InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Hoogtemeter voor bergwandelingen

Hoogtemeter voor bergwandelingen

Wie in de bergen loopt kan veel gemak hebben van een hoogtemeter. Een hoogtemeter die voor bergwandelingen wordt gebruikt is eigenlijk een luchtdrukmeter (barometer) waarbij de luchtdruk niet in hectoPascal of millibar wordt aangegeven maar waarbij die wordt omgezet naar meters. Op die manier kan precies worden bijgehouden hoeveel hoogteverschil de krachtsinspanningen van een bergwandeling reeds hebben opgeleverd. Hoogtemeters zijn verkrijgbaar als makkelijk draagbaar horlogemodel in combinatie met horlogefuncties.

Hoogte-instelling corrigeren

Het omzetten naar de hoogte in meters gebeurt aan de hand van het gegeven dat de luchtdruk per 8,2 meter hoogteverschil met ongeveer 1 hectoPascal of millibar afneemt. Maar de luchtdruk blijft echter niet steeds hetzelfde. Door veranderingen van de luchtdruk ontstaat mooi en slecht weer. De meeste mensen houden van hoge luchtdruk omdat dit mooi weer veroorzaakt en lage luchtdruk zorgt voor slecht weer. Die luchtdrukverandering heeft ook invloed op de hoogtemeter die bij hoge luchtdruk een andere hoogte zal aangeven dan bij lage luchtdruk. Daarom is het noodzakelijk de hoogte van een bepaald punt te kennen en de instelling van de hoogtemeter telkens te corrigeren naarmate de luchtdruk is veranderd.

Luchtdrukveranderingen bij bergwandelingen

Bij het gebruik van een hoogtemeter, als in de zomermaanden heerlijke bergwandelingen worden gemaakt, zal minder gecorrigeerd moeten worden dan in de wintermaanden, omdat de dagelijkse luchtdrukveranderingen in de zomer geringer zijn dan in de winter. In de zomer komt de luchtdruk ook zelden boven 1035 hPa uit. Vanaf half oktober kan de luchtdruk echter van dag tot dag snel veranderen. Die snelle veranderingen gaan vaak gepaard met veel wind of zijn een aanwijzing dat er veel storm komt waardoor dit jaargetijde niet altijd door iedereen wordt gewaardeerd. Andere aanwijzingen zijn dat bij het snel oplopen en dalen van de luchtdruk het weer gaat veranderen. Het volgen van de barometerstand is daarom voor velen een dagelijkse bezigheid.

Radarmeting niet voor bergsport

Bergwandelaars en bergbeklimmers beschikken meestal over een hoogtemeter die gebaseerd is op de meting van de luchtdruk maar er zijn ook andere meetmanieren mogelijk. Twee andere manieren zijn het meten met radar of door gps. Radarmeting werkt niet volgens het principe van een luchtdrukmeting maar meet de afstand tot de grond. Die manier van meten is niet bestemd voor bergsport en wordt alleen in de luchtvaart gebruikt bij het landen van vliegtuigen. Met een radarmeter kan exact de afstand worden bepaald tussen het vliegtuig en de grond door middel van radiosignalen. Het meten van die afstand door middel van een luchtdrukmeter zou onvoldoende precies zijn om het juiste moment van de aanraking van de wielen met de grond (het zogenaamde touch down moment) te bepalen.

Gps meting niet direct nauwkeurig

Gps heeft het nadeel dat de meting pas nauwkeurig is als tien minuten op een bepaalde plaats wordt stilgestaan waardoor alleen tijdens rustpauzes van bergwandelingen de juiste hoogte kan worden afgelezen. Dit heeft te maken met de meting via verschillende satellieten en de hoek waaronder het signaal wordt ontvangen. Tevens kan het nulpunt, waar van wordt uitgegaan bij gps, per land verschillen zoals het Nederlandse NAP (Normaal Amsterdams Peil).

Dieptemeter alleen voor onder water

Bij sommige gebruiksmanieren wordt de naam hoogtemeter eigenlijk ten onrechte gebruikt namelijk voor het afdalen in een grot waar sprake van een dieptemeter zou moeten zijn. Een dieptemeter is echter een ander apparaatje dat niet geschikt is voor grotafdalingen en alleen gebruikt kan worden voor metingen onder water.

Modellen van hoogtemeters

Hoogtemeters voor bergsport zijn in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. De goedkoopste modellen zijn vaak via een oog aan een rugzak of kleding te bevestigen. Duurdere modellen zijn meestal uitgevoerd in de vorm van een horloge en beschikken over de aanduiding van diverse functies zoals hoogtemeting, tijdsaanduiding, kompas, barometer, stopwatch, alarminstelling en thermometer. Er zijn zelfs hoogtemeters met computersoftware voor degenen die alle inspanningen nadat ze, vermoeid maar trots op het behaalde resultaat van de bergwandeling, alles willen opslaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kathmandu.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Hoogtemeter voor bergwandelingen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Grote hoogten
Schrijf mee!