Reizen naar een Schengenland met medicijnen

Reizen naar een Schengenland met medicijnen Veel mensen gebruiken medicijnen die zonder dat men hiervan op de hoogte is toch vallen onder de Opiumwet. We kunnen hierbij denken aan antidepressiva, medicijnen zoals ritalin voor kinderen maar ook slaaptabletten. Deze medicijnen worden voorgeschreven door huisarts of specialist en verstrekt door de apotheek. Als we op reis gaan nemen we deze medicijnen mee. Wat moeten we doen om problemen met de douane te voorkomen?

Medicijnen op reis

Veel mensen gebruiken medicijnen. Ook kinderen krijgen soms gedurende een langere periode medicijnen en een groot aantal mensen gebruikt medicijnen zoals slaapmiddelen of medicijnen die behoren tot de categorie antidepressiva. Deze medicijnen worden ons voorgeschreven door huisarts of specialist en ze worden verstrekt door de apotheker. Vaak beseffen we niet dat deze middelen vallen onder de Opiumwet. Als we op reis gaan kunnen er problemen ontstaan bij de douane en er kunnen stevige boetes volgen. Daarom is het goed om op de hoogte te zijn van de voorschriften die hiervoor gelden. In het algemeen kunnen we zeggen dat de volgende medicijnen onder de Opiumwet vallen. Hiervoor is een speciale verklaring nodig:
  • Sterke pijnstillers, maar ook bijv. seresta
  • ADHD medicijnen zoals ritalin of Concerta
  • Antidepressiva
  • Medicinale cannabis

Schengenverdrag en de medische verklaring

Schengenlanden zijn landen waarbij geen grenscontroles meer binnen het gebied plaatsvinden. Bij vertrek uit Nederland zal altijd Uw bagage gecontroleerd worden. Wanneer we reizen binnen de Schengenlanden en we gebruiken medicijnen die onder de Opiumwet vallen dan hebben we een verklaring nodig. In deze verklaring staat specifiek opgenomen dat de medicijnen bestemd zijn voor eigen gebruik. De arts moet de verklaring ondertekenen en deze dient te worden voorgelegd aan de Inspectie voor Gezondheidszorg die de verklaring moet goedkeuren. Een verklaring is slechts 30 dagen geldig. Gaat u nu langer op reis dan 30 dagen bijvoorbeeld omdat u gaat overwinteren dan zijn er echt twee verklaringen nodig, waarbij de data op elkaar moeten aansluiten. In totaal kan men zes verklaringen aanvragen. Om een verklaring aan te vragen moet u contact opnemen met: CAK. Op de website van CAK kunt u ook het aanvraagformulier downloaden om een Schengenverklaring aan te vragen. U dient er rekening mee te houden dat het aanvragen en verkrijgen van een verklaring enige weken in beslag kan nemen. Ook kan het zijn dat U meerdere medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet vallen. In dat geval is voor ieder medicijn apart een verklaring nodig. Bezoekt men meerdere landen binnen één reis dan kunnen op de verklaring maximaal vier landen genoemd worden.

Welke zijn de Schengenlanden

  • België
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Hongarije
  • Italië
  • Letland
  • Liechtenstein
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Nederland
  • Noorwegen
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Slovenië
  • Slowakije
  • Spanje
  • Tsjechië
  • IJsland
  • Zweden
  • Zwitserland.

Groot Brittannië en Ierland behoren niet tot het Schengengebied. Zij blijven zelf hun grenzen controleren.

Op reis in een land buiten Schengen dan Engelstalige verklaring

Als U op reis gaat naar een land buiten het Schengengebied dan heeft u weer een andere verklaring nodig. Hierbij gaat het om een Engelstalige verklaring die één jaar geldig is. U vraagt Uw arts een verklaring in te vullen en te ondertekenen. Deze verklaring stuurt U op naar het CAK. Deze legaliseren de verklaring en sturen deze aan U terug. Let er wel op dat deze procedure minstens vier weken in beslag neemt. Daarna moet het Ministerie van Buitenlandse Zaken de verklaring nog legaliseren.

Het Europees Medisch Paspoort

Veel mensen vragen bij hun arts of apotheek om een Europees medisch paspoort. Dit is handig om bij u te hebben. Mocht U in het buitenland medicijnen nodig hebben dan staat al vermeld welke medicijnen U gebruikt. Let er echter wel op dat dit medisch paspoort de Schengenverklaring niet vervangt! Ook is dit paspoort geen geldig grensdocument.

Originele verpakking tijdens het reizen

Als U medicijnen meeneemt naar het buitenland dan is het altijd verstandig om deze mee te nemen in de originele verpakking. Men kan bij de douane dan zien van welke apotheek deze afkomstig zijn en wanneer ze verstrekt zijn.

Welke medicijnen vallen onder de Opiumwet

Om te weten te komen of Uw medicijnen vallen onder de bepalingen van de Opiumwet kan men de behandelend arts of apotheker om informatie vragen. Aangezien aan de lijst met medicijnen regelmatig nieuwe worden toegevoegd heeft het geen zin om de lijst binnen dit artikel te publiceren. Men kan dit zelf opzoeken via de website rijksoverheid.nl.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl
  • CAK.

Reageer op het artikel "Reizen naar een Schengenland met medicijnen"

Reactie

Roland Ogiers, 09-05-2017 08:43 #1
Waar kan ik deze documenten aanvragen? Reactie infoteur, 09-05-2017
Beste Roland,

Dank voor je reactie. De benodigde papieren zijn aan te vragen via het CAK. Het Centraal Administratie Kantoor. Voor de volledigheid hier nog even de link:
https://www.hetcak.nl
Veel succes en een fijne reis.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: Mei 2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!