Op vakantie naar de Faeröer eilanden

De Faeröer eilanden zijn een uitstekende bestemming voor mensen, die van mooie natuur houden. Maar waar moet je allemaal rekening mee houden als je op reis gaat naar deze prachtige eilanden?

De reis naar de Faeröer eilanden

De Faeröer eilanden hebben erg goede verbindingen met het vaste land van Europa. Er gaan het hele jaar door vluchten van Denemarken, Engeland, IJsland en Noorwegen naar de Faeröer eilanden. In de zomer moeten de vliegtuigen naar de Faeröer eilanden soms afwijken naar IJsland omdat er teveel mist boven de eilanden hangt. Ook gaat er een directe veerboot van Hirtshals, in het noorden van Denemarken, naar de Faeröer eilanden, deze boottocht duurt echter wel erg lang, ongeveer dertig uur.

Rondreizen op de Faeröer eilanden

Er liggen erg goede wegen op de Faeröer eilanden, je kunt bijna 90% van de bevolking bereiken door de uitstekende wegen, bruggen en tunnels. De auto is het meest gebruikte vervoersmiddel en er zijn daarom ook veel autoverhuurbedrijven op de Faeröer eilanden. Atlantic Airways zorgt ervoor dat er helikopters naar de afgelegen eilanden vliegen.

Winkels

De meeste dingen zijn erg duur, je betaalt op de Faeröer eilanden namelijk over alles 25% belasting. Je kunt het beste in Tórshavn gaan winkelen, maar in Runavík en Klaskvik heb je ook een aantal leuke winkels. Zondags zijn bijna alle winkels gesloten. Op de Faeröer eilanden is het erg modern om wollen kleding te dragen.

Eten en drinken

Typisch eten voor de Faeröer eilanden is lam en vis. In Tórshavn zijn er erg veel restaurants, maar ook buiten de hoofdstad zijn er veel restaurants te vinden. Op de Faeröer eilanden is geen McDonald's, maar er is wel een Burger King. Ook bij de tankstations kun je lekker eten kopen.
Vanaf achttien jaar mag je alcohol drinken op de Faeröer eilanden. Ondanks dat alcoholische dranken erg duur zijn op de Faeröer eilanden, wordt er erg veel gedronken op de Faeröer eilanden. Twee bekende merken bier die van de Faeröer eilanden afkomen zijn: Føroya Bjór en Okkara.

Jeugdherbergen

Op de Faeröer eilanden zijn erg veel jeugdherbergen welke allemaal erg dicht bij elkaar liggen. In een jeugdherberg zijn meestal 2 tot 6 kamers, er zijn vaak geen slaapzalen te vinden. De meeste jeugdherbergen hebben geen receptie met dagelijkse openingstijden, je moet dus een afspraak maken met de gastheer voordat je aankomt.

Veiligheid

  • De Faeröer eilanden zijn erg veilig.
  • Je hebt geen risico op een natuurramp of op een aanval van een dier.
  • Criminaliteit en het verkeer zijn er kleine risico’s.
  • Er kunnen schapen op de weg lopen. Als je tegen een schaap aanbotst, moet je de politie bellen.
  • Check altijd voordat je gaat wandelen, of er geen mist aankomt.
  • Het alarmnummer op de Faeröer eilanden is 112.

Klimaat

Het weer is onvoorspelbaar op de Faeröer eilanden en het weer kan er erg snel veranderen. In de zomermaanden is er erg veel mist op de eilanden. Het wordt ’s winters niet erg koud, de havens bevriezen namelijk nooit in de winter. In de winter varieert de gemiddelde temperatuur van 3°C tot 11°C, in de zomer varieert de temperatuur van 10°C tot 15°C.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://reizen.nl/?artikel=uitwaaien-op-de-faroer-eilanden

Reageer op het artikel "Op vakantie naar de Faeröer eilanden"

Infoteur: Emilytje
Laatste update: 08-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!