InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Tips voor een leuke tijd in Denemarken

Tips voor een leuke tijd in Denemarken

Tips voor een leuke tijd in Denemarken Denemarken is een fijn land. Het is dichtbij, er wonen leuke mensen en er zijn zeer verschillende bezienswaardigheden te aanschouwen. Zowel de kunst, de cultuur als de natuur van Denemarken hebben diverse aantrekkelijke kanten. Of je nu wilt hasj roken in Christiania, een gratis fiets wilt huren in Ringsted of het alleraardigste Roskilde met zijn beroemde vikingschipmuseum wilt bezoeken, iedere vakantieganger komt aan zijn trekken op Seeland, het dichtstbevolkte eiland van Denemarken.
Christiania / Bron: Zairon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Christiania / Bron: Zairon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Christiania

Christiania is een leuke vrijstad om te bezoeken. Het ligt midden in de wijk Christianshaven van Kopenhagen. Als je eenmaal in Christiania bent heb je niet meer het idee dat je in een grote stad bent. Het is een wereld op zich, met galerietjes, eethuisjes, restaurantjes en allerlei economische bedrijvigheid opgezet door hasjrokende medemensen waarvan vaak beweerd wordt dat ze niks uitvoeren. De hasjlucht is permanent en pertinent aanwezig in Christiania en overal zie je mensen joints draaien en roken. Maar als je daardoor niet wordt gestoord is het een bijzondere plek om een paar uur rond te lopen en te bekijken waartoe het leidt als mensen geheel in vrijheid leven.

De haven van Kopenhagen. / Bron: Daderot, Wikimedia Commons (CC0)De haven van Kopenhagen. / Bron: Daderot, Wikimedia Commons (CC0)

Leer Deens

Praat een beetje Deens. Met een woordenboek en een gids met simpele zinnen kom je al een heel eind. Een nieuwe taal leren tijdens de vakantie kan een hoop plezier opleveren. Het Deens lijkt voor de goede toehoorder sterk op het Nederlands. De letters worden alleen wat onduidelijker, meer binnensmonds uitgesproken. Deens zou je een verzameling van Friese, Nederlandse en Duitse woorden kunnen noemen. Met kennis van deze drie talen kom je een eind in Denemarken. Hedentendage leren vele Denen Engels. Daarom kun je altijd goed communiceren met Denen. Oudere Denen spreken vrijwel geen Engels.

Glyptothek

In Denemarken zijn vele musea te zien. Een van de mooiste musea is de glyptothek. Hier zie je allerlei beelden uit de Egyptische, Griekse en Romeinse tijd. Veel van deze beelden zijn replica's maar daardoor zie je wel hoe de beelden in volle glorie eruit zien. In musea zoals het Louvre in Parijs staan originele beelden maar deze kennen ook vele beschadigingen.

Ga op fietsvakantie

Denemarken is een bij uitstek geschikt land om een fietsvakantie in te houden. In de grotere steden en kleinere plaatsen zie je overal fietspaden. Verder is het landschap niet echt beheuveld maar kent het lichte beglooiingen. Het is soms even wennen om hier tegenop te fietsen maar als je het rustig aandoet, in een lage versnelling, dan is het voor jong en oud een prima fietsland. Bovendien wordt elke weg naar boven beloond door een weg naar beneden!

Roskilde

Roskilde is een geweldige stad om te bezoeken. Het is geen grote stad maar het kent wel een paar belangrijke aantrekkingspunten. Zo is er het beroemde jaarlijkse rock- en popfestival. Ook voor de toeristen met kinderen is Roskilde een uitstekende stad. Ga eens naar het vikingschipmuseum, beneden in de jachthaven, en bemerk dat je kinderen de hele dag zoet kunnen zijn en zich kunnen verplaatsen in het leven als viking.

Ringsted

Ringsted is een rustig dorpje; het is bijna in slaap gevallen. Toch kun je hier het ware Denemarken beleven. Er zijn niet zoveel toeristen in Ringsted maar het heeft wel een aantal leuke punten. Zo kun je een prachtige kerk bezoeken. Verder staat er een leuke bezoekbare molen die nog in bedrijf is. Het uiterlijk van de molen is typisch Nederlands. In Ringsted kun je gratis fietsen huren bij de bibliotheek; je moet alleen een onderpand achterlaten.

Amager

Het eiland Amager was vroeger bevolkt door Nederlanders. De Deense koning was getrouwd met iemand van de Habsburgers die in Antwerpen, destijds Nederland, woonde. De Nederlandse vorstin verlangde erg naar Nederlandse producten zoals Hollandse kaas en melk. Daarom zijn een groot aantal Nederlandse boeren naar Amager gehaald om de vorstin te kunnen bedienen in haar wensen. Er is zelfs een stad, Dragør, waarvan vele straten vernoemd zijn naar Nederlandse steden.

Bioscoop

Soms wil je geen ingewikkelde culturele toestanden aan je hoofd maar gewoon even lekker ontspannen genieten. Als je Engels goed genoeg is kun je naar en film gaan. In elke middelgrote plaats zijn er bioscopen. Net als in Nederland worden films in Denemarken ondertiteld; daarom kun je gewoon het Engels volgen.

Designmuseum Denmark

Deens design is befaamd in heel de wereld. Het Deense interieurdesign staat in hoog aanzien. In vrijwel elke stad kun je een interieurwinkel binnenlopen waarin vele voorbeelden van design staan. Je kunt de interieurwinkel zien als een kleine galerie of een minimuseum. Maar er is ook een heus Designmuseum Denmark. Dit museum is gevestigd aan de Bredgade in Kopenhagen. In deze straat vind je vele galeries en showrooms. Ten noorden van Kopenhagen vind je het Ordrupgaardmuseum waar je het huis kan bezoeken van de beroemde Deense ontwerper Finn Juhl.
Gerelateerde artikelen
Roskilde, mooie stad aan een fjordRoskilde is bekend van het vierdaags rock- en popfestival wat er elk jaar in juli wordt gehouden. De stad is in die tijd…
Ringsted, centraal gelegen in Seeland, DenemarkenRingsted is een stadje in Denemarken wat in 2014 ongeveer 21.000 inwoners heeft. Het ligt op Seeland, hetzelfde eiland w…
Christiania, sociaal experiment in KopenhagenIn 1972 werd Christiania voor het eerst min of meer erkend door de Deense overheid. Christiania is een door het Deense l…
Tips: Stedentrip KopenhagenMet de trein naar Kopenhagen duurt ongeveer tien uur. Vanaf Hamburg gaat de trein rechtstreeks naar de hoofdstad van Den…
Denemarken, Legoland en andere toppersDenemarken wordt vaak bezocht door gezinnen met kinderen, het is daar dan ook een ideaal land voor. Met Legoland als abs…
Bronnen en referenties
  • Bezoek aan Denemarken, Christiania, Roskilde, Kopenhagen en Ringsted in 2014
  • Informatiegids Kopenhagen 2014
  • Interview met Dorte uit Denemarken
  • Afbeelding bron 1: Zairon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Daderot, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Tips voor een leuke tijd in Denemarken"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!