InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Zwaakse Weel: wandelen, vissen en kamperen

Zwaakse Weel: wandelen, vissen en kamperen

De Zwaakse Weel is een groot natuurgebied in de buurt van Kwadendamme. Deze oude kreekrest is een aantrekkelijke plek om te wandelen, vissen of te kamperen. Dit natuurmonumententerrein is gelegen in de Zak van Zuid-Beveland en bezit een bijzondere flora en fauna. Kenmerkend voor de Zwaakse Weel zijn naast de natuur de bijzondere Zeeuwse cultuurelementen zoals historische boerderijen en erven, grenslindes en hoogstamboomgaarden

Geschiedenis Zwaakse Weel

De Zwaakse Weel ontstond in de 15e eeuw als het restant van een oude kreek die de Voormalige Westerschelde (Honte) en het Veerse Diep verbond. Het vormde in de middeleeuwen een belangrijke scheepvaartroute die Middelburg en Antwerpen met elkaar verbond. Toen de kreek steeds meer verzandde werd hij ter hoogte van ís-Gravenpolder afgedamd. Het water plus de omringende drassige weiden en rietlanden die overbleven kennen we tegenwoordig als natuurgebied de Zwaakse Weel.

Infopunt Zwaakse Weel

Mocht u willen wandelen, fietsen of overnachten, dan is het handig om eerste infopunt Zwaakse Weel te bezoeken. Van hieruit starten ook vaak excursies van Natuurmonumenten door het natuurgebied. Ook kan men zich onder het genot van een drankje laten informeren over de interessante ontstaansgeschiedenis van het gebied.

Openingstijen en contactgegevens infopunt Zwaakse Weel

  • Van april t/m oktober van 9.00 - 20.00 uur. Van november t/m maart van 10.00 - 17.00 uur.
  • Adres: Zwaaksedijk 5, Kwadendamme, Telefoon: 0113-644044.

Wandelroutes rond de Zwaakse Weel

Natuurmonumenten heeft zich de afgelopen jaren ingezet om het wandelen rond de Zwaakse Weel aantrekkelijker te maken. Er zijn verschillende wandelroutes over nieuw aangelegde wandelpaden gecreëerd. Een goed startpunt voor een wandeling, waar u ook uw auto kwijt kunt is infopunt Zwaakse Weel. Hier kunt u uitgeprinte wandelroutes verkrijgen van verschillende lengtes. De wandelroutes lopen door een aantrekkelijk gebied waarin moerassige, natte gebieden worden afgewisseld door hoogstamboomgaarden, historische boerenerven, grenslindes en monumentale boerderijen.

Kamperen bij de Zwaakse Weel

In de zomer van 2015 opende Minicamping Zwaakse Weel de deuren voor de eerste kampeergasten. Op deze fraaie minicamping kan men op ruime plaatsen midden in het natuurgebied kamperen. De camping is zo natuurlijk mogelijk aangelegd, met een natuurzwembad en een als bloemenheuvel vermomd toiletgebouw. Op de camping zijn vier halfverharde plaatsen aanwezig voor campers en is iedere kampeerplaats voorzien van elektriciteit.

Contactgegevens minicamping Zwaakse Weel

  • Groenewegje 5 in Kwadendamme
  • Telefoonnummer 06-26029988

Een alternatief voor Minicamping Zwaakse Weel is Mini-camping ít Kwedammertje, een gezellige kindvriendelijke camping gelegen aan de Siguitsedijk 33 in Kwadendamme. Vanuit deze camping is het slechts 5-10 minuten fietsen richting de Zwaakse Weel.

Vissen bij de Zwaakse Weel

Vissen op met name karper is populair in de Zwaakse Weel. Houd er rekening mee dat vissen slechts op één locatie is toegestaan, te weten de vissteiger in de bocht van de Zwaakse Dijk. Vissen met lood is hier niet toegestaan. Deze vislocatie is voor iedereen toegankelijk en bij de visstijger staat een bordje waarop de toestemming nadrukkelijk vermeld staat.

Bereikbaarheid met de stoomtrein

Een leuk alternatief om de Zwaakse Weel te bereiken is de stoomtrein. De Stoomtrein Goes-Borsele stopt op station Kwadendamme net aan de rand van het natuurgebied. De trein rijdt overigens niet in de wintermaanden.

Horeca Zwaakse weel

Er zijn rond de Zwaakse Weel maar weinig horecagelegenheden. Er kan een drankje gedronken worden bij infopunt Zwaakse Weel en tevens kan men hier een toilet bezoeken. Het dichtstbijzijnde café bevindt zich in Kwadendamme. In tapperij ís Lands Welvaren kunt u terecht voor een biertje, koffie of een lekkere versnapering. Houd er rekening mee dat dit café op zondag pas om 16:30 opent.

Zwaakse Weelloop

De Zwaakse Weelloop is een hardloopwedstrijd door het gebied met als doel geld op te halen voor de Ropa run. Men kan starten over 6,4km of 15km. Ook is er tegelijkertijd een wandeling uitgezet voor de Nordic Walkers. Startpunt is bij Infopunt Zwaakse Weel. De wedstrijd wordt in het voorjaar, meestal april, georganiseerd.

Lees verder

© 2015 - 2018 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wandelroute van Benaojan naar Jimera de Libar (Zuid-Spanje)De wandelroute van Benaojan naar Jimera de Libar loopt door de Guadiaro Vallei (Valle de Guadiaro). Aan de voet van de S…
Het Pieterpad, een wandelroute van noord naar zuidHet Pieterpad is de bekendste wandelroute van Nederland. Ook bij niet-wandelaars gaat er ergens een lampje branden bij h…
Wat is horeca precies?Wat is horeca precies?De horeca is een term die we heel vaak horen en de meeste mensen weten ook wel wat het ongeveer is. Toch blijkt dat het…
Rookverbod HorecaHet doel van het rookverbod in de horeca is werknemers de gelegenheid te geven op een rookvrije werkplek. Het rookverbod…
Bronnen en referenties
  • http://www.av56.nl/wedstrijd/zwaakse-weelloop-2015-04-26
  • http://www.omroepzeeland.nl/tag/zwaakse-weel

Reageer op het artikel "Zwaakse Weel: wandelen, vissen en kamperen"

Infoteur: Pernambuco
Gepubliceerd: 23-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!