InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Nieuw Zeeland en de bezienswaardigheden van Northland

Nieuw Zeeland en de bezienswaardigheden van Northland

De Nederlandse ontdekkingreiziger Abel Tasman (her)ontdekte Nieuw Zeeland rond 1640. Vanwege zijn heimwee naar zijn geboorteplaats noemde hij het door hem ontdekte land “Nieuw Zeeland”. Echter hij heeft nooit voet aan wal gezet, dat hebben de Maori voorkomen. Doordat zijn verslag van het “nieuwe” land niet echt positief was, heeft de VOC van dit land verder geen kennis genomen.

Korte geschiedenis

Toen aan het einde van de 18e eeuw James Cook met zijn schip aanmeerde in Nieuw Zeeland, bracht dat na enkele jaren een stroom van Britse (en Europese) kolonisten op gang. Dit resulteerde in 1840 tot het Verdrag van Waitangi, een verdrag tussen de Maori en Britse overheersers. Dat de Maori eigenlijk hun land aan Brittanië verkochten, begrepen ze pas heel veel later.

Vanaf dit moment begon de bevolking te groeien en kwam de Britse invloeden op gang. Er zijn dan ook nog diverse Victoriaanse gebouwen uit die tijd te vinden in Nieuw Zeeland. In 1947 werd het land onafhankelijk. Ondanks dat het land nog niet zo heel lang “bestaat” in de zin van de westerse wereld, heeft het heel veel bezienswaardigheden. Hieronder zijn er een paar beschreven van het Northland.

Enkele van de vele bezienswaardigheden

Poor Knigts Islands

Dit is de mooiste duiklokatie ter wereld en ligt ten oosten van het Noordereiland. Op het land van de eilanden komen niet vaak toeristen, want deze maken eigenlijk alleen gebruik van de wateren. Onder water liggen prachtige tunnels met bogen en grotten.

Kerikeri

Redelijk hoog in het noorden van Northland, dat het noordelijkste deel van Nieuw Zeeland is, ligt het dorp Kerikeri waar de twee oudste gebouwen van het hele land te vinden zijn. Het dorp zelf telt bijna 1.500 inwoners. Op de plaats van dit dorp, lag vroeger een nederzetting van de Maori. Hier werd in 1819 een missiepost gesticht welke de 2e van Nieuw Zeeland was. De 1e werd namelijk in Paiha gesticht. De missiepost in Kerkeri werd beschermd door Hongi Hika, een Maori leider. Het Kerkikeri Mission House, uit 1822, is het één van de twee oudste Europese gebouwen van het land.

Het ander oudste gebouw de Stone Store, aangrenzend aan Kerikeri Mission House. Wat nu een souvenirwinkel is, was vroeger een opslagplaats van de missie.

Cape Reinga

Helemaal in het noorden op een afstand van ongeveer 300 km van Auckland ligt Cape Reinga, alleen de Surville Cliffs liggen nog noordelijker. De vuurtoren (het Cape Reigna Lighthouse) van Cape Reinga doet vermoeden dat het einde van de wereld is bereikt. Op dit punt wordt de zonsopkomst als eerste ter wereld waarneembaar. Vanaf de vuurtoren, na een flinke trip dwars door het zand, is bij goed weer de Three Kings Islands te zien, wat een prachtig uitzicht biedt. Ook is de overgang van de Tasmanzee in de Grote Oceaan duidelijk waarneembaar, deze laatste is namelijk veel donkerder van kleur dan zijn kleine broer de Tasmanzee.

Het woord Reinga betekend in de Maori taal “onderwereld”, wat te maken heeft met het geloof van de Maori. Zij geloven namelijk dat de pohutukawa-boom het verzamelpunt is van hun pas overledenen, deze boom ligt onder aan de kaap. Hiervandaan zouden hun geesten de reis aanvaarden naar het mytische Hawaiki. Hawaiki is de plaats waar ongeveer 700 jaar geleden de eerste Maori vandaan kwamen.

Waipoua Kauri Forest

De Kauri bomen hebben grijze stammen en zijn zeer groot, het is een soort pijnboom. Het is de op een na grootste boom ter wereld, de Redwood is nog groter. In dit park is het mogelijk om diverse wandelingen te maken. Tijdens deze wandelingen komt u onder andere langs de “Four Sisters”, een van de mooiste bomen uit het park. Anders dan zijn naam doet vermoeden is het een enorme boom met een viertal vertakkingen vanaf laag bij de grond. De grootste boom in het park is de “Tane Mahuta” wat in de Maori taal “God van het bos” betekend. Deze boom is maar liefst 51 meter hoog en heeft vlak bij de grond een omtrek van 14 meter. Zijn leeftijd wordt geschat tussen de 2.000 en 4.000 jaar. De boom met de grootste omtrek is de “Te Matua Ngahere”, oftewel “vader van het bos”, met een omtrek van ruim 16 meter.

Ninety Mile Beache

In Northland ligt een strand dat 88 kilometer lang is. Tot op de dag van vandaag is het nog steeds niet duidelijk waar de naam van het strand vandaan komt. De zandduinen zijn meer dan 6 km breed en hebben een hoogte bereikt van meer dan 150 meter. Op dit strand is het prima quad-rijden, paardrijden, golfen en natuurlijk ook vissen.

Ieder jaar wordt er een marathon verlopen van 60 km. Aan de herkomst van deze marathon is een Maori legende verbonden, namelijk:
Een hardloper kwam naar de zuidkant van het strand om, bij een daar verblijvende stam, op zoek te gaan naar zoete aardappels. Deze lagen inderdaad opgeslagen en de “dief” vulde zijn manden met de lekkernij. Daarna moest hij heel snel maken dat hij weg kwam, want de stamleden kwamen achter hem aan om de aardappels terug te krijgen.

Waipu

Dit plaatsje is halverwege de 19e eeuw gesticht door ongeveer 900 schotten. Als herinnering aan hun afkomst wordt ieder jaar op 1 januari de landelijke variatie gehouden van de Highland Games. De mannen dragen gedurende deze games rokken.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de MaoriDe Maori is een volk dat in Nieuw-Zeeland woont. In dit artikel zal de Maori geschiedenis beschreven worden en wat de hu…
Auckland de poort van Nieuw ZeelandVanaf het moment dat de Britse zeevaarder James Cook voet aan land zette in Nieuw Zeeland, kwamen de Britten in grote ge…
Nieuw-Zeeland, twee werelden in één landNieuw-Zeeland bestaat uit twee grote eilanden, die veel van elkaar verschillen. Het Noordereiland kenmerkt zich door haa…
Bay of islands in Nieuw-ZeelandBay of islands in Nieuw-ZeelandBay of Islands in Nieuw-Zeeland is ook voor de Nieuw-Zeelanders zelf een favoriete vakantiestek met een historisch karak…
Nieuw-Zeeland: Voor een ideale vakantie tussen Kiwi en MaoriNieuw-Zeeland is het jongste land op aarde. Het is het allerlaatste stuk landmassa dat werd ontdekt. Nieuw-Zeeland heeft…

Reageer op het artikel "Nieuw Zeeland en de bezienswaardigheden van Northland"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 08-02-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!