InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Atiu, klein paradijsje in de Stille Oceaan

Atiu, klein paradijsje in de Stille Oceaan

Atiu, klein paradijsje in de Stille Oceaan Atiu ia een eiland in de vorm van een vijfhoek zoals je op de foto ziet. Hier huist een vogelsoort die nergens anders op de wereld voorkomt. De bewoners zijn zeer hartelijk en gastvrij. Sloten op deuren en fietsen bestaan hier niet. In de bossen kun je her en der bananen, passievruchten, papaya's en nog veel meer plukken.

Inhoud:

Diamant van een Cook-eiland

Atiu is een klein eiland uit de zuidelijke groep van de Cook-eilanden in de Stille Oceaan. Van bovenaf ziet het er vijfhoekig uit, als ware het een platte tekening van een diamant. Er wonen maar 570 Polynesiërs en dat aantal slinkt nog steeds omdat veel mensen naar Nieuw-Zeeland te verhuizen voor studie en werk. Er is weinig toerisme; er is een backpackershotelletje en een hotel waar maar 3 kamers zijn. Atiu is een vulkanisch eiland met een koraalrif.

Het dorp

Alle mensen van Atiu wonen in het midden van het eiland op een 72 meter hoog gelegen plateau. Het dorpje is verdeeld in 5 wijken, wat eigenlijk 5 wegen zijn die allemaal op een punt in het midden uitkomen. Voordat de missionarissen op Atiu kwamen, woonden de mensen aan de zeekust. De missionarissen hebben hun ervan overtuigd dat het veiliger is op een hoger gedeelte van het eiland te wonen, in verband met de gevaren van orkanen of tsunamiís.

Regenwoud

Om dit plateau heen ligt een dichtbegroeid regenwoud. Er zijn daar veel bergen en dalen. Ondanks dat dit een klein eiland is, 27 km², is het door het dichtbegroeide bos en de grote oneffenheid in het landschap erg gemakkelijk om te verdwalen. De bewoners van Atiu wijken zelden van de wegen af omdat ook zij de precieze weg niet kennen. Bovendien is door de steile hellingen het vrij moeilijk om daar te lopen.

Megalithische weg

Er ligt een weg uitgehakt in de koraalrotsen over een groot gedeelte van het eiland. De ouderdom van deze weg is moeilijk vast te stellen. Het lijkt erop dat bewoners in de oudheid door middel van deze weg Atiu iets toegankelijker wilden maken. Omdat de weg is uitgehakt in koraal groeit hier niets. De weg valt onder de megalithische bouwwerken.

Grot

Er is een mooi verhaal uit Atiu waar het ondoordringbare van het landschap naar voren komt. Een minnaar was op zoek naar zijn geliefde. Wekenlang was ze verdwenen, waarschijnlijk verdwaald in de bossen van Atiu. De minnaar zag op een gegeven moment een vogeltje dat steeds een paar meter voor hem uitvloog. Hij besloot het vogeltje te volgen. De minnaar kwam in totaal onbekende gedeelten van het eiland. Opeens zag hij een grot met een 10 meter hoge ingang die nog nooit eerder door de bevolking was opgemerkt. Daar was zijn geliefde! De grot bestaat nog steeds en er worden excursies naar gehouden. Je kunt in een poeltje in de grot baden.

Kopeka, vogel die alleen over Atiu vliegt

In deze grot woont een vogelsoort die alleen op Atiu voorkomt, de kopeka. Hij staat erom bekend dat hij nooit zittend op een tak gesignaleerd wordt. Hij vliegt het eilandje over, eet vliegen op, en vliegt terug naar de grot om te rusten. Zijn vijand is de kokosnootkrab of klapperkrab die met zijn poten erbij ongeveer 30 centimeter breed kan worden. Met zijn 8 poten kan hij tegen de wanden opklimmen waar de kopeka zijn nesten bouwt.

Het vliegveld

Het vliegveld van Atiu is slechts een airstrip. Zoals op veel eilanden is de enige start -en tevens landingsbaan niet geasfalteerd maar bestaat hij uit grint. Vaak is er niet eens een kantoortje of wachtruimte. Er staan wel enige tientallen mensen te wachten aan de rand van het vliegveld als er een vliegtuig landt. Op de eilanden in de Stille Oceaan krijgt de bezoeker vaak direct bij aankomst een kokosnoot met een rietje aangeboden en wordt hem of haar een schelpenketting om gedaan.

Tumunu, de lokale barretjes

Eigenlijk hebben bezoekers van Atiu geen keus; ze moeten de traditie van de tumunu minstens éénmaal meemaken. Je wordt meegenomen in de laadbak van een truck en moet alle tumunuís bezoeken. Tumunuís zijn traditioneel gebouwde huisjes waar een groot vat met een zelfgemaakte alcoholische fruitdrank in staat. Een halve lege kalebas wordt door iemand telkens gevuld en iedereen uit de kring proeft de drank. Na een paar rondes wordt je naar de volgende tumunu verplaatst. Als je ze allemaal hebt gehad, wordt je naar je hotel gebracht, met de uitnodiging dat je morgen weer langs mag komen. Het maken van deze alcoholdrank is de bewoners geleerd door de missionarissen. De mensen van Atiu dronken vroeger in de tumunuís een licht hallucinerende drank, wat onder invloed van het christendom is afgeschaft.

Vulkaan en koraal

Atiu is een bijzonder eiland omdat het zowel een koraaleiland als een vulkanisch eiland is. Er ligt een rif om Atiu heen die makatea wordt genoemd. Door zowel het vulkanische deel als het koraal wordt het eiland langzaam omhoog gestuwd. De zee is ruw rond Atiu. Er zijn veel scheepsladingen op de zeebodem beland maar niemand durft ze op te duiken omdat de stroming veel te sterk is. Pas in 1975 is er een haven aangelegd in Atiu. Weinig boten meren hier aan door het risico van de ruwe zee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eilanden: Zuidelijke Cook eilandenDe Cook eilanden liggen in de tropen en zijn een onderdeel van Polynesië. Het ligt midden in de Stille Zuidzee, in het c…
De Cook-eilandenDe Cook-eilanden vormen een deel van Polynesië waaronder ook Samoa, Tonga, Wallis en Futuna, Frans Polynesië, Hawaii en…
Rarotonga, hoofdeiland van de Cook eilandenRarotonga is een paradijselijk eiland in de Pacifische oceaan. In dit artikel lees je veel interessante informatie over…
Eilanden; Noordelijke Cook eilandenDe Cook eilanden liggen in de tropen en zijn een onderdeel van Polynesië. Het ligt midden in de Stille Zuidzee, in het c…
Eilanden, Niue (Nie-oe-wee)Eén van de grootste koraal eilanden ter wereld, ontdekt door Captain Cook aan het eind van de 18e eeuw. De oorspronkelij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • De gidsen die ons begeleidden,
  • Hoteleigenaars en hun verhalen,
  • Eigen ontdekkingstocht en interviews met lokale bewoners,
  • Informatie verstrekt door reisorganisatie Pacific Island Travel

Reageer op het artikel "Atiu, klein paradijsje in de Stille Oceaan"

Reactie

Tineke, 08-10-2007 22:08 #1
Dit eiland lijkt mij heerlijk om te wonen. Geen stress of ik moet mij vergissen. Reactie infoteur, 30-10-2007
Tineke,
Nee weinig, stress. Je hoef niet bang te zijn voor verhoging vd zeespiegel. Altijd mooi weer.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Stille Oceaan
Reacties: 1
Schrijf mee!