InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > New York: Wat te zien in de Upper East Side

New York: Wat te zien in de Upper East Side

New York: Wat te zien in de Upper East Side Het gedeelte dat ten oosten van Fifth Avenue ligt wordt vaak ook wel de Gold Coast genoemd. In deze buurt zitten vele exclusieve scholen en wonen miljonairs. Ten oosten van Park Avenue wordt de buurt weer net iets minder chic, wel wordt de buurt een stuk gezelliger en levendiger. Je vindt in dit gebied talloze winkels en restaurants die vooral worden bezocht door de jonge gezinnen uit de omgeving. In Upper East Side zijn voor de liefhebbers ook vele musea terug te vinden.

The Metropolitan Club

In 1891 werd door de bankier J.P.Morgan The Metropolitan Club opgericht. Dit is een besloten club, wel is deze club toegankelijk voor mannen en voor vrouwen. Ook kunnen leden van de club gasten meebrengen. Het interieur is helaas alleen te bezichtigen door de leden en gasten van de club, er zijn Korintische zuilen, vele vuurrode tapijten en er is veel marmer en fluweel aanwezig.
In de club is het voor de leden verboden om T-shirts en jeans te dragen. Mannen moeten ten alle tijden in pak aanwezig zijn en vrouwen in een jurk of nette rok. Ook is het niet toegestaan om in het gebouw gebruik te maken van een telefoon, enkel in de slaapkamers geldt deze regel niet.

Edith & Ernesto Fabbri House

Op 11 East 62nd street vindt je het Edith en Ernesto Fabbri House terug. Dit geweldige, spectaculaire huis kreeg Edith Shepard Fabbri cadeau van haar ouder toen ze in het huwelijksbootje stapte met de bankier Ernesto Fabbri. De moeder van Edith stamde uit de steenrijke Vanderbilt-familie. Het huis heeft vijf verdiepingen, 54 kamers en een totale vloeroppervlakte van 22.500 vierkante meter.

Roosevelt House

Het Roosevelt House bestaat uit twee verschillende huizen met maar een ingang. Sarah Delano Roosevelt schonk het aan haar zoon Franklin en zijn bruid Eleanor in 1908. De moeder woonde zelf op nummer 47. De president woonde op nummer 49 tijdens de periode dat hij ziek was en wanneer hij in New York was. De huizen werden verkocht in 1941 nadat moeder Sarah was overleden.
Het is tegenwoordig mogelijk om een begeleide tour te maken door het Roosevelt House, deze tour kun je van tevoren al online reserveren.

7th Regiment Armory

Het 7th Regiment Armory staat ook wel bekend als Park Avenue Armory, dit gebouw lijkt een beetje op een fort. Het grote bakstenen gebouw was vroeger het hoofdkantoor van het zevende regiment van de New York National Guard. Het gebouw stamt uit 1880 en was in de meer dan 120 jaar in 2006 behoorlijk vervallen geraakt. De Park Armory Conservancy is in 2006 begonnen om van het gebouw een unieke plek voor alternatieve kunst te maken.

Whitney Museum of American Art

Het Whitney Museum of American Art is een verzameling van Amerika's meest uiteenlopende vormen van artistieke expressie uit de 19de en 20ste eeuw. Het museum in is 1931 opgericht oor de steenrijke kunst verzamelaarster Gertrude Vanderbilt en begon met 700 werken uit eigen bezit. Tegenwoordig bestaat de permanente collectie van het museum uit ongeveer 18.000 verschillende kunstvoorwerpen. Je vindt er bijvoorbeeld videogames, beeldhouwwerken maar ook handgemaakte spreien terug. Een beroemd iets is de jaarlijkse Whitney Biennial waar jonge en onbekende artiesten hun kunst kunnen showen.

Guggenheim Museum

Het Guggenheim Museum is een van de beroemdste gebouwen van de architect Frank Loyd Wright, de bijzondere architectuur van dit gebouw trekt minstens zoveel aandacht als de beroemde kunstwerken in het gebouw. Wanneer je het museum optimaal wil meemaken is het leuk om helemaal naar boven te gaan met de lift en dan via de wenteltrap langzaam naar beneden af te dalen.

Metropolian Museum of Art

Dit museum doet veel mensen erg denken aan het paleis van Versailles. In dit museum kun je zowel kunst uit de oudheid als hedendaagse kunst terug vinden. De zijde aan de Fifth Avenue dateert uit 1895-1902. Wanneer je wil genieten van een prachtig uitzicht is het een echte aanrader om naar het dakterras te gaan.

Neue Galerie

Zoals aan de naam al een beetje af te leiden is gaat het in dit museum helemaal over Duitse en Oostenrijkse kunst. Vroeger was in dit gebouw de woning van Mrs, Cornelius Vanderbilt. Naast het museum zijn er ook nog twee gezellige café's in het gebouw.
Sinds 2006 wordt het duurste schilderij ter wereld in dit museum gehuisvest, er werd 135 miljoen dollar betaald voor een schilderij van Klimt.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in New YorkNew York is een stad waar je eens geweest moet zijn. Je kunt er winkelen, maar er zijn ook veel bezienswaardigheden. Wel…
Hermitage-Guggenheim Museum: Kunst met een grote KHermitage-Guggenheim Museum: Kunst met een grote KDe hoofdstad van Litouwen, Vilnius, bereidt zich voor om onderdak te bieden aan een Hermitage-Guggenheim Museum. Vilnius…
Salvador Dalí, een geniaal kunstenaarSalvador Dalí, een geniaal kunstenaarSalvador Dalí was een Spaanse schilder, hij staat bekend om zijn surrealistische schilderijen, waaronder "Galatea of the…
New York: wijken en boroughs van de stadNew York: wijken en boroughs van de stadNew York City is de grootste stad van de Verenigde Staten, met Manhattan als meest bekende stadsdeel. De overige vier wi…
Stedentrip New York, wat moet je gezien en gedaan hebben?Stedentrip New York, wat moet je gezien en gedaan hebben?Iedereen kent de stad New York wel. New York is een populaire stad die ook veel voorkomt in films en series. Het is ook…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mar Gan, Pixabay
  • http://www.metropolitanclubnyc.org/
  • http://www.nyc-architecture.com/UES/UES016.htm
  • http://www.roosevelthouse.hunter.cuny.edu/tours/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Neue_Galerie_New_York

Reageer op het artikel "New York: Wat te zien in de Upper East Side"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 01-08-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!