InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Bijzondere overnachtingen in een B&B

Bijzondere overnachtingen in een B&B

Bijzondere overnachtingen in een B&B Wilt u wel eens wat anders dan de gebruikelijke overnachtingen in een huisje of doorsnee hotel? U krijgt alternatieven aangeboden die origineel en verrassend zijn. Wat vindt u bijvoorbeeld van een overnachting in een werfkelder, in een heksenhuisje, bij Gaudi, of in de Soul Inn? Er is meer mogelijk dan u denkt en u hoeft niet ver te zoeken om op een originele en comfortabele manier uw nachten door te brengen. Lekker weg in eigen land.

Bijzondere overnachtingen

Nederlanders gaan er steeds vaker tussenuit. Naast de toenemende behoefte aan verrijking en persoonlijke ervaringen kiezen mensen steeds vaker voor luxe en comfort. Het is fijn om er regelmatig tussenuit te gaan en de boel de boel te laten. Heerlijk uitrusten, zelf uw tijd indelen en even ontsnappen aan de waan van elke dag.

Van minimaal tot compleet en van sober tot luxe en comfortabel, voor elk wat wils. Overnachten bij mensen thuis in plaats van in een anonieme hotelkamer. Onderstaand een selectie uit het B&B-aanbod, zodat u zelf kunt kiezen uit alle leuke en bijzondere B&B´s in eigen land.

Groningen
Friesland
Drenthe
Bron: Stevepb, PixabayBron: Stevepb, Pixabay
Overijssel
Gelderland
Utrecht
Flevoland
Noord-Holland
Zuid-Holland
Zeeland
Noord-Brabant
Limburg

Het Groene Huisje (Groningen)

Deze B&B staat in een biologische landschapstuin met moestuin en uitzicht over de weilanden. Het huisje heeft geen elektriciteit en waterleiding en is ideaal voor rustzoekers en wandelaars. Het verblijf is voorzien van twee comfortabele bedden, een washuisje met warm en koud water, een ecotoilet en een zonneweide met tuinstoelen onder de walnotenboom. Het ontbijt wordt geserveerd op de eigen veranda.

In de directe omgeving van het groene huisje bevinden zich het Lauwersmeergebied, het Pieterpad, de Waddeneilanden en Groningen. Voor € 25 p.p. kan er ook worden gegeten.
Voor meer informatie: www.hetgroenehuisje.com

Overnachten in een karakteristieke zigeunerwagen (Friesland)

Deze zigeunerwagen staat in de tuin van restaurant/theater Le Brocope en heeft plaats voor twee personen. De woonkamer is meteen ook slaapkamer. Het ontbijt kunt u gebruiken in het restaurant en u kunt er ´s avonds dineren in Franse stijl. Het restaurant serveert eerlijke streekgerechten. Le Brocope heeft als verdere voorzieningen een theater en een galerie. Le Brocope bevindt zich in Oldeberkoop, het kunstenaarscentrum van Zuid-Friesland waar elk jaar kunstenaars door het hele dorp exposities houden.
Voor meer informatie: www.lebrocope.nl/index.php/bed-breakfast

Overnachten in een Heksenhuisje (Drenthe)

In Uffelte bevindt zich De Uelenspieghel, een kunstzinnig en spiritueel centrum voor natuurliefhebbers en mensen die houden van schilderen, muziek, yoga en meditatie.
Het heksenhuisje is een huisje voor één tot drie personen, het staat in een oude boomgaard grenzend aan natuurgebied de Ootmaanlanden. In het huisje staat een koelkast, fornuis en een houtkachel; de wc en douche bevinden zich in de boerderij. U kunt er ook gebruikmaken van de sauna en er kunnen fietsen/paarden worden gehuurd.
Meer informatie over het heksenhuisje van De Uelenspieghel: www.uelenspieghel.nl

Bron: Larsen9236, PixabayBron: Larsen9236, Pixabay

Ontspannen in een Wellnesshuisje (Overijssel)

Het luxe vakantiehuisje bevindt zich in Nationaal Park Weerribben-Wieden op een steenworp afstand van Giethoorn en Blokzijl. In de tuin bij alle huisjes bevinden zich een hout gestookte sauna en een jacuzzi. Sommige huisjes zijn voorzien van een sunshower, andere huisjes hebben een stoomcabine. Vlakbij de huisjes kun u varen met een fluisterbootje, een elektrosloep of een kano. De afgeschermde tuin (300 m²) heeft uitzicht op de omringende weilanden. Bij het huisje hoort een houten vlonderterras met loungeset, een eettafel, ligstoelen en een zweefparasol.

De luxe keuken is voorzien van alle moderne apparatuur, de woonkamer heeft openslaande tuindeuren naar het terras en is ingericht met een grote flatscreen tv, dockingstation en een houtkachel (dit laatste geldt niet voor de studio’s). Er is een masterbedroom aanwezig met boxspring en vaste kastenwand en er is een tweede slaapkamer met twee losse 1-persoons boxspringbedden.
Meer informatie over de Wellnesshuisjes: www.wellnessvakantiehuisje.nl

Overnachten bij Gaudí aan de Rijn (Gelderland)

De Catalaanse architect Gaudí heeft indrukwekkende gebouwen ontworpen zoals de Sagrada Familia. Maar u kunt ook dichterbij huis genieten van de stijl van Gaudi. Vlakbij het station van Arnhem ligt aan de rand van de binnenstad B&B Gaudí aan de Rijn. Aan de andere kant van het water bevindt zich natuurgebied Meinerswijk. Aan de inrichting is meteen te zien waarom de B&B de naam van Gaudí gebruikt in haar naam. Het is dan ook een bijzonder gebouw, licht en kleurrijk, met veel oog voor detail.

Er zijn twee tweepersoonskamers in deze B&B en een gedeelde badkamer. De beide kamers kijken uit over de Rijn en het achtergelegen natuurlandschap. De organische vormgeving maakt van deze ark een aangename slaapplek. Arnhem is een prima stad om galeries, restaurantjes, winkels en musea te bezoeken. En ´s zomers zijn er concerten, festivals en andere culturele activiteiten. Maar ook rustzoekers komen aan hun trekken, op de Veluwe kunt u heerlijk fietsen en wandelen.
Voor meer informatie: www.booking.com/hotel/nl/houseboat-gaudi-aan-de-rijn.nl.html?aid=357083

Bron: Victor Alliance, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Victor Alliance, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Slapen in een werfkelder (Utrecht)

Utrecht is een populaire bestemming voor een stedentrip. De grachten en de daaraan gelegen werfkelders zijn genomineerd als werelderfgoed bij Unesco. Er zitten veel restaurantjes en barretjes in de werfkelders en op zonnige dagen zitten de terrassen op de kades vol. B&B Oudegracht is een hele bijzondere plek om te overnachten. Deze werfkelder, die dateert uit de Middeleeuwen, heeft zijn eigen (openbaar) terras onder hoge bomen. U kunt er de bootjes voorbij zien komen of zelf per rondvaartboot, kano of waterfiets de grachten verkennen.

Naast vele authentieke kenmerken beschikt de werfkelder over alle moderne gemakken. Zo heeft de keuken een vaatwasser, keramische kookplaat, koelkast en combimagnetron. Er is gratis wifi. Het appartement bestaat uit twee kelders met een eigen ingang. Het bestaat uit een slaapkamer, een zitkamer en een badkamer met douche en toilet (geschikt voor vijf personen). De werfkelder ligt in het Museumkwartier in Utrecht, midden in het centrum van Utrecht, het station ligt op loopafstand.
Meer informatie over B&B Werfkelder Oudegracht: www.bedandbread-oudegracht.nl

Overnachten in een boomhut (Flevoland)

De "Bome" bestaat uit een geïsoleerde en afsluitbare boomhut van ongeveer 8 m² en een balkonterras van ook ongeveer 8 m². Door het ontwerp en de situering heeft u een fantastisch uitzicht. Kenmerkend is het unieke ophangsysteem, want de Bome hangt alleen aan de stam van de boom. Als onderdeel van de gevel is de boomstam zowel van binnen als van buiten zichtbaar. De boomhut is bereikbaar via een vaste trap. De Bome is ingericht als een luxe hotelkamer en uitstekend geschikt voor een overnachting voor twee personen.
Meer informatie: www.ookflevoland.nl/nl/overnachten/bijzonder-overnachten

Bron: Patrick Clenet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Patrick Clenet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Slapen in een schuilkerkje in Amsterdam (Noord-Holland)

Wilt u eens wat anders dan een doorsnee toeristenhotel? Aan de Amstel, vlak achter het Rembrandtplein, bevindt zich een bijzonder en exclusief appartement met de toepasselijke naam “Op Het Altaar”. U slaapt hier namelijk op het altaar van een 18e eeuws schuilkerkje. In de 16e eeuw was het alleen toegestaan om de leer van de gereformeerde kerk te belijden. Mensen met een andere religie moesten daarom hun geloof belijden in een ruimte die niet als kerk of synagoge te herkennen was. Rond 1751 werd toen een schuilkerk gebouwd.

Deze schuilkerk bestaat nog steeds en heeft nog altijd dezelfde toegang. Alleen heeft het nu een andere bestemming gekregen. Vanaf de buitenkant ziet het eruit als een normaal huis, eenmaal binnen treft u een hal, een keukentje met Nespresso-apparaat, een Quooker, een magnetron, een koelkast en een vaatwasser. Koken is niet mogelijk. Het voormalige kapelletje is nu een slaapkamer met op de plaats van het altaar een kingsize bed. Als u op bed ligt kunt u het prachtige authentieke plafond bekijken.

Het kapelletje is compleet ingericht met flatscreen tv met dvd-speler en home cinema systeem, draadloos internet, een bijzonder verlichtingssysteem en elektrisch bedienbare gordijnen. Vanaf de eerste verdieping kijkt u neer op het altaar en de slaapkamer. Op deze verdieping bevindt zich de luxe badkamer met vloerverwarming, ligbad en douche.
Meer informatie over Op Het Altaar: www.aplacetostay.co/netherlands/amsterdam/op-het-altaar-on-the-altar

Freaky slapen in de Soul Inn in Delft (Zuid-Holland)

De Soul Inn is gevestigd in een stijlvol 19e eeuws hoekhuis vlakbij het historische centrum van Delft. De tien kamers en alle gezamenlijke ruimtes zijn ingericht in de vrolijke jaren 70 stijl, met een snufje Afrika en India, waardoor een geheel eigen karakter is ontstaan.

Er zijn kamers met gedeelde faciliteiten maar ook kamers met eigen toilet en douche. Een paar kamers hebben zelfs een privé-tuintje. Alle kamers dragen de namen van het in die kamer gebruikte retro behang: Lime, Wood, Terra, Hot Pink en Moccasin. De leuke, freaky sfeer is in alles doorgevoerd. Ook de ontbijtruimte waar ‘s ochtends een uitgebreid ontbijtbuffet klaar staat is ingericht in de stijl van de jaren 70. Er is gratis wifi, een computer voor algemeen gebruik en parkeren voor de deur is gratis.
Meer informatie over de Soul Inn in Delft: www.booking.com/hotel/nl/soulinn.nl.html?aid=357083

Overnachten op een oude hofstede (Zeeland)

Hofstede Bellas Artes is een boerderij op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. In de voormalige kleinvee schuur zitten twee B&B’s. De gerestaureerde verblijven bestaan uit een woonkamer met houtkachel en centrale verwarming, een badkamer, een slaapkamer met tweepersoons boxspring en een privé-terras. B&B Bellas Artes heeft een ligbad en douche, B&B Bella Vista een infrarood sauna en inloopdouche. In de B&B-vertrekken wordt ’s morgens een uitgebreid ontbijt geserveerd.

´s Avonds kunt u in uw eigen verblijf kiezen voor een mosseldiner of een kaasfondue. In het wagenhuis bevindt zich een kunstgalerie en cadeauwinkel, ´s zomers is de beeldentuin geopend.
Meer informatie over slapen op een oude hofstede: www.bellasartes.nl/index.php?page=b-b-bellas-artes

Bron: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Overnachten in een authentieke molen (Noord-Brabant)

Op het platteland van Eindhoven staat de "Nostro Mulino," een authentieke molen die is omgetoverd in een romantische B&B.
De hele molen staat tot uw beschikking en elke morgen wordt er een mandje met ontbijt bezorgd.

Nostro Mulino heeft meerdere verdiepingen, met op de begane grond een badkamer die is voorzien van een tweepersoons ligbad, een tweepersoons stoomcabine, een föhn, een toilet en een wastafel. Op de eerste verdieping treft u de slaapkamer met hemelbed en een ontbijthoek. Op de tweede verdieping vindt u de zitkamer met minibar en ook een 3e, 4e en 5e kamer, die zicht geven op het mechanische deel van de molen. Verder bevindt zich in de molen een televisie, dvd-speler en gratis wifi.
Meer informatie: www.booking.com/hotel/nl/nostro-mulino.nl.html?aid=357083

Overnachten in een voormalig treinstation (Limburg)

In het Limburgse Horst kunt u overnachten in het oude karakteristieke stationsgebouw op het Station van Horst-Sevenum, Staatsie 1866. Het monumentale stationsgebouw is grondig verbouwd met behoud van originele details en doet nu dienst als stationsrestauratie en vergaderlocatie. Op de eerste verdieping is een bijzondere B&B gevestigd.

B&B Staatsie 1866 bestaat uit twee kamers op de eerste verdieping van het historische stationsgebouw. Op iedere kamer staat een tweepersoonsbed en een bedbank. De kamers kijken aan de ene kant uit over het spoor en aan de andere zijde over het Limburgse landschap. De gedeelde badkamer heeft een wasbak, toilet en douche. Op de kamer staat een koelkast en een tv. Er is gratis wifi in het hele pand. Ontbijt kan worden bijgeboekt en koffie, thee, frisdranken en versnaperingen zijn beneden in de restauratie te verkrijgen. Op verzoek kunt u zelf een lunch en/of diner bijboeken.

De diverse recreatiemogelijkheden in de omgeving zijn prima te bereiken met het openbaar vervoer en steden als Roermond en Eindhoven zijn niet ver weg. Op 200 meter afstand bevindt zich een knooppunt van verschillende wandel- en fietsroutes in de omgeving. Meer informatie: www.staatsie1866.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hotelbon, Voucher, Hotel Cadeaukaart, wat kunt u ermee doen?Hotelbon, Voucher, Hotel Cadeaukaart, wat kunt u ermee doen?Een Hotelbon of een Hotel voucher, is een erg leuk cadeau om te geven en te ontvangen. Bijvoorbeeld voor een verjaardag…
Bijzondere overnachtingen in de leukste hotels van NederlandBijzondere overnachtingen in de leukste hotels van NederlandNederland telt vele overnachtingsmogelijkheden voor een leuk weekendje weg of een gezellige vakantie. Zo telt Nederland…
Gaudí en Barcelona: Sagrada Familia, Park Guell en Casa'sHij is één van de bekendste Spaanse architecten. Als je in Barcelona loopt, ontkom je niet aan zijn opvallende werken. B…
Vakantiewerk in een animatieteamVakantiewerk in een animatieteamVakantiewerk in een animatieteam is uitdagend en biedt veel afwisseling. Je kunt in een animatieteam in Nederland, maar…
Goedkoop op Wintersport in PolenGoedkoop op Wintersport in PolenWintersport is vaak niet goedkoop. Vooral als je naar de landen gaat die bekend staan om de wintersport. Toch zijn er go…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TanteLoe, Pixabay
  • http://origineelovernachten.nl/locaties/nederland/
  • http://toerisme.groningen.nl/over-groningen/groningen-op-de-kaart/bedrijfdetails/6350/bio-b-b-het-groene-huisje
  • www.booking.com
  • https://supertrips.nl/nederland/flevoland
  • http://www.aplacetostay.co/
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Larsen9236, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Victor Alliance, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Patrick Clenet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 5: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "Bijzondere overnachtingen in een B&B"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 22-04-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Bijzondere overnachtingen
Schrijf mee!