InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Interessante informatie over de Faeröer eilanden

Interessante informatie over de Faeröer eilanden

Velen hebben waarschijnlijk nog nooit van de Faeröer eilanden gehoord. De Faeröer eilanden horen bij Denemarken. Maar waar liggen de Faeröer eilanden eigenlijk? En wat voor soort eilanden zijn het?

Locatie en grootte

De Faeröer eilanden liggen in de Noord-Atlantische Oceaan op 62° noorderbreedte en 7° westerlengte, ongeveer 430 kilometer ten zuidoosten van IJsland, 600 kilometer ten westen van Noorwegen en 300 kilometer ten noordwesten van Schotland. De afstand tussen Kopenhagen en de Faeröer eilanden is ongeveer 1.300 kilometer. De Faeröer eilanden bestaan uit 18 verschillende eilanden met een totale oppervlakte van 1.393 km². De hoofdstad van de eilanden is Tórshavn, Tórshavn ligt op het grootste eiland. De hoogste berg op de Faeröer eilanden is de Slættaratindur, deze berg is 880 meter hoog.

De bevolking

Er woonden in 2010 48.574 mensen op de Faeröer eilanden. Er woonden toen gemiddeld 34,5 mensen op één vierkante kilometer. De Faeröer eilanden hebben de één na hoogste bevolkingsdichtheid van de Scandinavische landen, na Denemarken. De inwoners van de Faeröer eilanden zijn van Scandinavisch oorsprong. Op de Faeröer eilanden zijn een aantal dichtbevolkte dorpen van verschillende grootte te vinden, er zijn ongeveer 100 dorpen. De grootste stad is de hoofdstad Tórshavn, met 19.919 inwoners.

Taal

In de twintigste eeuw werd Faeröers de officiële taal op de Faeröer eilanden. Deze taal wordt overal gebruikt op de Faeröer eilanden, ook binnen het bedrijfsleven en bij de overheid. Deens is de tweede officiële taal op de Faeröer eilanden, vrijwel iedereen op de Faeröer eilanden kan Deens praten en schrijven. De meeste inwoners van de Faeröer eilanden begrijpen ook een klein beetje IJslands, Noors en Zweeds. De meeste mensen zijn ook in staat om Engels te praten. Faeröers is ontstaan uit het Noors, de taal is nauw verwant aan het IJslands, Noors, Deens en Zweeds.

Regering

De Faeröer eilanden zijn een constitutioneel koninkrijk. Ze horen bij Denemarken maar hebben een eigen parlement en een eigen vlag. De Deense Koningin Margaretha II is het staatshoofd van de Faeröer eilanden. Kaj Leo Johannesen is de minister-president van het land. Ze hebben een eigen munteenheid op de Faeröer eilanden: de Faeröerse kroon. Deze munteenheid is nauw verwant aan de Deense kroon.

De vlag

Op de vlag van de Faeröer eilanden staat een kruis, net als op de andere Scandinavische vlaggen. De vlag wordt Merkið genoemd, dit betekent: het teken. De vlag van de Faeröer eilanden lijkt erg op de vlag van Noorwegen en IJsland. De vlag van de Faeröer eilanden werd in 1919 ontworpen door Jens Oliver Lisberg.

Klimaat

De Faeröer eilanden hebben een zeeklimaat. De gemiddelde temperatuur in de zomer is 13°C en tijdens de winter is de gemiddelde temperatuur 3°C. De dagen zijn in de zomer erg lang op de Faeröer eilanden. Op de langste dag is de zon er 19,5 uur aanwezig. Een ander kenmerk van het klimaat op de Faeröer eilanden is dat de weersomstandigheden erg snel kunnen veranderen. Je ervaart soms alle vier seizoenen op dezelfde dag. De beste reistijd is vanaf half mei tot eind september.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Faer%C3%B6er

Reageer op het artikel "Interessante informatie over de Faeröer eilanden"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 15-08-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!