de weg staan. De laatste jaren, door een combinatie van eerdergenoemde kaart, de invloed van dubieuze horrorfilms en wellicht de individualisering van de samenleving, wordt er steeds minder gelift. Toch kom je lifters in de zomerperiode nog wel eens tegen. Het weer is er dan vaak geschikter voor en ook is de OV-studentenkaart dan tijdelijk niet geldig.

De voor- en nadelen

Voor

  • Het is gratis!
  • Je ontmoet nieuwe mensen.
  • Het is een avontuur. Hoe de dag ook verloopt, het zit altijd vol verrassingen. Soms wacht je uren naast een boom terwijl je een andere keer razendsnel je bestemming bereikt. Iedere keer is weer anders en achteraf is het is altijd goed voor een leuk verhaal.
  • Het delen van een auto is goed voor het milieu. Liften is eigenlijk een informele manier van carpoolen.

Tegen

  • Soms moet je lang wachten op een rit. Het is niet de meest handige manier van vervoer als je haast hebt. Aan de andere kant is liften wel ideaal als wilt onthaasten en je de reis belangrijker vindt dan de bestemming.
  • Mensen maken af en toe vervelende gebaren.
  • Het weer kan tegenzitten. Breng daarom altijd een regenjack mee. Keerzijde is dat het weer ook mee kan zitten, en als je binnen blijft zitten loop je dat mis.
  • Je kan niet veel meenemen. Weinig automobilisten willen wachten op een lifter met een grote koffer. Ook is dat voor jezelf nogal lastig. Aan de andere kant leer je hiervan alleen het allerbelangrijkste mee te nemen.

Het buitenland

Wanneer je in het buitenland lift is het meteen een goede manier om aansluiting te vinden bij de lokale bevolking. Deze mensen vertellen je vaak allerlei interessante “insider” informatie over hun land en brengen je naar plekken die niet in reisgidsen staan vermeld.

Het kiezen van een goede plek

Om goed te kunnen liften is het belangrijk op een goede locatie te staan. De keuze van de plek kan een wereld van verschil maken in je succes. Je kunt het vergelijken met het intypen van de juiste keywords voor je website of met het gebruiken van de juiste woorden op je CV.

De tips

Veiligheid
Vindt een plek waar je veilig kunt staan, met een behoorlijke afstand tot het langsrijdend verkeer. Op de vluchtstrook van de snelweg is niet alleen illegaal, maar ook erg gevaarlijk. Auto’s moeten veilig kunnen stoppen, probeer een plek te vinden waar dat goed mogelijk is, zonder dat ze achteropkomend verkeer blokkeren.

Zichtbaarheid
Auto’s moeten je goed kunnen zien. Vlak na een bocht is geen goede plek om te staan, want dan word je pas op het laatste moment gezien. Bij een oprit naar een snelweg is een voorbeeld van een goede plek, auto’s rijden nog niet zo snel en hebben een goede gelegenheid om te stoppen. Wanneer je op een provinciale weg bent, kies een recht stuk, bijvoorbeeld bij het “hier verlaat je de bebouwde kom” bord. Op Duitse snelwegen is een goed punt het einde van een Raststätte (een tankstation met parkeerterrein).

Legaliteit
Dit is ook erg belangrijk. In Nederland is op de snelweg lopen verboden. Doe dat dus niet. Je duim uitsteken voor politiewagens wordt vaak ook niet gewaardeerd.

Filteren van verkeer
Zorg dat je het verkeer vangt dat de juiste kant op gaat. Hiermee voorkom je schouderophalende automobilisten en mensen die zich bedenken met een smoesje. Sta je in de buurt van een kruising, wandel dan naar de juiste weg na de kruising. Een bord met de naam van je bestemming erop kan ook helpen.
© 2012 - 2019 Ralphm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Backpack tips - Bestemming kiezenBackpack tips - Bestemming kiezenJe hebt besloten om na je studie te gaan reizen of om je werk te onderbreken voor een sabbatical en te gaan backpacken.…
Wat leer je van backpacken?Wat leer je van backpacken?Backpacken is een vorm van toerisme die erg populair is onder jongeren. Buiten het feit dat het erg leuk is om de wereld…
Tussenjaar: mogelijkhedenTussenjaar: mogelijkhedenEen tussenjaar is ideaal om je horizon te verbreden, te werken aan je persoonlijke ontwikkeling of je in te zetten door…

Reageer op het artikel "Liften, de voor- en nadelen en het vinden van een goede plek"

Infoteur: Ralphm
Gepubliceerd: 13-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!