InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Antwerpen Koekenstad: proeven van gebak en chocolade

Antwerpen Koekenstad: proeven van gebak en chocolade

Antwerpen Koekenstad: proeven van gebak en chocolade Sinds 2014 biedt Antwerpen elk voorjaar het evenement Antwerpen Koekenstad aan. Tijdens dit project doet Antwerpen zijn bijnaam van 'Koekenstad' alle eer aan: de bezoeker wordt ondergedompeld in een festijn van koekjes en chocolade. Naast tentoonstellingen over de Antwerpse geschiedenis van de chocolade- en koekjesindustrie biedt de stad twee smakelijke ontdekkingsroutes aan: de Antwerp Chocolate Week en de Antwerp Pateekesweek. Leuk voor wie van snoepen houdt en Antwerpen op een originele en overheerlijke manier wil ontdekken!

Koekenstad

Vanaf het einde van de 19de eeuw tot de jaren '60 waren er in en rond Antwerpen verschillende koekjesfabrieken gevestigd. De meest bekende fabriek was De Beukelaer, opgericht in 1870 door Edward De Beukelaer. Dit bedrijf bevond zich op het huidige Kievitplein nabij het Centraal station. De Beukelaer gaf de aanzet tot een ware bloei van de chocolade- en koekjesindustrie in Antwerpen. Koekjes- en chocoladefabrieken rezen als paddenstoelen uit de grond. Antwerpen telde ooit bijna 100 koekjes- en chocoladefabrikanten waaronder, naast De Beukelaer, bekende namen als Parein en Meurisse. Parein was gevestigd aan het toenmalige Zuidstation. Aan het Damstation bevond zich de chocoladefabriek van Meurisse. Rond elk station hing dus een heerlijke koekjes- of chocoladegeur. Wie naar de Koekenstad reisde met de trein werd bij aankomst bedwelmd door de heerlijke geur van zoetigheden. De bijnaam 'Koekenstad' lag dus voor de hand. Deze bijnaam werd vooral gebruikt door bewoners van buiten de stad. In de jaren ’60 is de hele koekjesindustrie uit Antwerpen weggetrokken.

Tentoonstellingen

De stad biedt elk jaar tentoonstellingen aan die een kijk geven op de geschiedenis van de koekjesindustrie. Zo waren er in het verleden tentoonstellingen te bezoeken over de koekjesfabrieken De Beukelaer en Parein. In het MAS (Museum aan de stroom) op het eilandje kon je op een mini-expo over cacao ceremoniële drinkbekers van de Maya’s bewonderen, alsook beelden van cacaoplantages en originele blikken dozen en affiches van Antwerpse chocolatiers en chocoladebedrijven.

In de prachtige Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek op het Conscienceplein werd de geschiedenis van de koffie toegelicht, van koffieboon tot koffie.

2019: Expo Martougin

Van vrijdag 1/2/2019 tot en met zondag 17/3/2019, telkens van 13 tot 17 uur (maandag en dinsdag gesloten)
Ex-OCMW gebouw, Lange Gasthuisstraat 39, 2000 Antwerpen
toegang 7 euro

De chocolaterie Modèle van Alfred Martougin was na Meurice de belangrijkste chocoladefabriek in Antwerpen in de periode van 1830 tot 1960. In de tentoonstelling zie je unieke documenten uit de geschiedenis van de fabriek. Een vleugje nostalgie dus, zeker voor wie de 'Bloc' van Martougin nog gekend heeft. Hier kan je deze heerlijke chocola terug proeven.

Twee ontdekkingsroutes

Twee ontdekkingsroutes, Antwerp Pateekesweek en Antwerp Chocolate Week geven de bezoeker de gelegenheid om op ontdekkingstocht te gaan in de stad en bij verschillende patissiers en chocolatiers te proeven van allerlei heerlijke zoetigheden..

Antwerp Pateekesweek

Van 1/2/2019 tot en met 10/2/2019
Deze proeverroute is een must voor wie houdt van gebak (pateekes in het Antwerps) en thee of koffie. Om deel te nemen koop je een pateekespas aan. Zo’n pas bevat bonnetjes die je kan inwisselen voor allerlei lekkers bij de deelnemende handelszaken. Vanzelfsprekend mogen hier ook de beroemde Antwerpse handjes niet ontbreken!
Je kan eveneens inschrijven voor een Pateekeswandeling: een gids neemt je dan mee langs interessante plekjes in de stad en vertelt je meer over de Antwerpse geschiedenis van banketbakkerij en koffie.

Antwerp Chocolate Week

Van 8/3/2019 tot en met 17/3/2019
Deze proeverroute neemt je mee langs de beste chocolatiers van Antwerpen. Net zoals bij de Pateekesweek koop je een pasje met bijbehorende coupons die je bij de deelnemende chocolatiers kan inruilen voor allerlei zoete lekkernijen.

Alle info vind je op Antwerpen Koekenstad.

Lees verder

© 2015 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Antwerpen: Gouden Eeuw 1490-1530 eerste groeifaseDe ontwikkleing van de stad Antwerpen in de 16e Eeuw was grandioos. Na Parijs was Antwerpen de grootste stad ten noorden…
Antwerpen: Gouden Eeuw, 2de groeifase: 1535-1565De stad Antwerpen gaat rond 1535 voor de tweede keer groeien na de groeivertraging rond 1520 van de Gouden Eeuw van Antw…
Winkelen in AntwerpenAntwerpen is een leuke stad gelegen in Belgie, het ligt niet ver van de Nederlandse grens en je kunt je er prima vermake…
Antwerpen en zijn acht zeer verschillende districtenAntwerpen en zijn acht zeer verschillende districtenWanneer we Antwerpen zeggen, denkt iedereen vrijwel onmiddellijk aan Antwerpen centrum, met de Meir en de De Keyserlei.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: UkPaolo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.letterenhuis.be/Museum_Letterenhuis_NL/LetterenhuisNL/Over-het-Letterenhuis/Over-het-Letterenhuis-Gebouw/Het-Huis-De-Beukelaer.html
  • http://www.antwerpenkoekenstad.be/
  • https://wdebelder.wordpress.com/2013/03/16/de-beukelaer-trilogiedeel-1/

Reageer op het artikel "Antwerpen Koekenstad: proeven van gebak en chocolade"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Antwerpen
Schrijf mee!