InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Namibië, een prachtig land in Zuidwest-Afrika

Namibië, een prachtig land in Zuidwest-Afrika

Namibië, een prachtig land in Zuidwest-Afrika Namibië is een land in Afrika dat aan de Atlantische oceaan ligt en grenst aan Angola, Botswana, Zuid-Afrika en Zambia. Er zijn meerdere rivieren in het land, waaronder Kunene, Okavango en Zambezi.

Inhoudsopgave

Algemene informatie

  • Continent: Afrika
  • Originele naam: Namibia
  • Taal: Engels
  • Valuta: Namibische dollar

Steden

Windhoek

De hoofdstad van Namibië is Windhoek. Dit is een vrij kleine stad en je kunt er lopend alles bekijken. In de stad vind je een vreemde mix van verschillende gebouwen. De stad is gelegen op een hoogte van zo’n 1850 meter, in het midden van het land. De stad heeft een lang historisch verleden, waarvan je nog veel terug kunt vinden in de straten. Het enige vliegveld van Namibië ligt op ongeveer 45 kilometer van Windhoek vandaan. Dit is het Hosea Kutako International Airport. Vlakbij Windhoek vind je verschillende nationale parken, zoals het Waterberg Plateau Parken het Daan Viljoen Wildpark. In de stad zelf heb je ook veel bezienswaardigheden. Er zijn veel historische gebouwen en er zijn enkele bijzondere musea te bezichtigen. Windhoek kent veel gezellige eettentjes waar je kunt genieten van de stad en de omgeving.

Walvisbaai

Walvisbaai is een belangrijke zeehaven, waar je veel bijzondere vogels kunt zien, zoals flamingo’s. De visserij is er erg groot. In de omgeving vind je er veel verschillende plantensoorten, waardoor de stad oogt als een gezellig dorp. Er zijn tevens veel sportmogelijkheden en voornamelijk veel opties voor watersport. Ga bijvoorbeeld zeilen, kajakken of snorkelen. Het klimaat is er prima en het hele jaar door minstens 19 graden. Dit kan in januari en februari zelfs ruim 25 graden zijn.

Andere steden

Keetmanshoop is een stad gelegen op een heuvel van de Namib-woestijn. Lüderitz is een stad die voornamelijk een Duits karakter heeft, dankzij de vele Duitse straatnamen.

Natuur in Namibië

De Fishriver Canyon is te vergelijken met de Grand Canyon in de Verenigde Staten. Je ziet er een fabelachtig landschap met veel rotsformaties. Het Sketleton Coast Park is vol met ruige rotsformaties. In de Sossusvlei vind je de hoogste zandduinen ter wereld. Het zicht hier is vooral in de ochtenden en avond zeer de moeite waard. Etosha National Park is één van de beste wildparken van Zuidelijk Afrika, met veel dieren zoals zebra’s, olifanten en gnoe’s. Cape Cross staat bekend om de grootste kolonie zeerobben ter wereld.

Beste reistijd Namibië

Tijdens onze zomer is het winter in Namibië. In deze periode kun je doorgaans het beste reizen naar Namibië. In deze periode valt er vrijwel geen regen en de temperatuur is ook aangenaam. In de zomer is het vaak te warm, zodat het moeilijk wordt om iets te ondernemen. Toch kunnen reizen in deze periode ook zeer de moeite waard zijn vanwege de mooie natuur.

Klimaat

De seizoenen zijn in Namibië tegenovergesteld vergeleken met die in Nederland. Tijdens onze zomer is het winter in Namibië en omgekeerd. In de zomermaanden is het gemiddeld 25 graden, maar dit voelt vaak een stuk warmer aan. In de wintermaanden kan het tussen de 15 en de 18 graden worden en ook dan kun je vaak nog in je korte broek rondreizen. In de wintermaanden kan het ’s avonds nog wel flink afkoelen.

Reisdocumenten voor Namibië

Voor een bezoek aan Namibië dat korter dan 90 dagen is heb je geen visum nodig. Wel moet je als je met het vliegtuig in Namibië in het bezit zijn van een retourbiljet. Ook heb je een geldig Nederlands paspoort nodig. Heb je geen Nederlandse identiteit? Dan kun je het beste contact opnemen met de ambassade. Zij kunnen je meer vertellen over de te nemen stappen.

Vaccinaties en gezondheid

Het wordt aangeraden om Vaccinatie tegen DTP en hepatitis A te nemen bij een bezoek aan Namibië. Raadpleeg echter altijd de huisarts of de GGD voor de laatste ontwikkelingen. HIV is een groot probleem in Namibië, dus het is verstandig seksueel contact zoveel mogelijk te vermijden. Een goede reisverzekering met medische dekking wordt aangeraden, omdat de medische hulp erg prijzig kan zijn.

Namibische Dollar

De officiële munteenheid van Namibië is de Namibische Dollar. Er zijn bankbiljetten van 10, 20, 50, 100 en 200 dollar. Ook kun je in Namibië betalen met de Zuid-Afrikaanse Rand. Er zijn alleen bankautomaten in de grotere steden. Bij de meeste hotels, winkels en restaurants kun je betalen met de creditcard. Het omwisselen van reischeques kan tijdrovend zijn. Het is in Namibië gebruikelijk om een fooi te geven voor verleende diensten.

Talen in Namibië

De officiële taal van Namibië is Engels, maar deze taal wordt het minste gesproken in het land. Engels komt vooral voor in zakenwereld en de regering. Er worden tevens veel inheemse talen gesproken in Namibië, zoals Afrikaans, lingua franca, Kwangali, Diriku en Mbukushu. Doorgaans kun je als toerist prima Engels praten in Namibië. Wel wordt het erg gewaardeerd als je interesse toont in de talen die de bevolking spreekt.

Ovambostam

Bijna de helft van de bevolking van Namibië hoort bij de Ovambostam. Dat is een Bantoevolk in het noorden van het land. Ze kwamen later in Namibië dan de originele bevolking, maar daar is vrijwel niemand meer van overgebleven. Het is als toerist verstandig om de Ovambostam met respect te behandelen. Vraag altijd of ze op de foto gezet willen worden en laat zien hoe het werkt. Willen ze dit niet, accepteer dit dan.

Lees verder

© 2013 - 2019 Reisliefhebber, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegen naar Namibië met Air NamibiaVliegen naar Namibië met Air NamibiaNiet iedereen vliegt naar de Europese vakantiebestemmingen. Sommige mensen pakken het nogal avontuurlijk aan en gaan naa…
Het Afrikaans, zustertaal van het NederlandsOfficieel is het Afrikaans geen Nederlands. Je mag het gerust een zustertaal noemen. Het Afrikaans heeft zich ver uitges…
Windhoek en zijn bezienswaardighedenWindhoek en zijn bezienswaardighedenWindhoek is de hoofdstad van Namibië. De vele bezienswaardigheden van de stad zijn vaak niet bekend bij toeristen. Het b…
Duivelsklauw voor de gewrichtenDuivelsklauw, Harpagophytum procumbens, is een plant uit de woestijngebieden van Namibië, Botswana en het noorden van Zu…
Goedkoop vliegen met South African AirwaysGoedkoop vliegen met South African AirwaysAls je goedkoop vliegen wil, dan doe je dat nauwelijk meer vanaf Schiphol, maar kijk je over de grens, naar België of Du…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marco, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Namibië, een prachtig land in Zuidwest-Afrika"

Infoteur: Reisliefhebber
Gepubliceerd: 25-06-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!