InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Belfast: meer dan de stad van The Troubles

Belfast: meer dan de stad van The Troubles

Belfast: meer dan de stad van The Troubles Wie aan Belfast denkt, denkt waarschijnlijk als eerste aan The Troubles – de problemen tussen de katholieken en de protestanten. Dit is inderdaad nog steeds terug te zien in de stad in bijvoorbeeld de vele bekende murals (muurschilderingen), maar de stad heeft veel meer te bieden dan alleen dat. Zo is het beroemde schip Titanic hier bijvoorbeeld gebouwd en is er zelfs een heus kasteel te vinden – Belfast Castle. Daarom hier tien bekendere en onbekendere bezienswaardigheden in Belfast.

City Hall

Midden in Belfast ligt de City Hall, het gemeentehuis van de stad. Overdag is het witte gebouw al mooi om te zien, maar bezoek het ook eens ’s avonds, als het donker is! Ook binnen is er genoeg te zien: van glas-in-loodramen tot herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog. Naast de City Hall ligt de Titanic Memorial Garden: een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de scheepsramp.

Belfast Masts

In de straat naast het Belfast Welcome Centre (de VVV van Belfast), tegenover de City Hall, vind je de Belfast Masts: acht masten van meer dan zestien meter hoog, allemaal vernoemd naar een schip van de White Star Line. Op de vlag die aan de mast bevestigd is, is een afbeelding van het schip te zien, informatie is terug te lezen op een steen op de grond. Natuurlijk is de Titanic één van deze acht schepen, de andere schepen zijn de Traffic, Nomadic, Celtic, Laurentic, Britannic, Oceanic en Olympic.

Titanic Belfast

Wie meer wil weten over de Titanic, brengt uiteraard een bezoek aan het museum Titanic Belfast. Het bevindt zich op de plaats waar het schip tussen 1909 en 1911 gebouwd werd (na de tewaterlating in 1911 werd ze verplaatst) en laat het complete verhaal zien, beginnend bij de geschiedenis van Belfast zelf en eindigend bij het wrak van Titanic op de zeebodem.

Behalve een ‘gewoon’ bezoek aan het museum is het ook mogelijk om een Discovery Tour te doen, waarbij meer verteld wordt over de omgeving van het museum. Ook kan naast het museum de Nomadic bezocht worden (een apart toegangskaartje is nodig) – het kleine zusje van de Titanic en het enige nog bestaande schip van de White Star Line.

Crumlin Road Gaol

De Crumlin Road Gaol (gevangenis) werd, na de opening in 1845, in 1996 gesloten. Het gebouw raakte in verval, maar werd uiteindelijk weer opgeknapt en in 2012 opengesteld voor publiek. Tijdens een rondleiding wordt verteld over de geschiedenis van de gevangenis, over het leven van de gevangen en over de gevangen die tot de doodstraf veroordeeld waren. Geen attractie die geschikt is voor jongere kinderen, wel interessant voor toeristen die eens wat anders willen dan de bekende musea, muurschilderingen en winkels.

Belfast Castle

Net iets buiten Belfast, verstopt in de bossen, ligt Belfast Castle, gebouwd in de negentiende eeuw. Het kasteel zelf is niet echt het bezoeken waard (en ook vaak niet mogelijk, omdat het veel gebruikt wordt voor bruiloften), maar de tuin erbij is de moeite van de klim daarentegen meer dan waard. Heb je het geluk van een heldere dag? Dan heb je een prachtig uitzicht over de haven van Belfast.

Aunt Sandra’s Candy Factory

In Oost-Belfast vind je Aunt Sandra’s Candy Factory, een ouderwets snoepwinkeltje dat moeilijk te missen is door de zuurstokroze gevel. In de winkel kun je – uiteraard – snoepgoed kopen, maar er is ook te zien hoe snoep gemaakt wordt. De neven van de ‘echte’ Aunt Sandra, David en Jim Moore, geven je graag een rondleiding door de kleine fabrieksruimte naast de winkel.

Stormont Estate

Het Stormont Parliament Building (het parlementsgebouw) bevindt zich op een heuvel in het oostelijke gedeelte van Belfast. Het is een flinke klim om vlakbij het gebouw te komen, maar dan heb je wel een prachtig uitzicht over de stad. De wielrennerfans onder ons zullen de klim herkennen van de Giro d’Italia van 2014.

Victoria Square & CastleCourt

De grootste winkelcentra van Belfast zijn Victoria Square en CastleCourt. In Victoria Square zijn bijvoorbeeld de Apple Store en de knuffelberenwinkel Build-A-Bear te vinden, maar er is ook een mogelijkheid de bovenste verdieping te bezoeken, waar je ook weer een prachtig uitzicht over de stad hebt.

CastleCourt heeft enkele grote, bekende winkels, maar ook een leuk, klein winkeltje met kaarten voor elke gelegenheid die je maar kunt bedenken en een winkeltje dat Amerikaans eten (vooral snoepgoed) verkoopt.

C.S. Lewis beeld

Vlakbij de Holywood Arches Library bevindt zich The Searcher, een standbeeld ter herinnering aan C.S. Lewis, de schrijver van de boeken over Narnia. Het standbeeld, dat in 1998 onthuld werd, stelt een kledingkast voor. De lezers van de Narnia-boeken begrijpen dit uiteraard: kom je door de kledingkast in Narnia? C.S. Lewis is zelf net zo nieuwsgierig – de deur staat op een kier en hij kijkt nieuwsgierig naar binnen. Wat zal hij zien?

St. George’s Market

De St. George’s Market is alleen te bezoeken op vrijdag, zaterdag en zondag, maar zeer zeker de moeite waard! Bekijk de vele kraampjes van deze gezellige, overdekte markt, eet iets terwijl je zittend op een terrasje luistert naar live muziek of bekijk de geschiedenis van St. George’s Market, die al sinds 1604 bestaat.

Deze tien bezienswaardigheden zijn slechts een kleine selectie van wat Belfast allemaal te bieden heeft. De meeste toeristen bezoeken deze stad voor een korte city trip, maar misschien is een langer verblijf ook eens het overwegen waard!

Lees verder

© 2015 - 2017 Miriammylene, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belfast: de stad van de TitanicBelfast: de stad van de TitanicGeen enkele stad is zo verbonden met de Titanic als Belfast in Noord-Ierland. Tussen 1909 en 1912 werd het schip hier ge…
Is de Titanic echt gezonken?Is de Titanic echt gezonken?De meeste mensen kennen het verhaal van de Titanic wel, het luxe cruiseschip dat in 1912 zonk na een aanvaring met een i…
Nomadic: het kleine zusje van TitanicNomadic: het kleine zusje van TitanicDe Titanic kent bijna iedereen: het schip dat na een botsing met een ijsberg zonk tijdens haar eerste reis. Dat de Titan…
Titanic Belfast museumTitanic Belfast museumWie een bezoek brengt aan de stad Belfast in Noord-Ierland kan er bijna niet omheen: het Titanic Belfast museum, gebouwd…
Complottheorie: de Titanic is nooit gezonkenComplottheorie: de Titanic is nooit gezonkenTegenwoordig wordt elke grote ramp onder de loep gehouden en duurt het niet lang voordat enkele beginnen over een samenz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Infomatique / Flickr
  • Eigen kennis opgedaan tijdens het bezoeken van de tien bezienswaardigheden
  • Informatieboekje bij de Belfast Visitor Pass (2014, uitgave van Belfast Visitor Pass)

Reageer op het artikel "Belfast: meer dan de stad van The Troubles"

Infoteur: Miriammylene
Laatste update: 28-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Belfast
Schrijf mee!