InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Tombstone, Arizona en het oude "wilde westen"

Tombstone, Arizona en het oude "wilde westen"

Tombstone, Arizona en het oude "wilde westen" Tombstone, Arizona, een sprong naar het wilde westen uit de negentiende eeuw. Een plek waar de tijd stilgestaan lijkt te hebben. Bij het binnenrijden van het plaatsje rijd je voorbij het Boothill Graveyard. De moeite waard om eens een kijkje te nemen en je te vergewissen van de ironische grafopschriften. Tussen de onbekende graven vind je ook deze van vele helden uit het wilde westen. Op 26 oktober 1881 vond het inmiddels wereldberoemde vuurgevecht plaats tussen sherrif Wyatt Earp en de “outlaw” broers Mc Lowrey. De “gunfight”, waarbij de sherrif beide broers doodde, vond plaats bij de O.K. Corral. Het gevecht duurde slechts 30 seconden maar zou het stadje, mede dankzij de verfilming en de vele boeken die hierover werden geschreven, voorgoed op de (toeristische) kaart zetten.

Tombstone

Tombstone nationaal historisch district, een sprong naar het wilde westen uit de 19e eeuw. Op anderhalf uur rijden van de welbekende stad Tucson, in de staat Arizona. Het “oude” stadsgedeelte wordt telkens op de eerste zondag van de maand autovrij gemaakt. Dit wordt door de plaatselijke bevolking de "wild west day" genoemd. Zowel de houten huisjes, winkels en saloons als de “figuranten” die in de toenmalige klederdracht in het stadje vertoeven maken het plaatje compleet. Zelfs de plaatselijke boeren laten hun vierwieler thuis en komen die dag, eveneens in gepaste klederdracht, met het paard naar het historisch district om er gezellig te vertoeven. Eigenlijk kan je dit een gratis openluchtmuseum noemen. De vele winkeltjes zoals de hoedenshops, giftshops en eetgelegenheden zijn ook in deze authentieke huizen gevestigd wat de echtheid enkel ten goede komt. Je kan je ook laten rijden in een coach (koets) of een typische foto laten maken. Of misschien denk je wel aan een originele trouwpartij. Een "western wedding" kan je door een officiële ambtenaar in Tombstone laten voltrekken. Aan originele trouwfoto's heb je daarna zeker geen gebrek... Wel eerst even op voorhand informatie vragen.

Sheriff en outlaws

Op 26 oktober 1881 vond het inmiddels wereldberoemde vuurgevecht plaats tussen sheriff Wyatt Earp en de “outlaw” broers Mc Lowrey. De “gunfight”, waarbij de sheriff met hulp van zijn broers Morgan en Virgil alsook Doc Holliday beide broers doodde, vond plaats bij de O.K. Corral (een corral is een soort stal). Het duurde slechts 30 seconden maar zou het stadje, mede dankzij de verfilming van dit gevecht en de vele boeken die hierover schreven, voorgoed op de (toeristische)kaart zetten.

Bij het binnenrijden van het plaatsje rijd je voorbij het Boothill Graveyard. Tussen de vele onbekende graven vind je ook deze van vele helden uit het wilde westen. Op de grafzerken staat vermeld hoe de persoon die eronder ligt aan zijn einde is gekomen. Zo lees je bijvoorbeeld: “Dan Kelly, legally hanged” of “Here lies Lester Moore, four slugs from a 44, no less, no more.”

Een bloeiend stadje

Het plaatsje zelf kende een bloeiende periode rond de jaren tachtig van de 19e eeuw. De tienduizend mannen die in de nabijgelegen zilvermijnen werkten zochten immers tijdens hun vrije tijd hun vertier in de bordelen zoals dat van Big Nose Kate, het Bird Cage Theatre en de saloons. Dit om hun zware leven wat aangenamer te maken. Toen de mijnen uitgeput waren vertrokken de delvers en bleef het stadje verweesd achter.

Grensstad Nogales

© 2016 - 2019 Linils, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tombstone, Arizona en het oude "wilde westen""

Infoteur: Linils
Gepubliceerd: 15-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!