InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Communistisch Boedapest: Het beeldenpark (Mementopark)

Communistisch Boedapest: Het beeldenpark (Mementopark)

Een van de bijzondere bezienswaardigheden in Boedapest is het beeldenpark (Mementopark). In het park zijn de belangrijkste socialistische standbeelden verzameld die tot 1989 overal in Boedapest te vinden waren. Het park brengt je terug in de tijd waarin het communisme heerste over de Hongaren. De beelden zijn uiteraard in sociaal realistische stijl.

Het beeldenpark (Mementopark)

Het beeldenpark (Mementopark) van Boedapest is een van de meest bijzondere bezienswaardigheden van de stad. Het park is een verzameling van de belangrijkste standbeelden die tijdens het communisme in Boedapest het stadsbeeld bepaalden. In tegenstelling tot andere ex-communistische staten zijn in Boedapest de beelden niet vernietigd maar juist gebruikt als afschrikwekkend beeld van een tijdperk waar de Hongaren niet graag aan terugdenken. De beelden zijn samengebracht in een park aan de rand van de stad. De meeste Hongaren die de communistische periode hebben meegemaakt zullen het park nooit bezoeken omdat dit pijnlijke herinneringen oproept. Voor de westerse toerist is het een leerzaam uitstapje dat net als het bezoeken van de muur in Berlijn niet gemist mag worden.

Een stukje geschiedenis

De geschiedenis van Hongarije is na democratische verkiezingen in 1948 gekaapt door de communisten die de twee winnende partijen van de verkiezingen hebben gedwongen om samen te gaan tot de socialistische arbeiderspartij. Daarna werd Hongarije in snel tempo ingekapseld en zetten de communisten de lijnen uit onder leiding van Moskou. De veiligheidsdienst pakt vele dissidenten op en de bevolking wordt met propaganda en het plaatsen van standbeelden dagelijks herinnerd aan het communisme. Toen in 1989 de Hongaren het ijzeren gordijn doorknipten en vrije verkiezingen organiseerden was het snel gedaan met het communisme. Alle beelden werden uit de stad gehaald en kregen een plekje in het beeldenpark. Vandaag de dag zijn er nog twee plekken waar originele communistische beelden te zien zijn in Boedapest: het vrijheidsbeeld op de Gellértberg en het bevrijdingsmonument op het Vrijheidsplein in Pest.

Het park

In het park zijn bij de standbeelden foto's te zien van de plekken waar de beelden tot 1989 stonden. Alle beelden zijn geplaatst in de periode van 1949 tot 1989. De beelden die te zien zijn hebben vaak het thema arbeiders en soldaten. De arbeiders die in het socialistische paradijs werken en het land opbouwen en de soldaten die het land verdedigen. Hongarije liet in 1991 het park inrichten naar een ontwerp van de architect Ákos Eleőd. Het park heeft een trapeziumvorm en is ingedeeld in een aantal zones.

Waarom bezoeken?

Iedereen die nieuwsgierig is naar het tijdperk van het communisme in Hongarije zou het park moeten bezoeken. Het is samen met het Terror Háza museum in de binnenstad van Boedapest, een gedenkwaardige plek om te zien wat het communisme in Hongarije inhield. Het is indrukwekkend om te zien hoe angstaanjagend de beelden in het dagelijks leven van de Hongaren een rol speelden. De ene bezoeker zal bedrukt naar de beelden kijken terwijl de andere bezoeker met verbazing kijkt naar de lelijkheid van de beelden.

Hoe kom ik er?

Vanuit de binnenstad van Boedapest is het Beeldenpark te bereiken met de nieuwste metrolijn 4 (groene lijn) naar eindstation Kelenföld. Vanaf daar vertrekken van het busstation op het plein de buslijnen 101 en 150 naar Budateteny vasutallomas (Campona). In de bus wordt het Mementopark omgeroepen.
© 2015 - 2019 Allard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.mementopark.hu

Reageer op het artikel "Communistisch Boedapest: Het beeldenpark (Mementopark)"

Infoteur: Allard
Gepubliceerd: 07-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!