InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Een dagje uit naar een Waddeneiland

Een dagje uit naar een Waddeneiland

Een bezoekje aan één van de Nederlandse Waddeneilanden is altijd leuk. In de zomervakantie als dagje uit, maar ook voor een weekendje weg of op vakantie. De vijf Waddeneilanden liggen hier in de ondiepe Waddenzee. Het is een mooi en bijzonder stuk natuurgebied. Elk eiland is op zijn eigen manier bijzonder.

De Waddenzee

De Waddenzee is een bijzonder stuk natuur dat ten Noorden van Nederland en Duitsland ligt. Het merendeel van alle Waddeneilanden ligt ten Noorden van Duitsland. De vijf Nederlandse Waddeneilanden liggen ten noorden van Nederland. Het Nederlands-Duitse gedeelte van de Waddenzee behoort tot de UNESCO Werelderfgoedlijst. Om hiertoe te behoren, moet een gebied uniek zijn.

Het getij

Twee keer per dag is het eb en zes uur later weer vloed. Dit getij verandert iedere zes uur. Hierdoor verandert het landschap steeds. Er is een grote variëteit aan geulen en droog gevallen zandbanken.

Planten en dieren

De Waddenzee is een unief leefgebied voor zo'n 10.000 plant- en diersoorten. Dit komt doordat het een voedselrijk gebied is. Behalve de vele zeehonden is er een grote verscheidenheid aan vogels, zoals verschillende soorten meeuwen, de velduil en de lepelaar. Het Waddengebied is voor miljoenen vogels een tussenstop tijdens hun trektocht.

De vijf Nederlandse Waddeneilanden

Een handig ezelsbruggetje om de namen van de Nederlandse Waddeneilanden te onthouden op de volgorde van hoe ze liggen van links naar rechts is het woord: TVTAS.
  • Texel
  • Vlieland
  • Terschelling
  • Ameland
  • Schiermonnikoog

Texel

Texel is het grootste en meest toeristische Waddeneiland van Nederland. Het landschap en de natuur zijn divers met brede zandstranden, polders, duinen en bossen. Bovendien is er veel te doen. Er zijn tien dorpen en gehuchten. Het bekende natuurmuseum Ecomare is een bezoekje waard. Verder kan er heerlijk gefietst en gewandeld worden op het eiland.

Vlieland

Vlieland staat bekend om de hoogste duin van Nederland 'de Vuurboetsduin'. Tevens heeft Vlieland evenals Terschelling een vuurtoren. Vlakbij Vlieland zijn er op de zandplaat 'De Richel' vaak veel zeehonden te zien die heerlijk liggen te zonnen. Vlieland heeft één dorpje, genaamd Oost-Vlieland. Er zijn veel leuke terrassen, restaurantjes en winkels. Alleen Vlielanders mogen een auto gebruiken op het eiland. Verder zijn er veel mooie wandel- en fietspaden.

Terschelling

Terschelling is vooral bekend om zijn oude vuurtoren 'Brandaris'. De natuur op dit eiland is mooi. Voor de jeugd is het een populair eiland, omdat Terschelling vaak wordt beschouwd als partyeiland. Terschelling heeft een gezellig uitgaansleven.

Ameland

Ameland wordt ook wel de 'Waddendiamant' genoemd vanwege haar schoonheid en zuiverheid. Ameland heeft een prachtige natuur met mooie wandel- en fietspaden, brede stranden en mooie vergezichten.

De vier dorpen Hollum, Ballum, Nes en Buren op Ameland hebben ieder een eigen sfeer. In de vele restaurants serveert men graag vers gevangen vis en andere specialiteiten van het eiland. Op de verwarmde terrassen kan er heerlijk een kop koffie of een lekker glas wijn worden gedronken. Alleen op Ameland zijn de strandpaviljoens gedurende het gehele jaar geopend.

Schiermonnikoog

Schiermonnikoog is het kleinste Waddeneiland van Nederland en is benoemd tot Nationaal Park. Het eiland is maar vier kilometer breed en heeft één dorp. Het dorp heet eveneens Schiermonnikoog. Er zijn veel gezellige terrasjes en restaurantjes in dit dorp. Bij goed weer is het vaste land vanaf Schiermonnikoog te zien. Er zijn uitgebreide fiets- en wandelpaden. Overal op het eiland zijn fietsen te huur. Enkel de eilandbewoners mogen de auto als vervoermiddel gebruiken. Schiermonnikoog heeft het breedste strand van Europa.
© 2015 - 2017 Runing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waddeneilanden op Vakantiebeurs in UtrechtWaddeneilanden op Vakantiebeurs in UtrechtElk jaar is er een meerdaagse vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. De VVV’s van de Waddeneilanden zijn present. De…
Dagje uit voor 5 euro of minderDagje uit voor 5 euro of minderDe meeste pretparken zijn echt een investering, al snel lopen de prijzen op tot 25 euro. Voor een dagje uit met 4 mensen…
Een dagje uit kan ook goedkoopEen dagje uit kan ook goedkoopEen dagje uit kunt u zeer duur maken door naar een attractiepark te gaan waar ze hoge tarieven vragen voor entree, parke…
Dagje weg met kids: Zeven ideeënDagje weg met kids: Zeven ideeënZin in een dagje weg met kids? Op zoek naar ideeën om er een echt leuke dag van te maken? Dat komt goed uit want hier vo…
Tips voor een romantisch dagje uitTips voor een romantisch dagje uitIn het jachtige leven van alledag schiet het er vaak bij in om tijd voor elkaar te maken. Wordt het daarom niet weer een…
Bronnen en referenties
  • http://www.waddenzee.nl/Werelderfgoed_Waddenzee.642.0.html
  • http://www.wadden.nl/wadden/unesco-werelderfgoed
  • http://www.vakantienaardewadden.nl/Ameland.html

Reageer op het artikel "Een dagje uit naar een Waddeneiland"

Infoteur: Runing
Gepubliceerd: 13-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!