InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Bulgarije, vakantie aan de Zwarte Zee

Bulgarije, vakantie aan de Zwarte Zee

Bulgarije, vakantie aan de Zwarte Zee De Bulgaarse kustlijn bestaat uit kilometerslange goudgele stranden, een bebost achterland en de Zwarte Zee die bij vloed door metershoge golven verandert in een waar spektakelstuk. Bulgarije heeft aan de kust gebouwde hotelresorts waarvan Goudstrand met zijn internationale sfeer de bekendste is. Zlatni Piassatsi zoals de eigenlijke naam is, is een zeer aantrekkelijk geprijsd zon- en zeeparadijs waar gezelligheid troef is. De prachtige Zwarte Zeekust van Bulgarije heeft een totale lengte van maar liefst 385 kilometer. In het noorden grenst de regio van de Zwarte Zee aan Roemenië en in het zuiden aan Turkije. Toeristen die naar Bulgarije afreizen komen met name af op de schitterende stranden en historische, gerenommeerde badplaatsen aan de Zwarte Zee.

Goudstrand

Goudstrand wordt ook wel Zlatni Piassatsi genoemd. De naam Goudstrand is niet zomaar verzonnen. De legende gaat dat gouden schatten ooit waren omgetoverd in goud zand. En dat lijkt te kloppen als je blootsvoets over het fijnkorrelige goudkleurige zand van het honderd meter brede en meer dan drie kilometer lange strand paradeert. Badplaats Goudstrand is gebouwd in een zeer beboste regio en heeft een lange en gezellige boulevard die je voert langs talloze winkeltjes, restaurantjes en barretjes. Het achterland is heuvelachtig en je kunt vanaf het strand het Stara Planinagebergte zien liggen.

Hoge golven

Op het strand zijn alle mogelijke watersporten te beoefenen en natuurlijk tref je er ligstoelen en parasols. Het zeewater is glashelder en het superschone strand loopt heel langzaam af. Als je geluk hebt hangt de zogenoemde "zwarte vlag" uit. Dit is feitelijk een zwemverbod, maar de Zwarte Zee heeft dan een groots spektakel voor je in petto. Bij vloed kunnen op een zomerse dag de golven namelijk angstaanjagend hoog en fel worden. En dat is nu juist een onvergetelijke attractie.

Gezelligheid

Het resort Goudstrand ligt ongeveer 18 kilometer verwijderd van de havenstad Varna, de aanvliegstad voor vakanties in deze regio. In de huidige tijd is Goudstrand volledig gericht op milieuvriendelijk toerisme en van veel auto's zul je dan ook geen last hebben. Het vervoer wordt verzorgd door taxi's die op zonne-energie rijden, elektrische trams en fietsriksja's.

In Goudstrand vind je een ruime selectie hotels, clubs, villa's en een camping, en de enorme keuze aan restaurants met alle denkbare keukens zal je verbazen. De variëteit aan ambiances is eveneens zeer groot want je vindt er eersteklas etablissementen met live optredens tot kleine snacktentjes aan zee. In de avond wordt de bijzondere sfeer in Goudstrand nog eens versterkt als op diverse plekken folkloristische shows van start gaan, discotheken openen en je overal als vanzelfsprekend kunt aanschuiven. Het tamelijk massale Goudstrand is geschikt voor werkelijk iedereen, en zeer zeker voor mensen die een bruisend uitgaansleven zoeken en houden van een gezellige sfeer.

Weertype Bulgaarse kust

Het klimaat in Oost-Bulgarije is prima. Er heerst een gematigd landklimaat. De winters zijn er koud met temperaturen vergelijkbaar met Nederland maar reken in de zomermaanden op een gemiddelde luchttemperatuur van 27 graden en een watertemperatuur van 24 gr. Te heet wordt het er nooit want er waait altijd een milde zeebries. Regenval is er in de zomer weinig dus ga dan gerust uit van een strakblauwe lucht en veel zon.

Goudstrand / Bron: Alex Panoiu / FlickrGoudstrand / Bron: Alex Panoiu / Flickr

Bulgarije: Privatisering na communisme

Goudstrand was het eerst ontwikkelde vakantieresort in Bulgarije. Het was oorspronkelijk bedoeld voor hoge functionarissen van het strenge communistische regime, maar het zou niet lang duren of ook de Bulgaarse toeristen en overige inwoners uit Warschaupactlanden vonden hun stek in Goudstrand. In 1990 eindigde de communistische overheersing en dit had grote invloed op het toerisme. Voornamelijk door de privatisering van hotels en restaurants is er de laatste decennia veel aandacht besteed aan reorganisatie en verbeteringen van het vakantieoord. Internationale ondernemingen en buitenlandse investeringsmaatschappijen hebben Goudstrand voor een groot deel overgenomen waardoor de bekende 'oostbloktaferelen' met het gebrek aan service van vroegere tijden grotendeels zijn verdwenen. Ook zijn er meerdere toeristenoorden tot verdere ontwikkeling gekomen, waaronder Zonnestrand, een aan een baai gelegen resort vergelijkbaar met Goudstrand, maar met het spectaculaire gegeven dat door het zeer langzaam in zee aflopend strand deze baai verandert in een reusachtig bassin.

Varna

Varna is de grootste stad aan de Bulgaarse kust en heeft ruim 350.000 inwoners. Het ligt op 400 kilometer afstand van de hoofdstad Sofia. Het staat al een eeuw lang bekend als kuuroord en trekt mensen van overal. Hierdoor kent de groene en schone stad een internationale sfeer. Tevens heeft de stad een grote haven voor vrachtschepen en cruiseschepen. De stad heeft een aparte ligging, het heeft terrasvormige oevers aan de baai en een opdeling van de stad aan de landzijde, alwaar een groot meer ligt. Het centrum is autovrij en biedt een ruime keus aan winkels die je ook in ons westen zou kunnen aantreffen.

Varna kent een lange historie en dat laat zich zien. De architectuur van de stad is een mengeling van jugendstil gebouwen en classicistische bouwstijlen, oude vestingwerken maar ook moderne gebouwen. Er bevinden zich zo'n honderdvijftig monumenten in de stad waarvan de kathedraal in het centrum een hoogtepunt is. Verder kent de stad vele musea waaronder een archeologisch museum waar resultaten van opgravingen zijn te bezichtigen.

Tips

  • Aan de Zwarte Zee kust moet je niet vergeten een zonsopgang mee te maken. In de vroege ochtend kleurt de opkomende zon de zee rood, een spectaculair verschijnsel dat geen cent kost.
  • Probeer eens 'Kebab', een Bulgaarse specialiteit. Het zijn stukjes vlees in een aardewerk potje, gegarneerd met uitjes, paprika en tomaten en bijzonder lekker gekruid.

Overige bezienswaardigheden Bulgaarse kust

  • Botanische tuin Balcik
  • Euxinograd park Varna
  • Marine tuinen Varna
  • Voormalig Koninklijk Paleis Varna
  • Kaap Kaliakra
  • Albena kuuroord (geneeskrachtig water uit rotsen)
  • Aladja/Alazha klooster
  • Rila klooster
  • Nessebar
  • St. Konstantin
  • Albena
  • Kranevo
  • Aquapolis waterpark
  • Chaika vakantieresort
  • Excursie Istanbul

"Waves are inspiring not because they rise and fall, but because each time they fall, they never fail to rise again."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in BulgarijeBeleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in BulgarijeBulgarije is sinds haar toetreding tot de Europese Unie in 2007 een interessant land geworden voor de investeerder in va…
Goedkoop vliegen naar Bulgarije met Air VIAGoedkoop vliegen naar Bulgarije met Air VIABoek je een vakantie naar Bulgarije, dan vlieg je mogelijk met Air VIA. De Bulgaarse luchtvaarrmaatschappij richt zich v…
Stichting Kinderen van BulgarijeStichting Kinderen van BulgarijeVeel Nederlanders kennen Bulgarije van hun vakantie in Sunny Beach of hun stedentrip in Sofia. Zo op het eerste oog lijk…
Bulgarije, land aan de Zwarte ZeeBulgarije, land aan de Zwarte ZeeBulgarije is een land in Europa en ligt aan de kust van de Zwarte Zee. Het land grenst ook aan Roemenië, Servië, Macedon…
Goedkoop vliegen naar Bulgarije met BH AirGoedkoop vliegen naar Bulgarije met BH AirGoedkoop vliegen naar Bulgarije vanaf Schiphol kan met BH Air. Deze low cost maatschappij voert sinds enkele jaren vluch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bulgarije, vakantie aan de Zwarte Zee"

Reactie

A. Houwaart, 11-12-2008 20:37 #1
Is er ook een naturisten strand?

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 09-12-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Zonvakanties
Reacties: 1
Schrijf mee!