InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Bezienswaardigheden in Friesland

Bezienswaardigheden in Friesland

Friesland is een hele mooie provincie. Er zijn vele bezienswaardigheden. Waar moet je zeker zijn geweest?

Leeuwarden

Leeuwarden is een gezellige stad, het is ook één van de steden van de beroemde Elfstedentocht. Er zijn ook veel grachten in Leeuwarden met veel gezellige horeca gelegenheden die zich bevinden in kelders aan het water. Leeuwarden was vroeger een welvarende stad. Dat is nu ook nog altijd terug te zien aan de prachtige pakhuizen en gebouwen..

Sneek

De stad Sneek heeft een symbool dat niet is te missen Waterpoort aan de Stadsgracht. Het heeft twee achthoekige torens die ieder aan een kant van de brug staan. In het gebouw bevindt zich een poortwachterswoning. De brug is gebouwd in 1785. Jaarlijks komen er veel bezoekers voor het Sneekermeer en de binnenstad.

Nationale Parken

In de provincie Friesland zijn vier nationale parken, de grootste ervan is te vinden op het waddeneiland Schiermonnikoog. Meer dan de helft van het eiland behoort tot het nationale park. Je vindt er een verschillend landstype en er zijn regelmatig zeehonden en er zijn ook veel verschillende vogels. In de Friese plaats Eernewoude bevindt zich nationaal park de Alde Feanen. Het park is ongeveer 25 km groot. Er zijn vele windmolen en er is een ooievaarsbuitenstation ‘It Eibertshiem’. Bij Dokkumer Nieuwe Zijlen is er een nog een nationaal park Lauwersmeer. Het park is ongeveer 60 km groot, het is populair om zijn prachtige orchideeën en de vogels.

Waddeneiland

In friesland, het noorden van Nederland aan de Noordzee liggen de Waddeneiland: Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schierenmonnikoog. Er zijn daar nog een aantal kleine eilandjes, die zijn niet bewoond. Het water tussen het vaste land van Nederland en de eiland noem je de Waddenzee. Texel is het grootste eiland van de vijf. Op Texel zijn vele leuke bezienswaardigheden, zoals de vuurtoren, zeehondenopvangcentrum Ecomare, Luchtvaart & Oorlogmuseum.

Eise Eisinga Planetarium

In Franeker is het oudste planetarium ter wereld te vinden. Tussen 1774 en 1781 is er in het huis van Eise Eisinga een schaalmodel van het zonnestelsel in zijn woonkamer gebouwd. Het is nu een zeer interessant museum waar je van alles te weten kunt komen over hemellichamen en planeten.

Wouda-Gemaal

In Tacozijl is het grootste nog steeds werkende stoomgemaal van de wereld. Hiermee worden de waterstanden van Friesland onder controle gehouden. Er wordt mee voorkomen dat Friesland met veel neerslag gaat overstromen. Het is in 1920 voor het eerst in werking gezet door Koningin Wilhemina.

Elfstedentocht

Als het in Nederland heel erg vriest kom er een Elfstedentocht. Heel Nederland gaat dan naar Friesland voor de Elfstedentocht. Er wordt dan geschaatst door 11 steden in Friesland. De steden zijn: Leeuwarden, Sneek, IJlst, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker, Dokkum en Leeuwarden. Rondom deze plaatsen is dan veel gezelligheid te vinden. De route is totaal 115 Km.

Stavoren

Stavoren is de oudste stad van Friesland. Het stadje heeft een prachtige haven. Je ziet een statige Vrouwtje van Stavoren over de zee uitkijken.

Museum

Er is in Friesland veel cultuur en natuur te vinden. Daardoor zijn er ook veel leuke musea te vinden. Zoals het natuurmuseum Fryslân, natuurcentrum Ameland, Tresoar met informatie over historie en letterkunde in Amsterdam en Jopie Huisman Museum over de beroemde schilder in Workum
Gerelateerde artikelen
Het aantal moorden in Nederland en Friesland in 2011Het aantal moorden in Nederland en Friesland in 2011In Nederland werden in 2011 in totaal 163 mensen vermoord. Dit zijn 0,97 per 100.000 inwoners. Landelijk daalt het aanta…
Gemeente LeeuwardenGemeente LeeuwardenLeeuwarden is een gemeente en stad in noord Nederland. Deze hoofdstad van de provincie Friesland heeft bijna 93.000 inwo…
Een bezoek aan de stad SneekEen bezoek aan de stad SneekSneek, in het Fries Snits, geniet haar bekendheid vooral als Elfstedenstad, de Sneekweek en de Waterpoort die menig Gaas…
Op vakantie in zuidwest FrieslandZuidwest Friesland wordt in Friesland 'De Zuidwesthoek' genoemd, een andere naam is 'De Friese Meren'. De Zuidwesthoek s…
Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa lanceert in januari 2015 een nieuw logo en een nieuwe website. De organisatie…

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Friesland"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 01-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!