InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Wandelen in Amelisweerd en Rhijnauwen

Wandelen in Amelisweerd en Rhijnauwen

Amelisweerd en Rhijnauwen zijn twee landgoederen tussen Utrecht en Bunnik gelegen aan de Kromme Rijn. Voor veel Utrechters is het een populaire plek om te wandelen, lunchen of om pannenkoeken te eten bij Theehuis Rhijnauwen. Per jaar weten dan ook zo'n 1,5 miljoen bezoekers dit lommerrijke gebied te vinden.

Pannenkoeken eten of een drankje drinken

De populairste plek in Amelisweerd is misschien wel Theehuis Rhijnauwen. Pannenkoeken eten bij Theehuis Rhijnauwen is een begrip in Utrecht en daarom is het wel te begrijpen dat het hier op zonnige dagen in het weekend behoorlijk druk kan worden. Het Theehuis ligt aan de Kromme Rijn en heeft naast een groot terras ook een speeltuin, ezeltjes en een speelhoek, zodat ook de kinderen zich niet hoeven te vervelen.

Openingstijden: Theehuis Rhijnauwen is iedere dag geopend van 10:00 tot 20:30 en in het weekend tussen 9:30 en 20:30.

Jarenlang had het Theehuis het rijk voor zich alleen, maar sinds 2015 is daar verandering in gekomen. In het voormalig koetshuis van Oud Amelisweerd is de Veldkeuken geopend. Op de menukaart staat 100 % biologisch voedsel dat voor een groot deel afkomstig is uit de nabijgelegen historische moestuinen. Deze moestuinen, te weten Tuinderij AmelisíHof en Tuinderij de Volle Grond liggen vlak bij de Veldkeuken en zijn beslist een bezoekje waard. Ook heeft de Veldkeuken een fraai terras aan de Kromme Rijn en het is net als Theehuis Rhijnauwen een goede start voor een wandeling door het gebied. Een extra pluspunt van de Veldkeuken is dat ze een eigen bakkerij hebben waar vers biologisch brood verkocht wordt.

Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10-21 uur, de keuken sluit om 20 uur.

Wandelen in Amelisweerd en Rhijnauwen

Wandelen in Rhijnauwen en Amelisweerd is het leukste langs de Kromme Rijn. De landgoederen liggen als een soort parelketting in het landschap en ze worden door de kromme Rijn met elkaar verbonden. Deze slingerende, rustig stomende rivier was ooit de grens van het Romeinse Rijk. Tegenwoordig loopt er langs de rivier een smal onverhard voetpad dat een goed beeld geeft van het gehele gebied.

Ook leuk wanneer u door Rhijnauwen wandelt is een bezoek aan Fort Rhijnauwen. Dit is het grootste fort van de Hollandse Waterlinie. Tussen 1 april en 1 oktober kan men deelnemen aan een van de reguliere rondleidingen van Staatsbosbeheer. Deze starten woensdag om 10:30 uur, zaterdag om 13:30 uur en zondags om 10:30 en om 13:30 uur. Wanneer u start vanaf de parkeerplaats bij Theehuis Rhijnauwen zijn er maar liefst zes wandelingen uitgezet. Je kan de wandelingen gratis afhalen bij de desk op het Theehuis. De meeste paden zijn goed toegankelijk voor kinderwagens en rolstoelen, hoewel het hier en daar wat modderig kan zijn.

Bezoek Amelisweerd met een kano of roeiboot

Bij kanoverhuur de Rijnstroom aan de rand van Utrecht kan men een kano of roeiboot huren. Vanaf daar vaart of roeit u direct Amelisweerd binnen en bent u na 30 minuten à drie kwartier aangekomen bij Theehuis Rhijnauwen, waar u kunt aanleggen voor een pitstop. Deze is waarschijnlijk nodig omdat er op de heenweg tegen de stroom in geroeid moest worden. Gelukkig is de terugweg dan weer stroomafwaarts.

Telefoonnummer Kanoverhuur Rijnstroom: 030-2521311
Website: www.Rijnstroom.nl

Geschiedenis Amelisweerd en Rhijnauwen

Amelisweerd wordt in de archieven voor het eerst genoemd in 1224. Het gebied werd Amelis de Insula genoemd, een verwijzing naar de eigenaar Amelis de Weerd, die het het stuk grond te leen gekregen had van de Oudmunsterproosdij uit Utrecht. In later tijden werd het landgoed opgesplitst in Oud Amelisweerd en Nieuw Amelisweerd, een situatie die tegenwoordig nog steeds zo is.

Oud Amelisweerd

Oud Amelisweerd werd in het eerste deel van de 16e eeuw een ridderhofstad, een echt kasteel met zekere bijbehorende rechten dus. Baron Gerard Godard Taets van Amerongen erfde in 1761 het gebied en richtte het gehele landgoed opnieuw in. Het landgoed werd omgevormd tot parkbos en er werd een brug aangelegd over de Kromme Rijn. Een andere belangrijke bijdrage aan Amelisweerd was het landhuis Oud Amelisweerd. Dit landhuis dat stamt uit 1770 diende voor Taets van Amerongen als zomerverblijf. Tegenwoordig is in het pand het MOA (Museum Oud Amelisweerd) gevestigd.

Nieuw Amelisweerd in de winter

Ook Nieuw Amelisweerd kent een lange geschiedenis. Reeds in 1350 vinden we verwijzingen naar dit landgoed als officiële ridderhofstad. De naam echter was nog geen Nieuw Amelisweerd, maar Groenewoude, genaamd naar de familie van Groenewoude die de eigenaar was. Door de eeuwen heen heeft Nieuw Amelisweerd veel eigenaren gekend. Na in het Rampjaar 1672 zwaar beschadigd te zijn komt het pand in 1682 in handen van Hendrik Utenhoven, die het bestaande middeleeuwse pand liet afbreken en het huidige landhuis liet bouwen.

In 1808 was Maximiliaan Louis van Utenhove (naar hem is de nabijgelegen campus de Uithof genoemd) de eigenaar en hij verkocht het landgoed aan koning Lodewijk Napoleon, broer van keizer Napoleon. Lodewijk Napoleon maakt van Utrecht twee jaar lang de hoofdstad van Nederland en hij wilde van Nieuw-Amelisweerd zijn residentie maken. Uiteindelijk ging dit niet door en koos hij een pand aan de Drift in de binnenstad van Utrecht (de huidige rechtenbibliotheek) als zijn zetel.

In 1811 werd Paulus Wilhelmus Bosch van Drakesteyn de eigenaar. De latere erfgenamen van deze burgemeester van Utrecht verkochten het pand in 1964 aan de gemeente Utrecht. Deze liet het pand steeds meer verslonzen en het gevolg hiervan was dat het pand in 1971 gekraakt werd door een groep krakers die gelukkig het beste met het pand voorhadden. Zij namen in 1984 het initiatief tot restauratie en sindsdien wordt het pand dat is onderverdeeld in appartementen particulier bewoond.
© 2015 - 2018 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Kromme Rijn: een riviertje dwars door stad en landDe Kromme Rijn: een riviertje dwars door stad en landIn de provincie Utrecht stroomt de Kromme Rijn, een riviertje dat loopt van Wijk bij Duurstede tot de stad Utrecht. De r…
De plaats Bunnik dichtbij de stad UtrechtBunnik is een stad in de Gemeente Bunnik. Hoewel Bunnik veel groen te bieden heeft ligt het ook heel dichtbij de stad Ut…
Zijn pannenkoeken gezond?Zijn pannenkoeken gezond?Mam, wat eten we vanavond? Pannenkoeken! En de kinderen zijn weer blij en om een goede reden ook want pannenkoeken zijn…
Recepten voor verschillende soorten pannenkoekenRecepten voor verschillende soorten pannenkoekenPannenkoeken zijn heerlijk als avondmaal of ontbijt. De gewone pannenkoek is al lekker, maar er zijn nog allerlei andere…
Pannenkoeken - Lekkere pannenkoeken met fruit en ijsIedereen kent de pannenkoek wel, veel kinderen zijn er dol op. Een pannenkoek is een gerecht dat wordt gemaakt van bloem…
Bronnen en referenties
  • http://www.vriendenvanamelisweerd.nl/

Reageer op het artikel "Wandelen in Amelisweerd en Rhijnauwen"

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!