InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tanzania - safaritochten en snorkelen

Tanzania - safaritochten en snorkelen

Tanzania - safaritochten en snorkelen Tanzania is gelegen in Afrika en grenst aan Congo-Kinshasa, Rwanda, Burundi, Uganda, Kenia, Mozambique, Malawi en Zambia. Ook ligt Tanzania voor een gedeelte aan de Indische Oceaan.

Inhoudsopgave

Algemene informatie

  • Continent: Afrika
  • Originele naam: Jamhuri ya Muungano wa Tanzaniais
  • Taal: Swahili
  • Valuta: Shilling

Steden

Dodoma

Dodoma is de hoofdstad van Tanzania. De stad is een handelscentrum en ook het centrum van de spoorwegen. De stad kent ook een agrarisch centrum en er worden bonen, zaden, koffie, thee, tabak en pinda’s verbouwd. Ook is het de enige regio van Oost-Afrika waar wijn wordt verbouwd. Het parlement bevindt zich ook in Dodoma, maar de meeste regeringsgebouwen zijn in de voormalige hoofdstad van Tanzania te vinden. Dodoma heeft weinig bezienswaardigheden en er valt niet veel te beleven voor de toeristen. Wel is Dodoma een geschikte stad om Tanzania beter te verkennen, omdat er in de omgeving veel bijzondere natuur te vinden is. Vanuit Dodoma zijn er verschillende excursiemogelijkheden naar alle natuurreservaten van Tanzania. Soms zijn dit excursies van een paar dagen, omdat de afstanden nogal groot zijn.

Andere steden

Dar es Salaam is de voormalige hoofdstad van Tanzania, waar je verschillende culturen vindt en dus ook veel bezienswaardigheden. Op het eiland Zanzibar ligt ook de stad Zanzibar, met een groot historisch centrum. Er zijn veel paleizen en moskeeën te vinden.

Natuur

Tanzania kent verschillende natuurgebieden, zoals het Mount Kilimanjaro National Park met daarin de hoogste berg van Afrika. Er is ook veel prachtige natuur in dit nationale park en komen er olifanten, buffels en neushoorns voor. Het beroemdste wildpark is het Serengeti National Park, waar je mooie safaritochten kunt maken. In Tanzania kun je ook op veel plekken goed snorkelen en duiken. Het is tevens mogelijk om met dolfijnen te zwemmen.

Beste reistijd

Je kunt het hele jaar door prima naar Tanzania reizen. De temperaturen zijn altijd aangenaam. Wel kent het jaar twee regenperioden. Een lange die van maart tot en met april loopt en een kortere van oktober tot december. De regenbuien vallen echter vooral aan het einde van de dag en ’s avonds. Je kunt dus nog genoeg activiteiten overdag doen.

Klimaat in Tanzania

Het klimaat kan in Tanzania nogal verschillen, afhankelijk van de hoogte en de locatie waar je bent. Doorgaans komt het in heel Tanzania overdag niet beneden de 24 graden. ’s Avonds kan het echter wel flink afkoelen in sommige gebieden. Op sommige plekken kan de temperatuur zelfs dalen tot 0 graden. De meeste regen valt in de regenperiodes die lopen van maart tot en met april en van oktober tot december.

Visum en reisdocumenten

Voor een bezoek aan Tanzania heb je een visum nodig. Dit visum kun je zelf aanvragen bij de ambassade. Het kost dan ongeveer vijftig euro. Je hebt voor het visum ook twee pasfoto’s nodig. Het is tevens vaak mogelijk het visum door het reisbureau te laten regelen. Behalve een visum heb je ook een geldig Nederlands paspoort nodig. Heb je geen Nederlandse identiteit? Dan kun je het beste contact opnemen met de ambassade.

Vaccinaties Tanzania

Voor een reis naar Tanzania heb je vaccinaties nodig tegen Hepatitis A, DTP en Gele koorts. De vaccinatie tegen gele koorts is in Tanzania verplicht. Ook is een choleraverklaring verplicht. Op veel gebieden komt tevens de malariamug voor, dus malariatabletten zijn een goed idee. Raadpleeg voor vertrek altijd de GGD of de huisarts voor de laatste ontwikkelingen in het land.

Shilling

In Tanzania betaal je met de Shilling. Pinnen is alleen mogelijk in grote plaatsen. Je kunt wel op veel plekken contanten Euro’s en Dollars wisselen, dus het is handig om altijd wat extra’s mee te nemen. De creditcard wordt slechts op een paar plekken geaccepteerd. Het inwisselen van reischeques gaat moeilijk en neemt vaak veel tijd in beslag.

Kiswahili

In Tanzania wordt Kiswahili gesproken, ook wel Swahili genoemd. Deze taal heeft soms wat weg van het Nederlands, zodat je soms woorden zult herkennen. De bevolking zal het zeker waarderen als je probeert wat in het Kiswahili te spreken. Met Engels kun je echter ook goed terecht in Tanzania. De meeste mensen beheersen deze taal zonder problemen. Al zullen mensen op het platteland doorgaans minder goed in Engels zijn.

Kleding

Het is aan te raden om tijdens je reis in Tanzania netjes gekleed te gaan. Het is voor mannen ongebruikelijk om met een ontbloot bovenlichaam rond te lopen en er wordt verwacht dat toeristen zich hier – ondanks de hitte – aan houden. Voor vrouwen geldt dat ze zich niet te schaars moeten kleden. Vooral in Islamitische delen is het verstandig knieën en schouders te bedekken. Daarnaast verklein je de kans om door een malariamug gestoken te worden als je armen en benen bedekt houdt.
© 2013 - 2019 Reisliefhebber, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tanzania, rijk aan wild en natuurTanzania, een land dat is ontstaan uit de samenvoeging van de vroegere Britse kolonie Tanganjika en de eilandengroep Zan…
Zanzibar, vakantie vieren daar waar de peper groeitZanzibar, vakantie vieren daar waar de peper groeitWeinig mensen weten waar Zanzibar ligt, maar de meeste denken aan exotisch, ver weg en sprookjesachtig uit 1001 nacht. E…
Kenya Airways tickets: goedkoop vliegen naar KeniaKenya Airways tickets: goedkoop vliegen naar KeniaNederlanders die naar Afrika vliegen twijfelen nog wel eens of ze wel met een Afrikaanse maatschappij moeten gaan en nie…
Goedkoop vliegen met South African AirwaysGoedkoop vliegen met South African AirwaysAls je goedkoop vliegen wil, dan doe je dat nauwelijk meer vanaf Schiphol, maar kijk je over de grens, naar België of Du…
Goedkoop vliegen met IberworldGoedkoop vliegen met IberworldIberworld is niet echt een bekende naam. Toch bieden zij een service aan naar diverse bestemmingen. Dit is vooral intere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tanzania - safaritochten en snorkelen"

Infoteur: Reisliefhebber
Gepubliceerd: 11-07-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!