InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Libanon; Geschiedenis tot aan de eerste Wereldoorlog

Libanon; Geschiedenis tot aan de eerste Wereldoorlog

Het land Libanon bestaat al heel lang. Het waren ruim 5.000 jaar geleden de Feniciërs die de eerste nederzettingen stichten. Hiervan zijn onder andere Sidon en Tyrus nog overblijfselen. Het land kent een lange geschiedenis van oorlogen en bezettingen, zelfs tot in de 20e eeuw.

Algemeen

Aan de uiterste oostkust van de Middellandse Zee, met in het zuiden de grens van Israël en in het oosten en noorden de grens van Syrië, ligt Libanon. De landoppervlakte is 10.452 km², het geschatte aantal inwoners ligt rond de 4.000.000. De kustlijn van Libanon is 225 km lang, en aan deze kustlijn liggen de belangrijkste steden. De hoofdstad van het land is Beiroet.

Libanon

In het Arabisch is de naam Libanon: “al-Djoemhoerijja al-Loebnanijja. De punten van het land zijn de toppen van de Mont Sannin (2.630 meter hoog) en de Koernat as Sa’oeda (3.080 meter hoog). Libanon wordt ook wel Loubnan genoemd, of Lebnan. Het is afkomstig van het Aramese woord Laban en dat betekend wit. Wit verwijst naar de sneeuw in het Libanon gebergte.

Er was ooit een gelijke verdeling tussen de religies Islam en Christendom, namelijk beiden 50%. Van de bevolking is 35% Christen, de meeste wonen in de hoofdstad Beiroet. Toch bestaat er nog steeds een onderlinge verdeeldheid binnen de beide godsdiensten. Het Christendom is onderverdeeld in:
  • Katholieken
  • Protestanten
  • Maronieten (20% van de Christenen)
  • Othodoxen

Bij de Islam zijn de volgende gelovigen te vinden:
  • Sji’ieten; wonen voornamelijk in Zuid- en Oost Libanon
  • Soenieten; wonen voornamelijk in het zuiden en oosten van het land
  • Isma’iliten
  • Alawieten

Daarnaast is er nog een groep: de Druzen; wonen voornamelijk in het Shouf Gebergte in het midden van Libanon

Geschiedenis

Al 12.000 jaar geleden was er al bewoning in Libanon, maar het eerste tastbare bewijs van bewoning dateert van 3000 v.chr. Het waren de Kanaänieten (ook wel Feniciërs genoemd) die hier nederzettingen gingen stichten. Beiroet en Sidon zijn nog steeds bestaande steden uit die tijd. Oorspronkelijk worden de Feniciërs gezien als de bewoners van origine, zij stichten onder andere de steden Byblos, Sidon en Tyrus. Zij hebben een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het alfabet. Er zijn in de laatst genoemde steden nog steeds ruïnes uit die tijd te vinden.

De geschiedenis van het land in vogelvlucht:
  • tussen 3000 en 2500 v.Chr.; bezetten de Feniciërs de kustlijn van Libanon.
  • 1800 v.Chr.; de Egyptenaren waren aan de macht
  • 1100 v.Chr.; er heerst een gouden periode, mede onder beheer van koning Hiram. Deze koning leverde overigens cederhout aan de bijbelse koning Salomon van Israël, in de periode 961 tot 922 v.Chr. Daarvoor kreeg hij onder andere olie en graan terug. Tussen deze twee koningen ontstond een bijzondere competitie, namelijk een kenniswedstrijd. Zij gaven elkaar raadsels op en bij een foutief antwoord moest er betaald worden. Hiram verloor hiermee een fortuin, maar het verhaal gaat dat hij alles heeft teruggewonnen.
  • 868 v.Chr.; Libanon heeft Assyrië als heersers
  • 612 v.Chr.; de Babyloniërs nemen de macht over
  • 539 v.Chr.; ook de Perzen bezetten Libanon
  • 333 v.Chr.; bezette Alexander de Grote het land, nadat hij de Perzen had verslagen. Tien jaar later komt Alexander te overlijden.
  • 64 v.Chr.; kwamen de Romeinen en bezette onder leiding van keizer Pompeus het land
  • 306-337; Constantijn regeert over Libanon, hij verhuist zijn hoofdstad naar Byzantium. Deze stad doopt hij om tot Constantinopel, het huidige Istanbul.
  • 395; Libanon is onderdeel van het Byzantijnse rijk
  • Vanaf de 7e eeuw behoort Libanon bij het Arabische Rijk
  • Tijdens de Middeleeuwen waren de Kruisvaarders in Libanon, waarvan de laatste in de 13e eeuw door een uit Egypte regerende Koerd, Salamin, werden verslagen
  • Tussen 1516 en 1916 stond Libanon onder Ottomaanse (Turkse) overheersing. In 1516 veroverde de Ottomaanse Sultan Selim I, het land. Tussen 1788 en 1840 was Bashir II Emir van Libanon.

In de Eerste Wereldoorlog worden de Ottomanen verslagen en werd Libanon een Frans mandaatgebied in 1923. Vanaf dat moment beginnen zeer turbulente jaren van de moderne Libanese geschiedenis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Libanon; Tripoli, de geschiedenisDe plaats waar nu de stad Tripoli staat kent waarschijnlijk al bewoning die terug gaat tot ongeveer 1400 v.Chr.. Doordat…
Libanon; Werelderfgoed TyrusDeze oudste stad van heel Libanon ligt ongeveer 85 km onder Beiroet. Het is een heel historische stad met opgravingen ui…
Koning Willem-Alexander en Koningin MáximaOp 28 januari 2013 deelde Koningin Beatrix in een televisietoespraak mee dat zij op 30 april van dat jaar zal aftreden.…
Overzicht van alle landen in het Midden-OostenHet Midden-Oosten is geen continent; het is een regio van Afrika-Eurazië met vage grenzen. De term is ontstaan in het Ve…
Alexander De GroteIn de Griekse Oudheid was het grootste deel van de wereld wat in die tijd bekend was, door één man veroverd. Zijn gebied…

Reageer op het artikel "Libanon; Geschiedenis tot aan de eerste Wereldoorlog"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 04-02-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!