InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Nagemaakte spullen meenemen vanuit het buitenland

Nagemaakte spullen meenemen vanuit het buitenland

Wanneer je op vakantie gaat naar het buitenland kun je in aanraking komen met verkopers van nagemaakte merkartikelen. Het kan verleidelijk zijn om deze mee te nemen naar huis, omdat de spullen goedkoop aangeboden worden en soms niet van echt te onderscheiden zijn. Voor de invoer van namaak artikelen gelden bepaalde regels.

Nagemaakte artikelen

Schoenen, tassen, dure horloges, cd's en dvdís of kleding. Deze merkartikelen worden nagemaakt met als doel mee te liften op het succes van dat merkartikel. Officieel heet dit intellectuele eigendomsfraude.
Het is niet toegestaan om namaakartikelen mee nemen naar Nederland. Wanneer de douane hier achter komt zullen de spullen in beslag genomen worden en kan degene die de spullen in probeert te voeren een boete krijgen.
Het kan soms moeilijk zijn om een namaak artikel te onderscheiden van een echt merk artikel. Wanneer een handelaar tegen erg lage prijzen "merk" artikelen aanbied kun je er bijna altijd vanuit gaat dat het hier gaat om illegale producten of namaakartikelen.

Uitzonderingen voor eigen gebruik

In principe is het invoeren van nagemaakte artikelen niet toegestaan. Maar voor eigen gebruik mag er een kleine hoeveelheid nagemaakte artikelen meegenomen worden van uit het buitenland. In de onderstaande tabel vind je wat er meegenomen mag worden.

SoortMaximale hoeveelheid
Horloges 3 stuks
Parfums/Eau de toilette250 ml
DVD's en CD's 3 stuks
Overige goederen (bijv. kleding/schoenen)3 stuks

De bovengenoemde aantallen gelden alleen als je de goederen zelf meeneemt. Wanneer ze per post of koeriersbedrijf geïmporteerd worden naar Nederland geld er geen vrijstelling.
Daarnaast moeten de goederen op zichzelf wel toegestaan zijn in Nederland. Zo mag je als particulier nooit namaak vuurwapens invoeren.

Gevolgen

Sommige mensen proberen toch meer mee te nemen dan de toegestane hoeveelheden. Er wordt bijvoorbeeld geprobeerd dit te verstoppen tussen de eigen gebruikte kleding. De douane controleert de bagage met röntgenapparatuur, waardoor deze gevallen er vaak wel uitgepikt worden.
Wanneer je toch meer mee probeert te nemen dan de toegestane hoeveelheden kan dit vervelende gevolgen hebben als de douane hierachter komt. De douane zal ten eerste alle goederen in beslag nemen, en er kan een boete opgelegd worden die kan oplopen tot duizenden euro's.
© 2012 - 2019 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Merkartikelen die men niet mag invoerenMerkartikelen die men niet mag invoerenIn exotische vakantiebestemmingen treffen we allemaal wel eens handelaren aan die dure merkartikelen tegen dumpprijzen a…
Vakantie en douane: wat mag je meenemen?Vakantie en douane: wat mag je meenemen?Van vakantie wil je vaak allerlei spullen meenemen waarvan je niet weet of het wel is toegestaan. Hoeveel drank, sigaret…
Hoe je namaak Lacoste kleding kunt herkennenHoe je namaak Lacoste kleding kunt herkennenLees hier hoe je namaak Lacoste kleding kunt herkennen. Hier staan de echtheidskenmerken van originele lacoste truien. M…
Invoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenlandInvoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenlandIn het buitenland kan kleding een stuk goedkoper zijn, net als bijvoorbeeld zonnebrillen, tassen en horloges. Maar je ma…
Ed Hardy kleding kopen, waar is het goedkoop?Ed Hardy kleding kopen, waar is het goedkoop?Ed Hardy is een razend populair kledingmerk van de Franse ontwerper Christian Audigier (Avignon Frankrijk). Audigier ont…
Bronnen en referenties
  • www.douane.nl

Reageer op het artikel "Nagemaakte spullen meenemen vanuit het buitenland"

Infoteur: Esmeej
Gepubliceerd: 03-04-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!