InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Goedereede, de moeite van het bezoeken waard!

Goedereede, de moeite van het bezoeken waard!

Goedereede is net als Ouddorp een gemeente gelegen op het eiland Goeree-Overflakkee. Deze gemeente telt ongeveer 2000 inwoners. Dit historische dorpje is niet een vakantieplaats, maar zeker de moeite waard om te bezoeken in de vakantie. Deze stad herinnert nog aan de belangrijke plaats die Goedereede innam tijdens de Middeleeuwen, een belangrijke handelsplaats met stadswallen. De naam Goedereede betekent dan ook: 'veilige haven/ankerplaats'. Helaas moest door de vele aanslibbingen de haven steeds worden verlengd, waardoor de kooplui wegtrokken. In 1953 werd de haven dan ook ter beveiliging afgedamd. Wanneer u bijvoorbeeld in Ouddorp op vakantie bent is Goedereede een mooi, klein, pittoresk historisch dorpje om eens te bezoeken.

Bron: Arch, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Arch, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Toren van Goedereede

De toren van Goedereede is een grijze, vierkante bakstenen kerktoren van 39,5 meter hoog. De toren is gebouwd tussen 1467 en 1512. Geruime tijd (1552-1912) heeft de toren gediend als baken voor de scheepvaart. Men maakte licht door middel van een open kolenvuur. Verder hangen er 2 klokken en een carillon van 52 klokken.

Sinds 1967 bezit de toren de status als Rijksmonument. Op gezette tijden is de toren open voor bezoek. Onder begeleiding van een gids kan een rondleiding gemaakt worden en de trappen beklommen worden. Boven gekomen is de beloning voor het klimmen een prachtig uitzicht over een groot deel van het eiland.

Molen 'de Windvang'

Sinds dat Goedereede een welvarende handelsplaats was, werd er een windkorenmolen gebouwd. De vrouwe van Voorne bepaalde op 4-2-1485 dat deze windkorenmolen gedurende haar leven mocht bemalen voor 40 ponden per jaar.

De tegenwoordige molen is een ronde stenen grondzeiler. De baard achter het wielenkruis geeft aan dat de molen in 1791 is gebouwd. Het bijzondere aan deze molen is, dat de begane grond van de molen is verlaagd en de maalzolder op de eerste verdieping ongeveer 2 meter hoger ligt dan de molenwerf. Deze maalzolder is te bereiken door twee trappen via de buitenkant. Binnenin is er maar één steile trap naar de eerste verdieping.

Oorspronkelijk had de molen drie koppels maalstenen, waarvan één koppel in de jaren 30 is verwijderd. Later werd een 50pk elektromotor geplaatst die direct het spoorwiel aandreef.

Deze molen is elke zaterdag open voor publiek. Indien er genoeg wind staat draaien de wieken en is het gemaal te bekijken.

De straatjes

De binnenstad van Goedereede is nog zoals het vroeger was. Kleine monumentale huizenpandjes vertellen meer over de stad en de mensen zoals ze daar leefden. Af en toe komt is er een klein 'ouderwets' winkeltje. Een echte bakker, kruidenierswinkel en hotel de Goude Leeuw zijn de enige 'bedrijven' die er in Goedereede te vinden zijn.

Bij mooi weer is het terras van Hotel de Goude Leeuw open. Dit terras is gelegen aan de voormalige haven van Goedereede, die in 1953 afgesloten is vanwege de veiligheid. Zowel de haven van, als Goedereede zelf bieden volop de mogelijkheid om mooie foto's te maken. Historische details en de sfeer in Goedereede gaan alleen leven, wanneer er zelf doorheen gewandeld is.

Lees verder

© 2014 - 2019 Mnvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden Goeree-OverflakkeeHet eiland Goeree-Overflakkee is het onderste eiland van Zuid-Holland. Dit in tegenstelling tot wat de meeste mensen den…
nieuws uitgelichtFlakkee ligt niet in Zeeland!Goeree-Overflakkee ligt in Zuid-Holland en niet in Zeeland. Voor echte Flakkeeënaren is dit een uiterst gevoelig onderwe…
De molens op Goeree-OverflakkeeDe molens op Goeree-OverflakkeeDenk je aan Holland, dan denk je aan tulpen, kaas en natuurlijk aan de vele molens. Op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-…
Voordelig dagje weg op Goeree OverflakkeeVoordelig dagje weg op Goeree OverflakkeeOp Goeree Overflakkee bevinden zich genoeg mogelijkheden om een dagje uit te gaan met het hele gezin. Hieronder vindt u…
Zomervakantie in Ouddorp aan ZeeIn de zomervakantie trekken veel mensen naar het buitenland vanwege het mooie weer, de bezienswaardigheden en de cultuur…
Bronnen en referenties
  • www.vvvzeeland.nl
  • www.torenmuseum.nl
  • Afbeelding bron 1: Arch, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Goedereede, de moeite van het bezoeken waard!"

Infoteur: Mnvd
Gepubliceerd: 01-04-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Goeree-Overflakkee
Schrijf mee!