InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Het Gardameer als vakantiebestemming

Het Gardameer als vakantiebestemming

Jaarlijks gaan er weer veel Nederlanders op vakantie naar het Italiaanse Gardameer. En dat is niet voor niets. Het azuurblauwe meer met mooie idyllische plaatsjes tussen de bergen is een toeristische trekpleister. De natuur is prachtig, maar ook qua amusement, watersport en het Italiaanse eten heeft deze omgeving veel te bieden. Grote steden als Milaan, Verona en Venetië liggen op een gunstige afstand voor een bezoek. En bovenal het zeer prettige klimaat zorgt jaarlijks weer voor een massa aan toeristen.

De afstand

De afstand van Utrecht naar het Gardameer bedraagt ongeveer 1150 km.

Klimaat

De meeste dagen in de zomer loopt de temperatuur op tot rond de dertig graden. Mocht je met de tent of caravan naar het Gardameer gaan houd er dan rekening mee dat als er regen valt in de zomer, het zeer heftige buien in combinatie met heftig onweer kunnen zijn.

Stranden

Rondom het Gardameer zijn veel stranden. Dit varieert van kiezel- tot zandstranden. Voor de mooiste zandstranden ben je aan de zuidkant op de beste plek. Eén van de beste zandstranden bevindt zich aan de zuidkant van Lazise. Het zand is hier diep en fijn wat heerlijk is om op te lopen of te liggen.

Mooie plaatsjes rondom het Gardameer - veerboot

Rondom het Gardameer liggen veel karakteristieke plaatsjes met hun mooie pastelkleurige huizen met luiken. De kerken, pleintjes en haventjes maken plaatsjes zoals Lazise, Bardolino, Peschiera, Sirmione, Garda en Salò de moeite waard om heerlijk rond te struinen. De meeste van deze plaatsen kunnen overigens heel goed bezocht worden door een ticket voor de veerboot te kopen. Deze stopt bij de havens van de meeste van deze plaatsjes.

Campings

Het aanbod van campings rondom het Gardameer is groot. Op veel campings is het mogelijk om een boei te reserveren voor het aanleggen van een eigen boot. De meeste campings hebben kinderanimatie en spelen met mooie zwembaden met glijbanen goed in op het warme weer.

Eten

Er zijn veel mogelijkheden voor het eten van lekker Italiaans schepijs. De keuze uit 60 soorten schepijs is heel normaal in de vele horeca-gelegenheden. Ook is er een groot aanbod van pizzeria's en andere Italiaanse restaurantjes met gezellige terrasjes. De Italiaanse bediening is zeer vriendelijk.

Borghetto

Het kleine dorp Borghetto kom je binnen via een 650 meter lange brug. Het dorp bestaat uit slechts een handvol geel gekleurde huizen die zijn gebouwd rondom een aantal watermolens. Sommige van deze molens zijn nog steeds in werking. Door het plaatsje stroomt de rivier Mincio. Door over een brug over de Mincio te lopen kom je middenin dit kleine dorpje met terrasjes. In het dorpje vind je de ruïnes van een brug uit de Middeleeuwen en een kasteel met ophaalbruggen. Dit karakteristieke dorpje is écht een bezoek waard.

Pretparken/amusement

  • Gardaland, attractiepark, Castelnuovo del Garda
  • Caneva World, aquapark, Lazise
  • Movieland Studios, Lazise
  • Parco Natura Viva, Safaripark en dinopark, Bussolengo
  • Park Jungle adventure, San Zeno di Montagna

Natuur

Bij de bergketen Monte Baldo in het plaatsje Malcesine kun je met een kabelbaan naar boven. Als je boven bent kun je genieten van een fantastisch uitzicht over het Gardameer. Verder kunnen er mooie wandelingen worden gemaakt, zijn er MTB-routes en is paragliden mogelijk. Tussendoor iets eten en/of drinken in een berghutje maakt het uitstapje compleet.

Watersport

Voor watersport zit je aan het Gardameer goed. Er zijn volop mogelijkheden voor surfen, zeilen, waterskiën en varen. Er zijn volop mogelijkheden voor het huren van een boot. Vooral de plaats Torbole aan de Noordkant van het meer heeft veel te bieden op het gebied van watersport.

Grote steden

Steden als Milaan, Venetië en Verona liggen op een gunstige afstand voor een bezoek en zijn zeer de moeite waard!

Kortom, een vakantie aan het Gardameer heeft veel te bieden voor een heerlijke vakantie!
© 2015 - 2019 Runing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De mooiste plaatsen aan het GardameerDe mooiste plaatsen aan het GardameerNoord Italië staat naast grote steden als Milaan, Verona, Bergamo en Venetië, bekend om de verschillende meren. De drie…
Noord Italie: TrentinoIn het noorden van Italië bevindt zich de provincie Trentino (Trente). Deze provincie is zeer aantrekkelijk voor vakanti…
De Italiaanse stad Milaan, wat is er te doen en te zien?De Italiaanse stad Milaan, wat is er te doen en te zien?Milaan is de tweede stad van Italië en de belangrijkste stad van Noord-Italië. Milaan is een uitstekende keus voor een v…
Gardameer: grootste meer van ItaliëGardameer: grootste meer van ItaliëMet een oppervlakte van ruim 360 km² is het Gardameer het grootste meer van Italië. Het meer ligt in de regio’s Lombardi…
Op vakantie naar ItaliëItalië is een erg populair vakantieland om het prachtige weer en de schitterende natuur.Wat houdt het eigenlijk in om op…
Bronnen en referenties
  • www.Gardameer-nu.nl
  • www.klimaatinfo.nl
  • www.gardafriends.com

Reageer op het artikel "Het Gardameer als vakantiebestemming"

Infoteur: Runing
Gepubliceerd: 01-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!