InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Saint Gildas de Rhuys, Bretagne, Frankrijk

Saint Gildas de Rhuys, Bretagne, Frankrijk

Saint Gildas is een klein dorpje van nog geen 2000 inwoners in het arrondissement Vannes. Het dorpje heeft een rijke historie en een prachtig kerkje wat zeker het bezichtigen waard is. Door de ligging aan zee, kan je er fijn wandelen en genieten van de mooiste uitkijkpunt met uitzicht over de oceaan. Bij mooi weer zijn er voldoende strandjes om te zonnebaden.

Wandelroute langs de Atlantische Oceaan

Vanaf Port aux Moines loopt een mooie wandelroute naar Le Grand Mont. De route gaat over een onverhard pad, waarbij soms wat kleine klim en klauterverrichtingen vereist zijn. Het is dus geen geschikte wandelroute voor mensen die wat slechter ter been zijn. Aan de Plage de Port Maria vind je net buiten de haven Dolmen Men Maria. Dit is een klein hunebed met een enkele deksteen van hooguit drie meter bij anderhalve meter. Tevens is dit het begin van de wandelroute naar Plage de Port Maria. Via het strand van Plage de Port Maria loopt de route verder. Net voorbij het strand staan de bordjes Le Grand Mont, die het kustpad aangeven. Bij het stenen kruis op Le Grad Mont vind je een stenen oriëntatietafel, waarop de eilanden staan aangegeven.

Abdijkerk van Saint Gildas

Op de plaats van de huidige abdijkerk bevond zich vanaf de zesde tot de tiende eeuw na Christus een klooster. In de elfde eeuw werd begonnen met de bouw van de huidige kerk. De massieve toren werd aan het begin van de achttiende eeuw aan de kerk toegevoegd ter afsluiting van restauratiewerkzaamheden. Deze restauratie was nodig na het instorten van het Romaanse schip in de zeventiende eeuw. Op 12 augustus 1944 werd bij bombardementen de klokkentoren van de kerk vernield. Pas in 1966 werden de herstelwerkzaamheden afgerond.

In de kerk bevindt zich het graf van Saint Gildas, ook wel Gildas de Wijze genoemd. Deze Britse geestelijke leefde van 516 tot 570 na Christus. Hij is vooral bekend vanwege zijn boek “De Excidio et Conquestu Britanniae”. Het is het enige overgebleven boek, wat een beeld geeft van de gebeurtenissen in Bretagne in de vijfde en zesde eeuw, zoals Saint Gildas ze kende. Dat wil dus zeggen dat er wel het één en ander in staat waarvan we nu denken dat dat onjuist was, maar dit werd in de tijd van Saint Gildas zo verteld. Saint Gildas kwam na veel omzwervingen terecht in Bretagne, waar hij een kapel bouwde in het huidige Saint Gildas de la Rhuys. Hier onderwees hij zijn studenten en schreef hij zijn boek. In de kerk zijn naast zijn graf ook nog relieken van Saint Gildas te vinden.

Toeristen in Saint Gildas

Gezinnen met kleine en grotere kinderen kunnen genieten van de stranden van Saint Gildas. In en om Saint Gildas zijn veel mogelijkheden tot watersport. Aan Plage du Gohvelin vind je een zeilschool, waar je met een catamaran kan leren zeezeilen.

Liefhebbers van kunst kunnen de vele galeries van schilders, pottenbakkers en beeldhouwers in Saint Gildas bezoeken. Af en toe kom je de kunstenaars ook op straat of op het strand tegen, terwijl ze bezig zijn met hun werk.

In de zomermaanden is er ieder morgen een markt een Saint Gildas, waar verse producten te koop zijn. Zondags is er een grotere markt, die vrijwel het hele centrum beslaat en waarop naast verse producten ook kleding, accessoires, keramiek en souvenirs te koop zijn. Deze zondagse markt wordt goed bezocht, zowel door toeristen als door de lokale bevolking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Grandterrier.net/wiki/index.php?title=Sant_Gweltaz

Reageer op het artikel "Saint Gildas de Rhuys, Bretagne, Frankrijk"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: De golf van Morbihan
Schrijf mee!