InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het Russisch museum, Mikhailovsky paleis, St Petersburg

Het Russisch museum, Mikhailovsky paleis, St Petersburg

Het Russian museum is een kunstmuseum. Je vindt hier een overzicht van de meest beroemde kunst uit Rusland. Het is vooral geschiedhistorisch van grote waarde want er hangen weinig zeer beroemde werken, behalve de werken van Malevich en Kandinsky; die zijn erg beroemd, maar er zijn er slechts een paar te zien in dit museum. Wat zeer bijzonder is, is het feit dat er een hoog aantal werken uit de 11e en 12e eeuw hangen waarop met name religieuze afbeeldingen staan.

Inhoud:

Gevestigd in een paleis

Aan en rondom de Nevsky prospekt, een lange straat vol historische gebouwen, staan zeven paleizen. Het Russian Museum of Russisch museum is gevestigd in het Mikhailovsky Paleis. Dat ligt aan een plein waar ook het beroemde Mikhailovsky theater ligt. Het paleis is gebouwd in 1825 door architect Carlo Rossi. In die tijd was men in Rusland begonnen met het importeren van de Europese stijl. Het gebouw is een groots opgezet neo-klassiek meesterwerk. De groothertog Mikhail Palovich, de jongere broer van keizer Alexander de eerste was, heeft hier gewoond. In 1898 werd het gebouw heropend als staatsmuseum.

Locatie Russisch museum

Het Russisch museum heeft aan de achterzijde grote tuinen en parken zoals het Marsveld en de zomertuin. Aan deze tuinen zijn drie andere beroemde gebouwen gevestigd; het marmeren paleis, Sint Michaelskasteel en het Zomerpaleis van tsaar Peter de eerste. Het gebouw is makkelijk bereikbaar vanaf de Nevsky prospect, een van de mooiste straten ter wereld. Je kunt uitstappen op metrostation ''Nevsky prospekt'' of ''Gostiny dvor'''. Je kunt tijdens een wandeling op de Nevsky prospekt besluiten om een zijstraat te nemen die je naar dit museum leidt. Op de kaart is het als volgt te herkennen; als je richting de Hermitage loopt, is het aan de rechterkant van de straat, en je ziet ergens drie opeenvolgende zijstraatjes die aansluiten op een park; daar moet je zijn. In het parkje staat overigens een standbeeld van de wereldberoemde sprookjesverteller Pushkin.

Prijzen en informatie

In het museum kun je een audiotour nemen. Je kunt zelf door het gebouw lopen en zonder tour van de kunstwerken genieten. Alle zalen zijn duidelijk genummerd. Een kaartje kost niet erg veel; in 2014 350 roebel. Maar als je foto's wilt maken moet je een extra kaartje van 250 roebel kopen. Uiteraard mag je geen flits gebruiken. In de kelder van het paleis kun je in de garderobe je jas ophangen. Er is hier eveneens een café gevestigd.

Schilderij van Malevich / Bron: Sailko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Schilderij van Malevich / Bron: Sailko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

101 zalen

Het is aan te raden de voorgeschreven route te volgen. Je begint eerst met een heuse, majestueuze trap te beklimmen. Het plafond is hier maar ook elders in het gebouw mooi bewerkt met vele schilderingen, sculpturen en ornamenten. Als je van zaal 1 tot 101 loopt, zul je ver terug in de tijd beginnen en langzaam naar voren in de tijd lopen. De eerste zalen zijn vooral behangen met iconische, religieuze schilderijen die een deel uit de verhalen van bijbel vertellen. De schilderen zijn eigenlijk een soort vertelplaten, allemaal op houten panelen geschilderd.

Russische kunstenaars

Over het algemeen zijn er alleen Russische werken te zien. Er hangt een werk van de van oorsprong Rus Marc Chagall, die geboren is als Movsja Zacharovitsj Sjagal. Na de Russische revolutie in 1917 was hij eventjes hartstochtelijk communistisch en werd hij directeur van een kunstmuseum. Op een gegeven moment vertrok hij voorgoed naar Frankrijk. Voor de liefhebber is het interessant om allerlei onbekende Russische meesters te aanschouwen. Er zitten pareltjes bij hoewel de meeste werken uit redelijk saaie portretten bestaan. Vroeger werden portretten gemaakt zoals men nu foto's maakt; ze hebben een functie maar weinig kunstwaarde.

Malevich en Kandinsky

De meeste kunstliefhebbers komen pas bij de zalen 66 tot 85 echt aan hun trekken. Hier hangen een aantal werken van Wassily Kandinsky en Kazimir Malevich. Deze werken doen spiritueel-magisch aan. In latere tijden is men meer sociaal-realistisch gaan schilderen, op gezag van de communistische Russische overheid. Na de Russische revolutie werden vooral schilderijen gemaakt waaruit blijkt hoe heldhaftig een arbeider is.

Decoratieve kunst

Er is in het Russian Museum veel ruimte vrij gemaakt voor decoratieve kunst. Speelgoed, keukenartikelen, handwerken worden als kunst ten toon gesteld. Dat heeft niet alleen kunsthistorische waarde maar het maakt het ook leuk voor kinderen om te zien met wat voor gekleurde kleipoppetjes men vroeger speelde.

Leuk voor een paar uur

Het Russisch museum is geen plek om een hele dag te verblijven. Na een paar uur heb je het wel gezien. Het gebouw is niet alleen bezienswaardig om zijn schilderijencollectie, maar ook vanwege de mooie architectuur. Er zijn enkele zaaltjes waar authentieke meubelen te zien zijn; veelal bedekt met een indrukwekkende laag goudverf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rusland - Moskou en St PetersburgRusland is onderdeel van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. Van al deze staten is Rusland het grootst en toeristi…
Taal in Wit-RuslandTaal in Wit-Rusland, welke taal spreken ze daar eigenlijk? De officiële talen zijn Wit-Russisch en Russisch, beide talen…
Nevsky prospekt, de mooiste straat van Sint PetersburgIs Sint Petersburg een mooie stad? Daar kun je sterk aan twijfelen. Er is namelijk slechts een enkele mooie straat te be…
Hermitage museum in Sint PetersburgHermitage museum in Sint PetersburgHet Hermitage museum in Sint Petersburg is gevestigd in een oud zomerpaleis van de tsaren, de Russische koninklijke fami…
Het leven van oud-voetballer Fernando RicksenFernando Ricksen (Heerlen, 27 juli 1976) is een ex-profvoetballer met een imposante loopbaan. Hij kwam uit voor Fortuna…
Bronnen en referenties
  • Bezoek in lente 2014
  • Foto´s: Thomas Dijkman
  • Afbeelding bron 1: Sailko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Het Russisch museum, Mikhailovsky paleis, St Petersburg"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-04-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Sint Petersburg
Schrijf mee!