InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toeristenvisum Thailand, visum om in Thailand te reizen

Toeristenvisum Thailand, visum om in Thailand te reizen

Toeristenvisum Thailand, visum om in Thailand te reizen Thailand, het land van de glimlach en prachtige landschappen! Het is een geliefd vakantieland voor velen uit Europa, Amerika en Azië en daar groeit en bloeit de welvaart ook bij. Heb je een vakantie geboekt naar dit land, dan is het afhankelijk van de verblijfstermijn wat voor type visum je moet regelen. Met wat voor toeristenvisum kom je Thailand binnen en hoe lang kun je maximaal in het land rondreizen?

Toeristenvisum Thailand

De wit-blauwe toegangskaart

Bron: Http://geinformeerd.infoteur.nlBron: Http://geinformeerd.infoteur.nl
Iedereen die Thailand wil binnenkomen dient daartoe de wit-blauwe toegangskaart in te vullen. Deze kaart registreert:
  • Wie wanneer het land binnenkomt;
  • Hoelang die persoon mag blijven. Dit heeft ook te maken met het feit wat voor toeristenvisum je wilt hebben;
  • Wat je komt doen;
  • Van welk vliegveld je met welk vluchtnummer je bent aangekomen, en op welk moment je weer vertrekt.
Deze kaart is essentieel om te hebben als je het land binnenkomt. Het bestaat uit twee delen, welke beide compleet ingevuld moeten worden. Het ene deel wordt bewaard bij de douane als je het land binnenkomt en het andere deel moet jij bewaren. Vaak wordt het aan het paspoort geniet, omdat je het niet kwijt mag raken. Bij vertrek uit het land moet je deze namelijk inleveren, zodat de overheid weet dat jij het land hebt verlaten. Zowel in het vliegtuig als op vliegveld Suvarnabhumi kun je deze kaarten voor de douane invullen.

Gewone toeristenvisum

Ga je op reis naar Thailand dan is er gewoonlijk sprake van een visum. Voor gewone toeristische bezoeken welke niet langer dan dertig dagen duren kun je bij aankomst een toeristenvisum/ toeristenstempel verkrijgen. Dat visum wordt op basis van jouw verklaring op de wit-blauwe toegangskaart afgegeven zonder dat je daartoe kosten kwijt bent. Het betreft dan een klein stempeltje, waarmee wordt aangegeven dat je het land binnen mag waarnaast ook staat aangegeven voor welke datum je weer moet vertrekken. Let wel dat je altijd binnen de gestelde termijnen je meldt bij de douane, zodat je zonder problemen weer terug kunt gaan. Een verlopen visum betekent dat je een boete moet betalen en minder gemakkelijk de volgende keer het land binnenkomt. Pas dus altijd op met de termijn, zoals die in het paspoort staat aangegeven en zorg ervoor dat je bij een verblijf van meer dan dertig dagen een langer geldig toeristenvisum voor Thailand hebt. Mocht je per trein het land binnenkomen dan is het visum slechts vijftien dagen geldig.

Langer geldig toeristenvisum Thailand

Wens je een lange rondreis te maken door Thailand en daar is het land uitermate geschikt voor dan heb je de mogelijkheid om een lang geldig zijnde toeristenvisum aan te vragen. Daartoe moet je naar het Consulaat van Thailand in Amsterdam of de Ambassade in Den Haag gaan alwaar je het toeristenvisum kunt aanvragen. Daartoe moet je ter plaatse een aanvraag formulier voor het visum invullen op basis waarvan de verantwoordelijke een visum voor twee, vier of zes maanden kan afgeven. Dit is de Non-immigrant single of multiple re-entry visum. Dat visum kun je persoonlijk aanvragen, maar er bestaat ook de mogelijkheid om het per post aan te vragen. De ingangsdatum van het visum is wanneer de stempel is gezet en dus is het van belang om tijdig het visum aan te vragen voor vertrek. Let wel dat je dan ook geld mee moet sturen om het visum te bekostigen. Soms heb je echter de mogelijkheid om het visum gratis te verkrijgen indien de Thaise regering daartoe de mogelijkheid voor heeft gerealiseerd. Sinds 2011 moet ervoor worden betaald. Informeer daartoe bij het Consulaat of de Ambassade. Let wel dat je om de zestig dagen bij een multiple re-entry visum de douane of grens moet passeren voor verificatie van je visum.

Andere visa

Naast het feit dat je het land slechts bezoekt als toerist kun je ook naar het land gaan wegens werken, trouwen of onderwijs. Daartoe zijn speciale visa voor nodig welke als volgt kunnen worden geregeld:

Werken en onderwijs

Er moet een verklaring uit Thailand worden verkregen waarin de intentie tot het werken of onderwijs wordt vermeld. Bij voorkeur in het Thais of Engels als tweede taal. Op basis daarvan kan in Nederland een business of education visum worden verkregen, waarna ter plaatse een aanvullend werkvisum en work permit moet worden geregeld bij de One Stop Service Center for Visa and Work Permit.

Getrouwd volgens Thaise wet

In dat geval moet er aan een reeks van voorwaarden worden voldaan om een visum voor getrouwden te kunnen krijgen. Daartoe kun je de Immigratiedienst benaderen.

Visa Run in de ban!

Tot augustus 2014 bestond de mogelijkheid om een Visa Run te doen naar rondom Thailand liggende landen. Het op deze manier van verlengen van een toeristenvisum om langer in het land te verblijven - om bijvoorbeeld ergens te werken - is dus niet meer mogelijk (lit.1). In dat geval is dus een volledig business visum oftewel Non-B noodzakelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand is een van de meest populaire vakantiebestemmingen bij Nederlanders en Belgen. Als toeristische bestemming bied…
Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumVisa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumOm langer in Thailand te kunnen verblijven voor werk, maken velen gebruik van de Visa Run. Daarbij reist men af naar de…
Bankrekening openen in ThailandBankrekening openen in ThailandHet is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een Thaise bank. Dat kunt u meestal al doen door een Thais b…
Praktische informatie voor een reis naar ThailandPraktische informatie voor een reis naar ThailandThailand is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekk…
Thailand als vakantielandThailand als vakantielandEen vakantiebestemming welke de laatste jaren in populariteit is toegenomen, is ongetwijfeld Thailand. Het aantal reizen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://geinformeerd.infoteur.nl
  • Lit.1: http://www.nationmultimedia.com/national/No-more-visa-runs-30238504.html
  • Afbeelding bron 1: http://geinformeerd.infoteur.nl

Reageer op het artikel "Toeristenvisum Thailand, visum om in Thailand te reizen"

Reactie

Michel, 03-10-2014 11:59 #1
Vraagje over het toeristenvisum. Ik ga Thailand voor 3 maanden. December, januari en februari. Tickets zijn al gekocht en ik ging er eigenlijk vanuit dat ik een visum van 90 dagen zou krijgen bij binnenkomst in Thailand. Maar ik begrijp nu dat een toeristenvisum maar 30 dagen is. Ik ben woonachtig in Botswana en er is hier geen Thaise ambasade om een ander visum aan te vragen. Mijn vraag is: kan ik in Thailand m'n visum verlengen voor 90 dagen? Of moet ik het land uit voor een aantal dagen en krijg ik dan weer een visum van 30 dagen? Ik hoop van harte dat iemand mij een antwoord kan geven. Reactie infoteur, 04-10-2014
Het toeristenvisum moet je vooraf regelen. Mogelijk moet je naar een nabijgelegen land waar wel een ambassade of consulaat van Thailand is. Kom je zonder visum in Thailand aan dan krijg je slechts 30 dagen. Sinds kort is het tevens verboden om het land uit te gaan en in een omringend land via Visa Run een verlenging te verkrijgen. Verblijf je illegaal in het land dan bestaat de kans op een boete van 500 bath per dag tot een maximum van 20.000 bath. Mocht je dat op dat moment niet kunnen betalen dan kun je worden gearresteerd en worden afgevoerd naar het Immigration Detention Centre. Daar wil je niet terechtkomen! Zorg er dus altijd voor dat het visum goed is geregeld voor aankomst.
Zie voor meer informatie: http://thailand.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/visum-voor-thailand.html

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bangkok
Reacties: 1
Schrijf mee!