De lijnen van het metrosysteem van Boston
Elke moderne stad kampt met hetzelfde probleem: hoe verwerk je de stroom van mensen die zich binnen de stad naar verschillende locaties bewegen. Zou iedereen een auto gebruiken, dan zou het verkeer hopeloos vast komen te staan. Veel moderne steden hebben daarom een speciaal treinsysteem in gebruik, dat grotendeels onder de grond het passagiersvervoer voor zijn rekening neemt: de metro. En dat is ook in Boston het geval.
Van A naar B
Mensen bewegen zich in hun woongemeenschap van het ene punt naar het andere. De doeleinden zijn divers, bijvoorbeeld voor hun werk, hun inkopen of voor recreatieve doelen. In veel gevallen kun te voet of met de fiets. Worden de afstanden wat groter, dan pak je de auto of het openbaar vervoer. In kleinere leefgemeenschappen, zoals dorpen of kleinere steden werkt dit prima. In echt grotere steden loop je tegen een probleem aan: het wegennet is niet berekend op de grotere stroom van voertuigen die zich door de straten haasten. De straten verbreden is juist in steden vaak geen optie, het slopen van historische panden, stadswijken of woonwijken is te duur en stuit tegen veel terechte protesten. Een stadsbestuur wil het liefst dat van de auto geen of maar minimaal gebruik gemaakt wordt, dat is niet alleen veiliger, voorkomt verkeersinfarcten maar zorgt bovendien voor een betere en gezondere luchtkwaliteit. Welk vervoersalternatief komt in beeld? De trein, de tram of de metro.
Het logo van de T, dat je op de metrostations aantreft (en op alle voertuigen van de MBTA)
Het openbaar vervoer in Boston: de MBTA
In Boston wordt het openbaar vervoer geregeld door de
MBTA, de
Massachusetts Bay Transportation Authority. Een hele mondvol, en de inwoners van Boston hebben het, zeker als ze het hebben over het tram- en metrosysteem, liever kortweg over de
T. Het herkenningsteken van het bedrijf komt met dit gebruik overeen: een hoofdletter
T in een cirkel.
De metro en tram in Boston
Het metrosysteem van Boston bestaat eigenlijk uit twee delen, een echt metrosysteem en een tramsysteem. Omdat dit laatste zich ook voor een belangrijk deel in tunnels afspeelt is voor je gevoel het verschil niet zo groot, alleen is er een duidelijk verschil in snelheid van de diverse treinen te zien. Twee busdiensten sluiten naadloos op het metrosysteem aan en zorgen voor de noodzakelijke verbindingen tussen het vliegveld, Boston Logan International Airport en de stad.
Gekleurde lijnen
De diverse lijnen van de metro in Boston zijn te herkennen aan de kleur. Die kleur is niet alleen letterlijk te zien aan de stations, de borden in de stations en de gebruikte metrotreinen, maar komt ook naar voren in de naamgeving. Zo heb je de
Green Line (tramsysteem), de
Red Line, de
Orange Line en de
Blue Line. De
Blue Line wordt met behulp van shuttlebussen verlengd om het vliegveld te bereiken. Dan heb je nog de
Silver Line, een busdienst die ook voor een verbinding van het vliegveld met het metrostation zorgt. De naamgeving is niet toevallig, maar is afgeleid van namen en locaties waar de betreffende lijnen doorheen, onderdoor of naar toe gaat. Zo is de
Orange Line afgeleid van de vroegere Orange Street, de
Red Line maakt een verbinding met Harvard University in het noordelijk van Boston gelegen Cambridge en rood is de kleur van Harvard, de
Blue Line gaat onder de haven door en de
Green Line loopt gedeeltelijk langs Emerald Necklace park system. Dit kleursysteem is in 1965 ingevoerd.
Voor- en achterzijde van een Charlieticket
Betalen voor de metro
Voor een rit met de metro moet uiteraard betaald worden. In Nederland betaal je voor de afgelegde afstand, een langere rit is hier duurder dan een korte. In Boston zit dat anders, hier betaal je voor toegang tot het metrosysteem. Zit je eenmaal in dit systeem, dan maakt het niet uit of je lang of kort reist, de prijs is hetzelfde. Mensen die regelmatig reizen kopen een
Charliecard, dat je zou kunnen vergelijken met onze OV-kaart. Reis je wat incidenteler, dan kun je bij een automaat een
Charlieticket kopen. De ritprijs in 2015 is 2 dollar en 65 cent, een bedrag dat je per pin kunt betalen of met biljetten en munten kunt voldoen. Even opletten, bij sommige automaten heb je alleen de mogelijkheid met pin te betalen. Op de display het de automaat zie je keurig in beeld wat je nog moet betalen en welk bedrag je al in de automaat hebt gestopt. Een teveel wordt netjes gewisseld. Denk je dat je meer verschillende ritten gaat maken, dan kun je ook meteen een hoger bedrag op je
Charlieticket zetten, of je kunt later een bedrag aan je tegoed toevoegen. Je krijgt toegang tot het metrosysteem door je
Charlieticket bij de poortjes aan te bieden, het juiste bedrag wordt van je kaartje afgeschreven en het poortje gaat open.
Naar het vliegveld
Wie met de Blue Line naar het vliegveld gaat, kan uitstappen bij
station Airport. Hier kun je gratis met de shuttlebus verder. Andersom, als je aankomt op het vliegveld dan kun je met de shuttlebus gratis naar station Airport. Als je daar bent zul je wel een charlieticket moeten kopen om verder te reizen met de Blue Line.
Oud
Delen van het metrosysteem van Boston behoren tot de oudste in de Verenigde Staten, dat geldt zeker voor delen van de Green Line, die deels als metro in tunnels rijdt, maar voor een deel ook als tram door het straatbeeld schuift.
De verschillende lijnen
Hieronder zie je welke stations door de verschillende lijnen worden aangedaan en welke verbindingen er zijn met andere lijnen.
Station Haymarket van de Green Line
Green Line
De Green Line lijn vertakt zich uiteindelijk tot vier verschillende lijnen, de B, C, D en E-lijn. De stations die de Green Line aandoet: Er was oorspronkelijk ook een A-lijn, maar deze is in 1969 gesloten.
- Route 16 (voorgestelde toekomstige uitbreiding van de lijn)
- College Avenue (gereed in 2020)
- Ball Square (gereed in 2020)
- Lowell Street (gereed in 2020)
- Gilman Streed (gereed in 2020)
- Washington Street (gereed in 2017)
- Union Square (gereed in 2017)
- Lechmere (nieuw station, gereed in 2017)
- Lechmere (anno 2015 het eindpunt van de lijn in noordwestelijke richting)
- Science Park
- North Station (verbinding met de Orange Line)
- Haymarket (verbinding met de Orange Line)
- Government Center (Wordt verbouwd en in 2016 heropend)
- Park Street ( verbinding met Red, Orange en Silver Line)
- Boylston (verbinding met Silver Line)
- Arlington
- Copley (Hier splitst de E-tak van de hoofdlijn af, met de stations Prudential, Symphony, Northeastern University, Museum of Fine Arts, Longwood Medical Area, Brigham Circle, Fenwoord Road, Mission Park, Riverway, Back of the Hill en eindstation van de E-liijn Heath Street.
- Kynes Convention Center
- Kenmore. Hier splitst de Green line op op de B, C en D lijn.
- B-lijn: Blandford Street, Boston University East, Boston University Central, Boston University West, St. Paul Street, Pleasant Street, Babcock Street, Packards Corner, Harvard Avenue, Grigg Street - Long Avenue, Allston Street, Warren Street, Washington Street, Chiswick Road, Chestnut Hill Avenue, South Street en het eindpunt Boston College.
- C-Lijn: St. Marys Street, Hawes Street, Kent Street, St. Paul Street, Coolidge Corner, Summit Avenue, Brandom Hall, Fairbanks, Washington Square, Tappan Street, Dean Road, Englewood Avenue, Cleveland Circle (met aansluiting op de D-lijn bij Reservoir)
- D-lijn: Fenway, Longwoord, Brookline Village, Brookline Hills, Beaconsfield, Reservoir (aansluiting op de C-lijn bij Cleveland Circle), Chestnut Hill, Newton Centre,Newton Highlands, Eliot, Waban, Woodland, Riverside.
Schematische kaart van de stations van de T in Boston
Red Line
De stations van de Red Line. In het zuiden splitst de Red Line ook in twee verschillende takken.
- Alewife
- Davis
- Porter
- Harvard
- Central
- Kendall / MIT
- Charles / MGH
- Park Street (verbinding met Green Line)
- Downtown Crossing (verbinding met Green, Orange en Silver Line)
- South Station (verbinding met Silver Line)
- Broadway
- Andrew
- JFK / UMAss Hier splitst de Red Line zich.
- Oostelijke tak: North Quincy, Wollaston, Quincy Center, Quincy Adams en het eindstation Braintree
- Westelijke tak: Savin Hill, Fields Corner, Shawmut, Ashmont en het eindstation Mattapan
Orange Line
De stations van de Orange Line.
- Oak Grove
- Malden Center
- Wellington
- Assembly
- Sullivan
- Community College
- North Station (verbinding met de Green Line)
- Haymarket
- State (verbinding met de Blue Line)
- Downtown Crossing (verbinding met de Red, Silver en Green Line)
- Chinatown (verbinding met de Silver Line)
- Tufts Medical Center (verbinding met de Silver Line)
- Back Bay
- Mass Ave
- Ruggles
- Rosbury Crossing
- Jackson Square
- Stony Brook
- Green Street
- Forest Hills
Blue Line
De stations van de Blue Line
- Lynn (voorgestelde nieuwe uitbreiding)
- Wonderland (anno 2015 het eindstation van deze lijn)
- Revere Beach
- Beachmont
- Suffolk Downs
- Orient Heights Yard
- Orient Heights
- Wood Island
- Airport (verbinding met vliegveld via shuttle-bus)
- Maverick
- Aquarium
- State (verbinding met de Orange Line)
- Government Center (verbinding met de Green Line). Wordt verbouwd en heropent in 2016
- Bowdoin (anno 2015 het eindpunt van de lijn)
- Charles / MGH. Voorgestelde uitbreiding van de lijn, aansluiting op de Red Line.