InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Via Verde de la Sierra in Cadiz (Zuid Spanje)

Via Verde de la Sierra in Cadiz (Zuid Spanje)

Via Verde de la Sierra in Cadiz (Zuid Spanje) In het noorden van de provincie Cadiz begint de Via Verde de la Sierra, een Groene Route die van een oude spoorweglijn terug een aantrekkelijke toeristische route maakt, maar nu voor wandelaars, fietsers en paardrijders. Via deze route valt heel wat natuurschoon en culturele geschiedenis van dit mooie stukje Andalusië te ontdekken.

Doel van de Vias Verdes in Spanje

De Groene Routes "Vias Verdes" van Spanje zijn een initiatief om het duurzaam toerisme te bevorderen. Weg van de stedelijke gebieden, middenin een natuurgebied en met respect voor het milieu, mensen aanzetten om terug in contact te komen met het buitenleven. De Vias Verdes maken gebruik van oude spoorwegtracés die in het verleden werden aangelegd voor personen- en goederenvervoer, maar die met de jaren buiten gebruik werden gesteld. In sommige gevallen is het zelfs zo dat bepaalde treintrajecten niet eens afgewerkt werden, zoals hier bij de Via Verde de La Sierra.
De Groene Routes verbinden dorps- en stadskernen via een alternatieve weg en op die manier kunnen toeristen nu genieten van de infrastructuur van viaducten en tunnels om te voet, te paard of met een mountainbike de natuur en cultuur van de streek te verkennen.

Groene Route in oude spoorwegbedding

De Via Verde de la Sierra maakt gebruik van de oude spoorwegverbinding Jerez-Almargen en is 36 km lang. De route loopt tussen Puerto Serrano ten zuiden van Sevilla en Olvera, een stadje in het noorden van de provincie Cadiz. Langs de route zijn diverse mooie landschappen te bewonderen. Van panorama's met landbouwgronden, bergketens, mediterrane bossen tot kleurrijke dalen met rivieren zoals de Guadalete, de Guadalporcún en de Guadamanil.

Hoogtepunten van de route

Langs de route Via Verde de la Sierra zijn tal van elementen die de natuurliefhebber zullen aanspreken. Zo is er bijvoorbeeld de eeuwenoude eik die als natuurmonument van Andalusië beschermd wordt "El Chaparro de la Vega"(foto). Het hoogtepunt van de route is wellicht de Peñon de Zaframagón die tussen km 15 en km 20 van de route ligt. Het is een natuurreservaat met een groot rotsmassief met daarrond een prachtig landschap. In die zone is één van de belangrijkste kolonies vale gieren van Europa te vinden, met minstens 200 stellen (officiële telling).

Bezoekerscentrum met interactieve camera

In het station van Zaframagón is een bezoekerscentrum ingericht waar men op een groot scherm de vale gieren kan observeren. Met een joystick kan een camera bediend worden die is opgesteld recht tegenover de nestplaatsen van de vale gieren. Het centrum doet tevens dienst als officieel observatiecentrum voor het gedrag van deze grote vogels. Andere vogels die op die locatie te zien zijn:
  • aasgier
  • havikarend
  • valk
  • oehoe
  • rotszwaluw
  • kauw
  • raaf

Conclusie

De Via Verde de la Sierra is in vele opzichten bijzonder te noemen. Oude stations zijn omgevormd tot gastenverblijf, ideaal voor een natuur vakantie. De Groene Route heeft dertig tunnels, vier viaducten, een perfecte bewegwijzering en tal van rustzones en recreatiemogelijkheden. Het loont ook de moeite om de cultuur en geschiedenis te leren kennen van de verschillende plaatsen waarlangs de route passeert: Coripe, Pruna, Olvera, Puerto Serrano, El Coronil, Montellano.
Het is een mooi project dat zowel de lokale bevolking als de buitenlandse of Spaanse toerist de kans geeft te genieten van de vrije natuur en rijke cultuur van deze aantrekkelijke streek.
© 2009 - 2019 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: El Pantera, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Fundacion Via Verde de la Sierra www.fundacionviaverdedelasierra.com

Reageer op het artikel "Via Verde de la Sierra in Cadiz (Zuid Spanje)"

Infoteur: Gertrudis
Gepubliceerd: 12-11-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!