InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Dagjes uit met een bijbelse betekenis

Dagjes uit met een bijbelse betekenis

Dagjes uit met een bijbelse betekenis Natuurlijk zijn dagjes uit leuk om te doen, maar zijn ze dan ook leerzaam? Misschien wil je je kinderen ook wel iets bijbrengen tijdens zo'n dagje uit. Over het geloof bijvoorbeeld. Hieronder een aantal suggesties voor een dagje uit met een bijbelse betekenis.

Bijbels museum

Het Bijbels museum in Amsterdam is een ontmoetingsplaats van bijbel, kunst en cultuur in een monumentaal huis vol geschiedenis. In de steeds wisselende tentoonstellingen wordt je telkens weer op een andere manier in de wereld van de Bijbel meegevoerd.
Voor verdere informatie zie: www.bijbelsmuseum.nl

Beeldentuin

Achter de kerk van de Johannes de Doper parochie in Hoofdorp ligt een grote tuin met meer dan 40 beelden van bijbelse en inspirerende personen. De tuin is dagelijks vrij te bezoeken.
Voor verdere informatie zie: www.bijbelsetuininhoofdorp.nl

Joods historisch museum

Dit museum is gevestigd in 4 voormalige synagogen aan het Jonas Daniel Meierdein in Amsterdam. Het museum geeft inzicht in de joodse eredienst en de geschiedenis van joods Amsterdam. Aan de overkant, midden op het plein, staat een portugese synagoge die ook te bezoeken is.
Voor verdere informatie zie: www.jhm.nl

Stadsmuseum Tilburg

Het stadsmuseum Tilburg beheert het Peerke Donders paviljoen, een museum voor naastenliefde. Het verhaal van Peerke Donders is het uitgangspunt, maar er wordt ook een beeld geschetst van hedendaagse werken van naastenliefde.
Voor verdere informatie zie: www.peerkedonders.nl

Diaconale initiatieven

Ga eens op zoek naar diaconale initiatieven in je stad. Dit zijn plekken van dienstbaarheid aan mensen in nood. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm zijn van de opvang van vluchtelingen, het uitdelen van voedsel, het bezoeken van zieken en gevangenen. Hier worden altijd wel vrijwilligers voor gezocht.

Heiloo

In Heiloo vind je het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood. In het park is een kruisweg aangelegd: veertien huisjes (statiën) met daarin de afbeeldingen van de lijdensweg van Jezus vanaf het moment van zijn veroordeling door Pilatus tot zijn graflegging. Het bedevaartsterrein is iedere dag geopend van 9.00 uur ‘s morgens tot 17.00 uur ‘s middags.
Voor verdere informatie zie: www.onzelievevrouwternood.nl

Stichting Franciscaans Milieuproject

Deze stichting op landgoed Stoutenburg heeft als uitgangspunt dat onze omgang met de natuur en het milieu zich radicaal kan vernieuwen. Dit is mogelijk vanuit het ervaren van een wezenlijke verbondenheid met al het geschapene, met elkaar en met de schepper. Ze organiseren activiteiten en cursussen rond the thematiek milieu en spiritualiteit.
Voor verdere informatie zie: www.stoutenburg.nl

Intercity Pasen

Op www.intercitypasen.nl is een programma te vinden voor de Goede Week. Van “station” naar “station” langs Palmpasen, Witte donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, om uiteindelijk aan te komen op station Paasmorgen. Het is een project waarin verschillende kerkgenootschappen hebben samengewerkt om mensen die onbekend zijn met de betekenis van Pasen opnieuw uit te nodigen.
Voor verdere informatie zie: www.intercitypasen.nl
Gerelateerde artikelen
Toerisme Israël: MuseaIn dit artikel aandacht voor een aantal belangrijke musea in Israël: The Jewish Diaspora Museum (Diaspora Museum), The B…
Hoorn: de musea, en een aantal galeriesHet bekendste museum in Hoorn, het Westfries Museum, is gevestigd in een van de meest opmerkelijke gebouwen aan de Roode…
Dagje uit voor 5 euro of minderDagje uit voor 5 euro of minderDe meeste pretparken zijn echt een investering, al snel lopen de prijzen op tot 25 euro. Voor een dagje uit met 4 mensen…
Orientalis: cultuur en religie in het Midden-OostenOrientalis: cultuur en religie in het Midden-OostenEen brug slaan tussen de religies uit het Midden-Oosten: jodendom, christendom en islam. Aanzet geven tot bezinning. En…
Bronnen en referenties
  • www.intercitypasen.nl
  • www.stoutenburg.nl
  • www.onzelievevrouwternood.nl
  • www.peerkedonders.nl
  • www.jhm.nl
  • www.bijbelsetuinhoofdorp.nl
  • www.bijbelsmuseum.nl

Reageer op het artikel "Dagjes uit met een bijbelse betekenis"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!