InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De Vogeltjesmarkt in Antwerpen: leuk voor jong en oud

De Vogeltjesmarkt in Antwerpen: leuk voor jong en oud

Heeft u zin om op zondag eens iets anders te doen? Breng dan eens een bezoek aan de Vogeltjesmarkt in Antwerpen. Op deze markt, die al sinds de 16e eeuw bestaat, zijn niet meer alleen vogels te zien maar ook kraampjes met allerlei leuke hebbedingetjes. Een bezoek aan de Vogeltjesmarkt of zoals de Antwerpers zeggen: Vogelenmarkt, is leuk voor jong en oud.

Geschiedenis Vogeltjesmarkt

De Vogeltjesmarkt-ook wel Vogelenmarkt genoemd- is in de 16e eeuw ontstaan op de Meir. Dit is de belangrijkste winkelstraat in Antwerpen. De markt heette destijds Vogelmarkt. Er werd toen voornamelijk in pluimvee zoals vogels en kippen en kleinvee zoals poesjes en konijntjes gehandeld. In 1912 werd de markt verplaatst naar de Oude Vaartplaats. De verkoop van pluimvee en kleinvee nam af en men begon ook andere waren te verkopen. Inmiddels is de Vogeltjesmarkt flink gegroeid en heeft het kraampjes in diverse straten in het centrum van Antwerpen.

De Vogeltjesmarkt: welke straten?

De Vogeltjesmarkt beslaat een aantal straten in het winkelhart van Antwerpen. Leuk dus om een bezoek aan de Vogeltjesmarkt te combineren met een dagje Antwerpen. De straten waarin de Vogeltjesmarkt zich bevindt zijn:
  • Oude Vaartplaats
  • Theaterplein
  • Arsenaalplein
  • Graanmarkt
  • Blauwtorenplein
  • Tabaksvest

Vogeltjesmarkt: handel in pluimvee

Vogeltjes, hanen en konijnen
Op de Vogeltjesmarkt wordt tegenwoordig nog steeds pluimvee verhandeld. Men vindt er vele kooien met parkietjes en andere vogeltjes. Ook liefhebbers van hanen komen hier aan hun trekken. Op de Vogeltjesmarkt zijn tevens konijntjes te koop.

Handel in honden en poesjes afgeschaft

De handel in hondjes en poesjes is wel aan banden gelegd. Er waren maar al te veel mensen die 'even' een lief poesje of puppyhondje op de markt uitkozen en er vervolgens niet voor konden zorgen. Inmiddels is er een verbod op de handel in deze dieren.

De kraampjes: ook leuk voor kinderen

Vogeltjesmarkt heeft sfeer

Doordat de handel in dieren- onder druk van dierenliefhebbers- op de Vogeltjesmarkt is teruggedrongen krijgt deze markt steeds meer het karakter van een gewone markt. Het is vooral de Antwerpse sfeer die de markt leuk maakt. En kinderen komen graag op de Vogeltjesmarkt om de mooie kleuren van de vogeltjes te zien en de konijntjes te aaien. De kraampjes met de volgende producten zijn onder andere op de Vogeltjesmarkt te zien:
  • vogeltjes
  • pluimvee zoals hanen en kalkoenen
  • konijntjes
  • kleding
  • speelgoed
  • eten en drinken
  • cadeau-artikelen
  • kunst en kitsch
  • antiek

Openingstijden en toegang Vogeltjesmarkt

De Vogeltjesmarkt is elke zondag toegankelijk van 8.00 uur tot 13.00 of 14.00 uur. De toegang is gratis. De markt is over het algemeen gezellig druk maar niet te vol zodat u genoeg gelegenheid heeft de kraampjes te bezichtigen en eventueel foto's te maken. De Vogeltjesmarkt ligt in het hart van Antwerpen en er zijn dan ook genoeg cafeetjes, terrasjes en lunchrooms om een lekkere versnapering te halen. Probeer vooral de Belgische wafel eens!

Route naar Vogeltjesmarkt

Antwerpen is perfect te bereiken met de trein. Vanaf Antwerpen CS is de Vogeltjesmarkt te belopen in ruim 10 minuten, via de Keyserlei en de Frankrijklei. Vanuit de Randstad rijdt er elk uur een rechtstreekse internationale trein naar Antwerpen. De NS heeft een voordelig weekeindretour. Mocht u toch met de auto komen dan zijn er enkele (betaalde) parkeergarages rondom de Vogeltjesmarkt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.allesoverantwerpen.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.telegraaf.nl

Reageer op het artikel "De Vogeltjesmarkt in Antwerpen: leuk voor jong en oud"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 04-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!