Dubai is een futuristisch winkelparadijs

Dubai is een futuristisch winkelparadijs Wie Dubai nadert vanuit zee krijgt een prachtige skyline te zien. In de vroege morgen ligt deze nog wat in de nevel, maar al spoedig wordt het helder. Direct in het oog springend zijn de futuristische gebouwen met veel glas, beton en staal. Het World Trade Center met een hoogte van 828 meter is dominant aanwezig. Deze stad, die eigenlijk gelegen is midden in de woestijn, mag gezien worden als een bijzonder staaltje van architectuur. De stad ademt luxe en pracht. Jumeira beach is het strandgedeelte en is opgezet voor strandvermaak.

De stad Dubai

Dubai is de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Oorspronkelijk was hier alleen maar woestijn en het is dan ook nauwelijks te bevatten dat men deze stad hier heeft kunnen bouwen. De bevolking bestond lange tijd uit vissers en parelduikers. Nadat in de zestiger jaren een begin werd gemaakt met de export van olie ontstond er extreem grote rijkdom. Gebrek aan water is hier niet omdat men van zeewater via ontziltingsinstallaties drinkwater maakt. Wel kan gerust worden gesteld dat water hier duurder is dan benzine. In de stad leven 1,8 miljoen inwoners. Veel mensen zijn afkomstig uit India, Sri Lanka, Pakistan en diverse Afrikaanse landen. Opvallend is dat hier 1,2 miljoen auto's rijden. Veel gezinnen hebben 2 of 3 auto's ter beschikking. In de stad wonen 85% van alle inwoners van de Emiraten. Er zijn vele royale villa's te bewonderen met grote opritten en mooie tuinen. Dubai heeft een kustlijn die 14 km lang is. In een deel van de stad is het betalen van tol ingevoerd om een goede doorstroming van het verkeer te behouden. Er zijn twee metrolijnen die automatisch lopen zonder bestuurder. Er wordt gewerkt aan een uitbreiding die loopt tot aan de luchthaven. Lange tijd leefde men hier vooral van de olie maar inmiddels zijn toerisme, handel en elektronica de belangrijkste bronnen van inkomsten. Men probeert hier het wereldcentrum voor de IT te verkrijgen met een specifiek gebied in het zakencentrum wat knowledge village wordt genoemd. Grote bedrijven zoals Microsoft, Apple en Google hebben hier vertegenwoordiging.

Dubai Creek

Dubai wordt in tweeën gedeeld door de Dubai Creek. Het zoute zeewater stroomt 12 km het land binnen. Ook is het mogelijk met een bootje van hieruit het grootste vogelreservaat van het land bezoeken. Om met een boot over te varen van het ene gedeelte naar het andere gebruik je de watertaxi ofwel de abra.

zakencentrumzakencentrum

de belangrijkste bezienswaardigheden

  • Burj Kalifa
  • Mall van de Emiraten
  • Jumeirah Beach
  • Palm Island
  • Burj Al Arab
  • Madinat Souk
  • Jumeirah moskee

Burj Kalifa

De Burj Kalifa is het hoogste gebouw ter wereld van 828 meter hoog en hier bevindt zich de Dubai Mall . Dit winkelcentrum herbergt 1200 winkels. Er is een parkeergarage waar ruimte is voor 14.000 auto's. De totale winkeloppervlakte bedraagt een half miljoen vierkante meter. In het atrium is het grootste aquarium ter wereld te bewonderen. In de avond uren zijn hier schitterende fonteinen aangelegd die spuiten met hoge stralen in prachtige kleuren. Burj Kalifa werd in 1997 geopend door de Engelse vorstin. Hier is het World Trade Center gevestigd.

Mall van de Emiraten is een winkelparadijs

In dit winkelcentrum wat erg groot en mooi is opgezet zien we alle grote wereldmerken vertegenwoordigd. Opvallend schoon is het winkelgebied met veel marmer. Overal zijn informatie stands ingericht waar meertalig personeel beschikbaar is om vragen te beantwoorden. In de Mall van de Emiraten is een ski-centrum gebouwd waar men met stoeltjesliften een heuse piste kan bereiken. Ook zijn er allerlei speelattributen in het ski-centrum. Een ski-hut met de toepasselijke naam Sankt Moritz verkoopt warme chocolademelk. Terwijl de temperatuur buiten op loopt tot 40 graden is het in het ski-centrum 2 graden.

ski-centrumski-centrum

Jumeira Beach

Juneira beach park is een groot strandpark met veel voorzieningen. Men kan hier snorkelen, zwemmen en surfen aan het strand van de Perzische golf. Het park is mooi aangelegd met veel exotische planten en palmbomen. Je kunt hier mensen zien uit alle windstreken van de wereld die komen genieten van zon, zand en zee.

Palm Island

Midden in zee heeft men een eiland aangelegd in de vorm van een palmboom. Een tweede groter eiland werd al snel gerealiseerd nadat het eerste eiland klaar was. Aan het begin van het eiland zien we het Atlantisch hotel. Dit is een vijf sterren hotel met vele voorzieningen. Dubai is nog steeds bezig met het verder ontwikkelen van The world . Dit zijn een groep van kleine kunstmatige eilanden die de vorm van de wereld hebben. Maar ook in Dubai heeft de crisis in 2008 toegeslagen en zijn er schulden ontstaan. Alhoewel Dubai geholpen is door buurland Abu Dhabi zijn een aantal projecten vertraagd en versoberd. In 2017 kan men zien dat de economie zich volledig heeft hersteld en er zijn veel nieuwe projecten. Wie in 2020 Dubai bezoekt zal ontdekken dat er veelvuldig gebouwd wordt en het verkeer hier ook erg druk is geworden.

Burj al ArabBurj al Arab

Burj Al Arab

Burj Al Arab is het duurste hotel ter wereld en werd geopend in 1999. Het hotel is gebouwd op een kunstmatig eiland op 280 meter in zee en heeft de vorm van een zeilschip. Via een brug is er verbinding met het vasteland. Het hotel telt zeven sterren. De hoogte bedraagt 321 meter. Het atrium is het grootste ter wereld. Er is in dit hotel maar liefst 1500 vierkante meter goudblad gebruikt en 2500 vierkante meter marmer. De gasten worden per helikopter opgehaald van de luchthaven. De duurste suite kost hier 50.000 dollar per nacht maar dan heeft men ook de beschikking over een privé lift en een privé bioscoop.

Madinat souk

Naast de moderne shopping malls zijn er in Dubai ook nog echte souks te vinden met lokale producten zoals tapijten, kleding. Er is een aparte kruidensouk en een goudsouk. Deze zijn te vinden in de omgeving van de haven. Het is heel leuk om hier eens rond te slenteren en te genieten van de enorme tegenstellingen die er heersen in dit gebied.

Jumeirah moskee

De Jumeirah moskee is toegankelijk voor niet moslims. De moskee werd gebouwd in 1900 als een koranschool. In 1998 werd een tweede minaret erbij gebouwd. De moskee biedt plaats aan 1200 gelovigen.

Mogelijkheden voor vervoer in een futuristische stad

Een goede mogelijkheid om deze enorme stad te verkennen is per hop on, hop off bus. Deze bussen rijden in twee routes in de kleuren blauw en rood. De blauwe bus maakt de grote route die ook langs het strand en het Burj Al Arab hotel komt, terwijl de rode bus de kleine route rijdt. Het is mogelijk om in en uit te stappen bij de bezienswaardigheden die men wil bezoeken. Als men beide busroutes wil rijden dan dient men te rekenen op een tour van vijf uur. Daarom is het handig om vooraf een keuze te maken met een tijdschema. Ook kan men gemakkelijk een taxi krijgen. Deze zijn voorzien van een meter en redelijk geprijsd. Tevens rijden er bussen. Bij de toeristeninformatie kan men informatie krijgen over het openbaar vervoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dubai architectuur: bezienswaardighedenDubai architectuur: bezienswaardighedenIn Dubai kijk je je ogen uit. Niet voor niets is Dubai een hele populaire vakantiebestemming. Shoppen is een paradijs (v…
Een stedentrip naar DubaiDubai is een erg grote stad in de Verenigde Arabische emiraten. Het is de ideale vakantiebestemming voor ieder budget.
Bezienswaardigheden in DubaiBezienswaardigheden in DubaiDubai, alleen maar voor de rich and famous? Alleen geschikt als overstapluchthaven? Of is Dubai meer dan dat alleen? Wat…
Stranden in DubaiStranden in DubaiWitte stranden, palmbomen, rust of juist drukte en de grote stad op steenworp afstand. Dubai heeft het allemaal. Welke s…

Paardenreddingboot van Ameland - met demonstratieschemaPaardenreddingboot van Ameland - met demonstratieschemaOp Ameland is een reddingboot gestationeerd die door paarden naar zee wordt getrokken. Tot aan 1988 werd de paardenreddi…
Twisk: parel van West-FrieslandTwisk: parel van West-FrieslandEen lint van monumentale stolpboerderijen en Zaankanter huizen rijgt zich aaneen in het West-Friese dorp Twisk. Alsof de…
Bronnen en referenties
  • Informatie cruise travel
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Dubai is een futuristisch winkelparadijs"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 26-01-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Cruise van Savona naar Dubai
Schrijf mee!