Christiania, sociaal experiment in Kopenhagen
In 1972 werd Christiania voor het eerst min of meer erkend door de Deense overheid. Christiania is een door het Deense leger verlaten legerbasis. Eind jaren 60 besloten de hippies van Kopenhagen, de Deense hoofdstad, om de basis te kraken. Ze werden er meerdere keren uitgezet maar de plek is erg groot waardoor het moeilijk was voor de Deense overheid om de plek te handhaven. Het heeft lang geduurd voordat de Deense overheid de krakers, hippies, feestvierders en softdruggebruikers hebben getolereerd. Men wilde in eerste instantie zelfs geen geld van hen aannemen aangezien dat een erkenning zou zijn van de bewoners als huurders. In 2012 is het terrein gekocht door de hippies en sindsdien betaalt men belastingen.Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.
Inhoud:
- Fietsbelgerinkel
- Economische bedrijvigheid in Christiania
- Pusher street
- Bezoeken in de zomer?
- Groen dorp in de Deense hoofdstad
- Modelburgers
- Duurzame maatschappij
- Hasj weren lukt maar niet
- Burgercultuur blijft de maatstaf