InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > De mooiste plaatsen aan het Gardameer

De mooiste plaatsen aan het Gardameer

De mooiste plaatsen aan het Gardameer Noord Italië staat naast grote steden als Milaan, Verona, Bergamo en Venetië, bekend om de verschillende meren. De drie belangrijkste meren zijn het Gardameer (Lago di Garda), het Lago Maggiore en het Como meer (Lago di Como). Met een maximale lengte van 51,6 km en een maximale breedte van 17,2 km is het Gardameer het grootste meer in Noord Italië. Het Gardameer ligt verspreid over drie Italiaanse regio’s, te weten Lombardije, Trentino Alto Adige en Veneto. De noordelijke kant, gelegen in Trentino is bergachtig en het waait er vaak hard. Dit gebied is dan ook met name geliefd bij de vele windsurfers die in de zomermaanden hele dagen op hun surfplank het meer over racen. Het zuiden daarentegen is heuvelachtig en wordt gekenmerkt door de vele schilderachtige plaatsjes.

Sirmione

Aan de zuidkant van het Gardameer ligt het dorpje Sirmione. Het historische centrum bevindt zich op een schiereiland wat het zuidelijkste gedeelte van het Gardameer in tweeën deelt.

De belangrijkste bezienswaardigheden zijn: het kasteel (Rocca Scaligero), de “grotte di Catullo” en het pittoreske haventje.

Indien men in alle stijl wil ontstressen, kan men ook in Sirmione terecht. De thermen van Sirmione zijn het hele jaar geopend en bieden een enorm aanbod van wellness behandelingen.

Peschiera del Garda

Tevens aan de zuidkant van het Gardameer, maar meer naar het oosten gelegen, ligt Peschiera del Garda. De geschiedenis van Peschiera del Garda gaat ver terug. Er zijn bewijzen gevonden dat er reeds mensen leefden in de Bronstijd.

Zoals in ieder stadje zijn er in Peschiera verscheidene kerken te vinden. De meest belangrijkste zijn: het Santuario della Madonna del Frassino, de kerk van San Martino Vescovo en de kerk van Beato Andrea da Peschiera.

In het centrum zijn tevens Romeinse opgravingen te vinden, echter deze zijn niet heel indrukwekkend te noemen.

Mede vanwege de vele toeristen die zomers te vinden zijn in Peschiera del Garda, worden er verschillende events georganiseerd door de gemeente. Er worden zeilwedstrijden gehouden, er is een tentoonstelling van verschillende modellen vliegtuigen en de hele maand juni staat in het teken van straat muziek en spektakel.

Limone sul Garda

Aan de noord westelijke kant van het Gardameer ligt het stadje Limone sul Garda. De naam doet ons denken aan Limone (citroenen), welke ook daadwerkelijk in dit gebied groeien. Men zegt zelfs dat Limone sul Garda de meest noordelijke plaats is waar deze vrucht groeit.

Tot de jaren ‘40 was Limone sul Garda erg geïsoleerd en slechts te bereiken via het water, of via de bergen, tenminste vanuit het zuiden. Door de aanleg van de “strada gardesana” is deze isolatie doorbroken en maakt Limone sul Garda inmiddels deel uit van de meest frequente toeristische plaatsjes aan het Gardameer.

Men kan er heerlijk slenteren over de boulevard, een ijsje eten bij één van de vele ijssalons of een motorboot huren om af te koelen op het water.

Malcesine

Aan de oost kant van het Gardameer, op zo’n 60 km afstand van Verona ligt Malcesine. De gemeente begint aan de oevers van het Gardameer en eindigt tegen de berg “Monte Baldo”.

Men vindt er verschillende kerken die de moeite waard zijn om te bezichtigen, zoals de kerk van “Santa Maria di Navene” en de kerk van de “Madonna della Fontana”.

Vanuit Malcesine kan men een kabelbaan nemen, die naar de top gaat van de Monte Baldo. Alleen de rit in de kabelbaan is al indrukwekkend. Vanwege het unieke systeem, waarbij de gondel om zijn eigen as draait heb je als passagier een adembenemend zicht op het gehele Gardameer. Eenmaal boven op de Monte Baldo kan men genieten van de schitterende natuur of kijken naar de vele paragliders die hun vlucht vanaf deze berg starten.

Riva del Garda

Aan het noorden van het Gardameer ligt de toeristische plaats Riva del Garda. Het plaatsje zelf heeft een aantal monumenten die de moeite waard zijn om te gaan bekijken, zoals de kerk “dell’inviolata” met het gehele interieur in barok stijl, de toren Apponale en het paleis Pretorio.

Vanuit Riva del Garda kan men gemakkelijk een aantal ontzettend mooie, kleine meertjes bezoeken. Het Ledro meer ligt op nog geen 5 km afstand, en meer richting het noorden vindt men het Tenno meer. Ook bijzonder is de waterval “Cascate del Varone”, welke op 3 km ten noorden van Riva del Garda te vinden is.

Maar Riva del Garda is met name bekend bij de vele sportliefhebbers. Vanaf het middaguur komt er bijna dagelijks een stevige wind opzetten waar de vele windsurfers gretig gebruik van maken. De hele dag zie je dan ook een zwerm aan gekleurde surf schermen het meer over schieten.

Ook bij mountainbikers is het gebied rond Riva del Garda zeer geliefd. Jaarlijks komen duizenden mountainbikers bijeen voor één van de meest belangrijkste sportfestivals in deze discipline, te weten het “bike festival”.
© 2011 - 2019 Italiagirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gardameer: grootste meer van ItaliëGardameer: grootste meer van ItaliëMet een oppervlakte van ruim 360 km² is het Gardameer het grootste meer van Italië. Het meer ligt in de regio’s Lombardi…
Noord Italie: TrentinoIn het noorden van Italië bevindt zich de provincie Trentino (Trente). Deze provincie is zeer aantrekkelijk voor vakanti…
De mooiste campings aan het Gardameer - ItaliëDe mooiste campings aan het Gardameer - ItaliëHet Gardameer is een zeer populair meer in het zonnige Italië. Rond het meer vind je een prachtige natuur, mooie brede s…
Renaissancecomponist Philippe de MonteRenaissancecomponist Philippe de MonteIn de renaissance (1400 - 1600) kwamen kunst en cultuur opnieuw tot ontwikkeling. Ook in de muziek waren er veel ontwikk…
Monte Gordo, een sfeervolle badplaats in de Oost-AlgarveMonte Gordo is een sfeervolle badplaats en ligt slechts op enkele kilometers van de Spaanse grens. Monte Gordo betekent:…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De mooiste plaatsen aan het Gardameer"

Infoteur: Italiagirl
Gepubliceerd: 03-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!