Slim shoppen in het buitenland

Slim shoppen in het buitenland Uitgebreid shoppen is iets wat voor velen absoluut hoort bij een verblijf in het buitenland. Maar hoe pak je dat slim aan en waar moet je zeker op letten: slim winkelen in het buitenland.

Wat koop je in het buitenland?

Wel, op de eerste plaats geldt natuurlijk dat de aankopen in je koffer moeten passen, ze mogen dus niet te groot zijn. Wie toch een herinnering van enige omvang wil kopen, zoals een surfplank uit Miami, heeft vaak de mogelijkheid om het artikel direct tegen meerprijs aan huis te laten sturen. Maar let op: vergelijk eerst de verzendtarieven; Misschien is zelf verzenden wel goedkoper!

Koop geen kwetsbare of breekbare spullen

Bovendien moet je erop letten niets te kopen wat erg kwetsbaar of misschien wel breekbaar is. Zoiets kan in je koffer al snel beschadigd raken. Wikkel zo nodig je aankoop in kranten en/of kleding. Sommige dingen kan je ook als handbagage vervoeren. Maar in dat geval doe je er goed aan om eerst de bepalingen voor handbagage van je luchtvaartmaatschappij erop na te lezen, zodat het niet alsnog duur uitpakt op de luchthaven.

Welke zaken aangeven bij de douane?

In het buitenland moet je er ook op letten dat je je aankopen ook daadwerkelijk zomaar mee mag nemen en je niets hoeft in te klaren. Je moet vooral voorzichtig zijn met namaakartikelen of planten en dieren. Dat vindt men bij de douane namelijk niet leuk! Neem bij voorkeur ook de facturen mee, zodat je die in een noodsituatie kunt laten zien.

Souvenirs van emotionele waarde hoeven niet duur te zijn

Te gekke souvenirs van een verblijf in het buitenland, zijn altijd iets wat herinnert aan goede dingen ter plekke, bijvoorbeeld schelpen die je er hebt verzameld, foto’s van plekken of mensen met wie je veel contact hebt gehad, of iets wat je er heel vaak gebruikt hebt. Deze dingen zijn meestal persoonlijk, niet duur, maar hebben vaak een grote emotionele waarde.

Wanneer kan je souvenirs het beste kopen?

Als je nog een tijdje in het buitenland wil rondreizen, is het de moeite waard om je aandenkens zo laat mogelijk te kopen, dus liefst kort voor vertrek. Dat scheelt immers aan bagage als je reist.

Soms kan je geld besparen als je souvenirs koopt die op de reisbestemming juist niet binnen het hoogseizoen vallen. Een surfplank is doorgaans goedkoper te krijgen buiten het hoogseizoen. Een modieuze jas kan dan wel van afgelopen winter zijn, maar is goedkoper in de zomer en best nog trendy in het komende jaar.

Waar kan je het beste kopen?

Of het nu gaat om kleding, souvenirs of levensmiddelen, het goedkoopst koop je doorgaans ver weg van de belangrijkste toeristische trekpleisters en de grote steden, want daar is het vaak het duurste. Om goedkope winkels te vinden, kan doorgaans ook de reisgids uitkomst bieden. Overigens kan je zo’n praktische reisgids tegenwoordig ook als app op je smartphone installeren. Zo heb je alle inside-informatie altijd direct bij de hand.

Afdingen is toegestaan

Op markten kan het trouwens ook geweldig winkelen zijn, al moet je hier wel voorzichtig zijn wat de prijs betreft. Toeristen laten zich namelijk snel bedotten. Daarom mag je bij het winkelen op markten best wat afdingen. De meeste kans heb je als je je daarbij laat helpen door de lokale bevolking. Wie het zelf wil proberen, doet er goed aan om eerst goed toe te kijken bij inheemsen en hun werkwijze, de prijzen goed in zich op te nemen, en het dan met een vriendelijke glimlach eens een keer zelf te proberen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slim shoppen in het buitenland"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 07-08-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!