InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Z-Ticket: vervoersabonnement voor veel zomers bergplezier

Z-Ticket: vervoersabonnement voor veel zomers bergplezier

Z-Ticket: vervoersabonnement voor veel zomers bergplezier In veel toeristengebieden bestaan speciale vervoersabonnementen voor trein, bus en boot. Met zon abonnement kan dikwijls tegen reductie worden gereisd en in andere gevallen geheel vrij. Toegegeven, de prijzen van die abonnementen zijn betrekkelijk hoog maar wie veel reist en gebruik maakt van bergbanen kan toch een aanzienlijk voordeel halen ten opzichte van losse kaartjes kopen. Zon gebied met een vervoersabonnement is het Noordwestelijk deel van het Oostenrijkse Tirol waar een zogenaamd Z-Ticket gekocht kan worden. Er bestaan verschillende keuzen in het aantal dagen dat het ticket geldig is waardoor het aangepast kan worden aan de verblijfsduur.

Veel zomers bergplezier

Met een Z-Ticket kan veel bergplezier worden beleefd in het gebied waar het abonnement geldig is. Talrijke bergwandelingen zijn vanaf het eindpunt van de bergbanen aan te vangen. Van hotel of ander verblijf naar het dalstation van een bergbaan kan gratis met de bus. Het Z-Ticket heeft daarnaast nog diverse andere mogelijkheden.

Begrenzing van het gebied

Het gebied waar het Z-Ticket geldig is wordt begrensd door enkele veelbezochte toeristenplaatsen zoals Ehrwald, Lermoos, Bieberwier, Berwang en Bichlbach.
  • Ehrwald: In het begin van de twintigste eeuw als toeristengebied ontdekt. Belangrijk daarbij was de aanleg van de Tiroler Zugspitzbahn in 1926 die overigens in 1991 werd vervangen.
  • Lermoos: Deze toeristengemeente ligt aan de westrand van het Lermooser Moos op het kruispunt van de Ammergauer Alpen, Lechtaler Alpen en de bergen van de Wetterstein aan de voet van de Grubigstein die 2223 meter hoog is.
  • Bieberwier: De gemeente Biberwier ligt ten zuiden van Lermoos aan de rand van het Lermooser Moos en tussen een berghelling en het landschap van de Fernpas. Rond 1800 leefden er veel bevers in dat gebied waar de naam Bieberwier van is afgeleid.
  • Berwang: Berwang ligt ten westen van Lermoos en hoort sinds 1266 bij Tirol. Het van oorsprong agrarische dorp heeft zich ontwikkeld tot toeristengemeente nadat in 1949 de eerste skilift werd aangelegd. Maar dit gebied trekt ook in de zomer veel toeristen en maakt daardoor deel uit van het grote gebied waar het Z-Ticket veel bergplezier kan opleveren.
  • Bichlbach: Bij Bichlbach horen ook de dorpen Lähn en Wengle. De naam Bichlbach is afgeleid van Puechelpach welke vermelding in 1300 voor het eerst voorkwam. Puechelpach betekent door beuken ingesloten.

Gegevens over vervoersabonnement Z-Ticket

Afhankelijk van het verblijf in het gebied kan gekozen worden voor geldigheid van een bepaald aantal dagen. De periode waarin een Z-Ticket geldig is betreft enkele zomermaanden. Het abonnement biedt zeer veel mogelijkheden waardoor het de prijs ruimschoots waard is.

Aantal dagen geldig

Het Z-Ticket is verkrijgbaar vanaf een gebruik gedurende 3 dagen. Daarna zijn tickets verkrijgbaar voor 4, 5, 6, enz. dagen met een maximum van 13 dagen.

Periode en prijsindicatie 2018

Het Z-Ticket is verkrijgbaar van 10 mei tot 4 november 2018. Een prijsindicatie van het zomerseizoen 2018 voor volwassenen is:

Aantal dagenNormaal tariefGereduceerd tarief
360,00nvt
680,0060,00
13124,00104,00

Inbegrepen bij boeking

Bij sommige verblijfsboekingen is een Z-Ticket in de totaalprijs inbegrepen. Er moet dan wel sprake zijn van een partnerbedrijf waarbij een Z-Ticket package kan worden geboekt.

Reductie voorseizoen en naseizoen

Een speciaal gereduceerd tarief geldt voor degenen die in het voorseizoen of in het naseizoen minstens 7 nachten in een hotel of appartement verblijven. Zij krijgen op vertoon van de gastenkaart een korting op een Z-Ticket voor 6 dagen gedurende de periode van 10 mei tot 1 juli en van 1 september tot 4 november.

Topper Tiroler Zugspitzbahn

De topper onder de bergbanen waarmee vrij naar een bergtop kan worden gegaan is de Tiroler Zugspitzbahn. Maar binnen de abonnementen (ongeacht geldigheid voor 3 tot en met 13 dagen) is de Tiroler Zugspitzbaan met het Z-Ticket slechts één keer vrij toegestaan. De kosten van die baan liggen zo hoog dat meermalen toestemming bieden de totaalprijs van het Z-Ticket teveel zou verhogen.

Overige banen en gebruik

Voor de overige banen en ander gebruik van het Z-Ticket geldt de volgende regeling:

Bergbanenvrij
Ehrwalder Almbaandagelijks 1 x
Grubigsteinbaandagelijks elke sectie 1 x
Marienbergbaandagelijks elke sectie 1 x
Sonnalmbaan Berwang1 x bij elke operationele dag
Almkopfbaan Bichlbach1 x bij elke operationele dag

Vervoermiddelenvrij
Postbusdagelijks
Wandelbusdagelijks

Boot & Zwemmenvrij
Bootvaart Heiterwanger- & Plansee1 x
Panoramabad Lermoosdagelijks
Familiebad Ehrwald dagelijks
Sport- & Recreatiepark Bichlbachdagelijks
Bärenbad Berwangdagelijks

Funsport & verdere activiteitenvrij
Zomerrodelbaan Biberwier dagekijks 1 x
Tennishal Ehrwald1 uur dagelijks (2 Z-Tickets)
Minigolf / Tennis Bichlbach1 ronde / uur dagelijks
Fun Roller Biberwier1 x

Verkrijgbaarheid van Z-Ticket

Het Z-Ticket is verkrijgbaar bij de bergbanen, VVVs, postkantoor en een aantal hotels met als verkooppunten:
  • Tiroler Zugspitzbaan
  • Ehrwalder Almbaan
  • Lermoos Grubigsteinbaan
  • Biberwier Marienbergbanen
  • Almkopfbaan Bichlbach
  • Berwanger Sonnalmbaan
  • VVV Bureau Ehrwald
  • VVV Bureau Lermoos
  • Post Office Lermoos
  • Diverse Hotels

Lees verder

© 2018 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geen papieren vliegtickets meerHerkenbaar? Voordat de vakantie begint behoorlijk wat stress? Inpakken van de spullen, huisdieren wegbrengen, deuren goe…
Backpack tips - Ticket boekenBackpack tips - Ticket boekenZodra je een keuze hebt kunnen maken tussen alle landen om te gaan backpacken kun je de reis gaan boeken. Er worden vers…
Tien vragen over het E-TicketWie een vlucht boekt op internet, heeft buiten een e-mail en een boekingsnummer niet veel in de hand. Eigenlijk is dit e…
Stedentrip Rome: tips om tijd te besparenStedentrip Rome: tips om tijd te besparenRome is een grote stad; er is ontzettend veel te zien, te doen en te bezoeken. Het is een illusie om te denken dat je aa…
Natte Hollandse zomersDe zomers in Nederland kenmerken zich de afwisseling: dan is het prachtig zomerweer met zon en hoge temperaturen. De and…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Manfredrichter, Pixabay
  • https://www.zugspitzarena.com/nl/vakantiethema/Z-Ticket
  • https://www.berwang.tirol/nl/Z-Ticket-en-zomervoordeelkaart
  • https://www.zugspitzarena.com/de/urlaubsthemen/Z-Ticket
  • https://www.zugspitzarena.com/nl/accommodatie/zomer-package
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ehrwald
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lermoos

Reageer op het artikel "Z-Ticket: vervoersabonnement voor veel zomers bergplezier"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 10-04-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!