InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Business visum Thailand: wat heb je nodig om er te werken?

Business visum Thailand: wat heb je nodig om er te werken?

Business visum Thailand: wat heb je nodig om er te werken? Het kan voorkomen dat je een baan hebt gevonden bij een internationaal werkend bedrijf in Thailand. Dat betekent dat je snel een ticket moet regelen en per ommegaande moet vertrekken naar het verre land. Maar onderdeel om het land wegens werk te kunnen binnenkomen, is het hebben van een business visum Thailand in je paspoort. Oftewel je moet halsoverkop naar het Consulaat of de Ambassade van Thailand gevestigd in Nederland. Maar wat heb je daartoe nodig en wat wordt er verder geregeld als je ter plaatse bent?

Business visum Thailand

Juiste informatie aanleveren

Om een business visum in Nederland te kunnen aanvragen moet je de juiste papieren van het daar gevestigde bedrijf krijgen. Dat houdt in dat je een brief (per mail verkregen en uitgeprint) meeneemt naar het Consulaat. In die brief moet de intentie van het arbeidscontract staan, waarnaast duidelijk:
  • jouw volledige naam staat vermeld overeenkomstig het paspoort;
  • het paspoortnummer;
  • eventueel jouw geboortedatum en afgifte datum van het paspoort.

Heb je deze brief van het bedrijf ontvangen dan kun je een business visum aanvragen. Ga daartoe snel naar de Ambassade of Consulaat omdat je mogelijk snel in het vliegtuig moet zitten.

Bron: Http://geinformeerd.infoteur.nlBron: Http://geinformeerd.infoteur.nl

De aanvraag in Nederland

Als je het visum in Nederland aanvraagt dan moet je er tijdig bij zijn. Je hebt haast en dus moet je snel reageren. Dit heeft ook te maken met wanneer de stempel in jouw paspoort wordt gezet en ondertekend. Kom je ’s ochtends vroeg dan heb je mogelijk de kans om een aanvraag in te dienen en diezelfde dag het ondertekende visum te verkrijgen. Kom je te laat dan kan het zijn dat je een dag moet wachten, eventueel over het weekend heen getild. Dit kan dus conflicteren met je vlucht wat daarmee betekent dat je een strakke planning moet aanhouden voor je ticket maar ook je visum. Regel je zaken snel en effectief, zodat je met een geldig visum naar het land vertrekt. Je doet de aanvraag ter plaatse door een formulier in te vullen en de kosten te vergoeden. Met een beetje geluk is alles binnen een dag geklaard.

Douane vliegveld Suvarnabhumi

Ook al heb je een business visum Thailand in je paspoort staan, je bent verplicht om een wit-blauwe toegangskaart in te vullen. Deze dient ervoor om aan te tonen, wanneer je het land binnenkomt en wanneer je het land weer uitgaat. De kaart ben je verplicht altijd bij je paspoort te bewaren en af te geven indien je het land verlaat. Het formulier voor arrival en departure kun je reeds in het vliegtuig invullen of voordat je bij de douane aankomt. Laat bij aankomst bij de douane altijd de toegangskaart zien in combinatie met je visum, zodat jij aan de slag kunt gaan. Maar daar blijft het niet bij. Alhoewel het visum toegang tot het land verschaft, mag je strikt genomen nog niet werken voor het bedrijf. Daartoe moet er eerst een workpermit worden afgegeven, waarna een werkvisum afgegeven in het land zelf wordt verkregen. Daartoe moet je met HR van het bedrijf met de juiste papieren naar het One stop servicecenter.

One stop servicecenter

Alhoewel je waarschijnlijk reeds werkt voor het bedrijf, sta je officieel de eerste maand nog niet op de loonlijst. Dat gebeurt vanaf het moment dat je een workpermit in handen hebt. Die vraag je aan tezamen met personeelszaken bij de One stop servicecenter van de overheid. Daar zijn meerdere vestigingen van binnen Bangkok. Binnen een maand wordt de aanvraag behandeld en veelal gewoon goedgekeurd. Uitgangspunt is wel dat de functie aansluit bij de capaciteiten van jouw opleiding. Oftewel er dient een relatie te bestaan tussen wat je kunt en wat er wordt gevraagd. Daarnaast wordt veelal minimaal een bachelor niveau gevraagd, behoudens speciale uitzonderingen daargelaten. Binnen een paar uur krijg je bij de One stop servicecenter een workpermit, waaraan het nieuwe werkvisum is verbonden. Nu mag je officieel werken voor het bedrijf.

Overige aspecten business visum Thailand

Het workpermit en werkvisum moeten jaarlijks worden vernieuwd, wat concreet inhoudt dat alle papieren wederom door de papiermolen moeten gaan. Wil je ook gaan werken in het verre oosten dan is het daarnaast noodzaak dat je vooraf in Nederland:

Legaliseren

Je diploma’s bij meerdere instanties hebt vertaald en laten legaliseren. Daartoe moet je verschillende ministeries (Onderwijs, Buitenlandse Zaken) en de ambassade van Thailand benaderen.

Inentingen en gele paspoort

Je moet afdoende inentingen hebben gehad, welke eveneens staan geregistreerd in je gele paspoort. Mocht je onverwachts langdurig moeten vertrekken naar het buitenland dan kun je altijd ter plaatse de juiste inentingen halen bij het plaatselijke ziekenhuis. Veelal is dat Hepatitis A en B, waarnaast mogelijk een TBC inenting tot de mogelijkheden behoort.

Paspoort en rijbewijs

Zorg ervoor dat je paspoort en rijbewijs nog langdurig geldig zijn. Paspoorten welke binnen zes maanden aflopen worden niet geaccepteerd. Verder is het van belang dat jouw paspoort of rijbewijs tijdig wordt vernieuwd. Ook dit kun je vanuit het verre buitenland opnieuw aanvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand is een van de meest populaire vakantiebestemmingen bij Nederlanders en Belgen. Als toeristische bestemming bied…
Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumVisa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumOm langer in Thailand te kunnen verblijven voor werk, maken velen gebruik van de Visa Run. Daarbij reist men af naar de…
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Visum aanvragen voor RuslandVisum aanvragen voor RuslandEen visum aanvragen voor Rusland kost meer moeite in vergelijking met andere landen. Er moet meestal enkele keren naar D…
Praktische informatie voor een reis naar ThailandPraktische informatie voor een reis naar ThailandThailand is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://geinformeerd.infoteur.nl
  • Afbeelding bron 1: http://geinformeerd.infoteur.nl

Reageer op het artikel "Business visum Thailand: wat heb je nodig om er te werken?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 11-06-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bangkok
Schrijf mee!