InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tsjechië, een land voor cultuur- en natuurliefhebbers

Tsjechië, een land voor cultuur- en natuurliefhebbers

Tsjechië, een land voor cultuur- en natuurliefhebbers Tsjechië is een land in Europa dat gelegen is tegen de landen Duitsland, Polen, Slowakije en Oostenrijk. Voor 1993 was Tsjechië samengevoegd met Slowakije en was het Tsjechië-Slowakije.

Algemene informatie

  • Continent: Europa
  • Originele naam: Česko
  • Taal: Tsjechisch
  • Valuta: Tsjechische Kroon

Steden

Praag is de hoofdstad, en tevens de grootste stad, van Tsjechië en staat bekend om de mooie culturele gebouwen. De stad wordt door velen gezien als één van de mooiste steden van Europa. Toeristen beginnen deze bijzondere stad meer en meer te ontdekken. Praag is dankzij de internationale Luchthaven Praag-Ruzyně ook vaak een beginpunt voor veel rondreizen. In de stad zelf kun je gebruik maken van de bussen, tram, metro en taxi.

Veel historische gebouwen zijn vernietigd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toch zijn er nog enkele boeiende bezienswaardigheden. Er staan namelijk gebouwen in de gotische stijl in de stad. Maar ook vind je gebouwen in de barokke stijl. Het symbool van Praag is op het Oudestadsplein, namelijk het Astronomische uurwerk van Praag. De bekendste brug van de stad is de Karelsbrug. De wijk Josefov is een historische Joodse wijk met veel Joodse bezienswaardigheden. Vooral bekend is de Oude Joodse Begraafplaats.

In Praag vind je ook veel musea waar je veel over de stad en de geschiedenis te weten kunt komen. Tevens zijn er veel kunstmusea in de stad te vinden. Ook interessant zijn de vele eetgelegenheden en uitgaansmogelijkheden in Praag. Je kunt bijvoorbeeld een film pakken of naar een discotheek gaan.

Ook in de stad Kutna Hora vind je prachtige gebouwen die de moeite waard zijn om te bezoeken. De stad Karlovy Vary is naast Praag de meest bezochte stad van het land en staat bekend om een groot gezondheidscentrum. Telc is een middeleeuwse stad in Tsjechië. En de stad Olomouc heeft na Praag de meeste monumenten van het land.

Natuur

Tsjechië beschikt over prachtige natuur. Sumava Nationaal Park is een woud met een lengte van 125 kilometer. Krkonose Nationaal Park is ook een bosrijke omgeving waar je schitterende wandeltochten kunt maken. Behalve bossen heeft het land ook veel bergen. Er komen in Tsjechië dieren voor zoals beren, wilde katten, herten, lynxen en wolven. Ook vind je er veel verschillende vogelsoorten.

Beste reistijd Tsjechië

Je kunt Tsjechië het hele jaar prima bezoeken, maar als je een rondreis maakt door het land en niet alleen de hoofdstad Praag wilt zien, dan kun je het beste tussen april en september gaan. De natuur is dan op zijn mooist en het klimaat is aangenaam. De stad Praag kun je het gehele jaar bezoeken.

Klimaat

Het klimaat van Tsjechië wordt beheerst door de westelijke oceaan. In de zomer is het weer het meest aangename. In de maand juli kunnen de temperaturen tussen de 18 en 21 graden worden. In de maand januari is het doorgaans het koudste. Dan is het meestal tussen de –5 en –11. De hoofdstad Praag ligt in het warmste en droogste gebied van het land. Door de ligging is de stad enigszins beschermd tegen kou en regen.

Reisdocumenten

Voor een reis naar Tsjechië moet je een geldig Nederlands paspoort hebben. Omdat Tsjechië bij de Europese Unie hoort, is een Europees Identiteitsbewijs ook voldoende. Als je geen Nederlandse identiteit hebt kun je het beste contact opnemen met de ambassade. Je moet ook een paspoort of identiteitsbewijs bij je hebben als je met de auto naar Tsjechië reist.

Gezondheid in Tsjechië

Als je op reis naar Tsjechië gaat, dan heb je geen inentingen nodig. Wel is het verstandig om goed op te letten op muggen en teken. Controleer na een boswandeling altijd goed of je geen tekenbeten hebt en neem een tekenpen mee voor de zekerheid. Muggen zijn vooral te vinden bij stilstaand water. Een goede reisverzekering met ziektekostenverzekering is aan te raden. De gezondheidszorg kan in Tsjechië aardig duur zijn.

Tsjechische kroon

De officiële munteenheid van Tsjechië is de Tsjechische kroon. In plaatsen waar toeristen komen vind je doorgaans wel geldautomaten. In sommige winkels kun je ook geld pinnen of de creditcard gebruiken, maar men heeft de voorkeur aan contant betalen. Het is in Tsjechië gebruikelijk om een fooi te geven voor verleende diensten. Als je met creditcard betaalt kun je de fooi het beste cash geven.

Tsjechisch

In Tsjechië spreekt men Tsjechisch. Sommige inwoners spreken ook wat Duits. In toeristische gebieden kun je je goed redden met het Engels, maar het is ondanks dat wel aan te raden om wat woorden in het Tsjechisch te kunnen spreken. De bevolking zal dit zeker waarderen en je doorgaans een stuk serieuzer nemen. Een taalgids met basiszinnen in het Tsjechisch is dan ook aan te raden.

Tradities in Tsjechië

Tsjechië is een land met veel tradities. De bewoners houden eer aan vele tradities en regelmatig vinden er dan ook speciale folklore evenementen plaats. Hier wordt gedanst op de traditionele manier. In Praag zijn er ieder jaar meerdere evenementen en het is dan ook aan te raden hier eens heen te gaan. Pasen is ook een belangrijke traditie in Tsjechië en wordt veel uitbundiger gevierd dan bij ons.
© 2013 - 2019 Reisliefhebber, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Weekendje PraagWie van cultuur en geschiedenis snuiven houd, is in Praag op het juiste adres. In 2000 werd Praag verkozen tot een van d…
Dagtrip vanuit Praag: Kutna Hora met bottenkapelDagtrip vanuit Praag: Kutna Hora met bottenkapelWie Praag wil bezoeken heeft 3 à 4 dagen nodig, maar trek nog een extra dag uit voor een korte trip naar het nabijgelege…
Karelsbrug, het centrum van PraagKarelsbrug, het centrum van PraagZonder twijfel is de Karelsbrug de meest fascinerende brug van Praag en misschien wel van Europa. De brug verbindt de ou…
Het Šumava Nationaal Park of het Boheemse woud, TsjechiëHet Šumava Nationaal Park of het Boheemse woud, TsjechiëIn het westen van Tsjechië ligt het Šumava Nationaal Park. Dit natuurgebied beslaat bijna 70 000 hectare. Het park heeft…
Praag: Terecht 'De Gouden Stad'Het schilderachtige Praag, ook wel 'de Gouden Stad' genoemd, staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Dit is niet zo v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Petritap, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prague01.jpg

Reageer op het artikel "Tsjechië, een land voor cultuur- en natuurliefhebbers"

Infoteur: Reisliefhebber
Gepubliceerd: 21-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!