InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Stedentrip Rusland - Moskou en St Petersburg

Stedentrip Rusland - Moskou en St Petersburg

Stedentrip Rusland - Moskou en St Petersburg Rusland is onderdeel van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. Van al deze staten is Rusland het grootst en toeristisch gezien de enige interessante staat. Vrijwel niemand gaat echt op vakantie naar Rusland, meestal worden alleen de steden Moskou en St. Petersburg bezocht. Deze twee steden bieden dan ook veel bezienswaardigheden. Denk aan het onovertroffen Hermitage-museum in Sint Petersburg en het Kremlin in Moskou.

Algemene Informatie over Rusland

  • Hoofdstad: Moskou
  • Taal: Russisch. In de grote steden wordt er redelijk Engels en Duits gesproken.
  • Munteenheid: Roebel, verdeel in 100 kopeken. De roebel mag niet worden in- en uitgevoerd!
  • Religie: Russisch-orthodox en andere geloven
  • Klimaat: vrijwel alle soorten, in het toeristische gebied heerst een landklimaat
  • Beste reistijd: liever niet in de winter, dan is het in Rusland erg koud
  • Tijdverschil: in het toeristische gebied + 1 uur.

Opgelet: Voor een bezoek aan Rusland is een visum en een paspoort nodig.

De GOS bestaat uit de volgende onafhankelijke staten:
  • Moldavie
  • Armenie
  • Kazachstan
  • Oekraine
  • Wit-Rusland
  • Oezbekistan
  • Tadzjikistan
  • Georgie
  • Kirgizie
  • Turkmenistan
  • Azerbeidzjan
  • Rusland

Moskou

Moskou is samen met St. Petersburg de meest bezochte stad in Rusland. De stad kent verschillende bezienswaardigheden.

Kremlin en het Rode Plein

Het Kremlin is met de Kremlinmuur een van de grootste toeristentrekkers van Moskou. De muur telt 19 torens, die zijn voorzien van een zogenaamd ‘tentdak.’ Vijf van deze poorten vormen de toegang tot het Kremlin. Als je door een van de poorten de oude citadel binnengaat, zie je een stel schitterende kerken en paleizen. De volgende kerken zijn daarvan de mooiste:
  • Maria Hemelvaart-kathedraal, met vijf gouden koepels
  • Aartsengel-kathedraal, de grafkerk van de tsaren en grootvorsten
  • Maria Boodschap-kathedraal, met iconen

Paleizen in Moskou

Qua paleizen zijn vooral het Facettenpaleis, het Wapenpaleis en het Grote Kremlinpaleis bezienswaardig. Ook de 81 meter hoge toren van Ivan Velikij is een aparte attractie. Aan de voet van de toren bevinden zich de 200 ton zware neergestorte tsarenklok en het tsarenkanon.

Het Rode Plein en de St. Vasiliusbasiliek

Bron: Azazelok, PixabayBron: Azazelok, Pixabay
Aan het Rode Plein bevinden zich diverse opvallende bouwwerken, de bekendste daarvan is de St. Vasilius-basiliek, een gebouw dat met zijn opvallende koepels wel eens wordt vergeleken met hoorntjes roomijs. De basiliek werd al in de 16e eeuw gebouwd in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke. Op het Rode Plein zelf bevindt zich het mausoleum van Lenin, de stichter van de Sovjet-Unie. Het mausoleum bestaat uit rood en zwart marmer, erachter ligt een kleine begraafplaats. Op deze begraafplaats liggen enkele bekende Russen, zoals Stalin, Tsjernenko en Brezjnev.

Musea in Moskou

Uiteraard vind je in een stad van deze omvang diverse musea. Sommigen daarvan zijn een bezoek meer dan waard. Vooral de Tretjakov-galerij en het Poesjkin-museum zijn zeer interessant. In beiden vind je een Russische kunstcollectie.

De metro

Als je in Moskou bent, maak dan ook een ritje met de metro. De inrichting van de metrostations zijn ontworpen door diverse bekende architecten en kunstenaars en zijn onder andere gedecoreerd met wandschilderingen en mozaïeken.

Excursies vanuit Moskou

Ook de omgeving van Moskou is zeer bezienswaardig. Er zijn verschillende kloosters te vinden die allen als museum fungeren. Deze kloosters zijn het Roebljovmuseum, het Novodjevitsjiklooster, het Donskojklooster, het Danilovklooster en het Simonovklooster. De kloosters dateren uit de 14e en 16e eeuw.

St. Petersburg

St. Petersburg werd in 1703 gesticht door Tsaar Peter de Grote. St. Petersburg heeft bijna 70 jaar de naam Leningrad gehad, maar werd in 1991 weer St. Petersburg genoemd. De stad is gebouwd op ca. 100 eilanden en is gelegen aan de rivier de Neva. Logischerwijs zijn er talloze bruggen te vinden, ook omdat de stad veel grachten kent.

Bijzondere gebouwen en de Hermitage

Bron: Quinntheislander, PixabayBron: Quinntheislander, Pixabay
St. Petersburg is architectonisch gezien een aantrekkelijke stad, die Europees aandoet. Mooie gebouwen zijn bijvoorbeeld de Peter en Pauls-vesting, de Sint-Isaac-kathedraal, de Kazan-kathedraal, de Admiraliteit en het Winterpaleis. Dit barokke gebouw herbergt het museum de Hermitage, dat meer dan twee miljoen kunstwerken bevat. Naast schilderijen vind je er ook andere kunstobjecten, bijvoorbeeld munten, tapijten, meubelen en horloges. Mocht je de Hermitage willen bezoeken dan is het aan te raden dit te doen onder leiding van een gids, die je langs de meest bijzondere kunstwerken leidt.

Indrukwekkende pleinen

St. Petersburg is een echte pleinenstad. Het Marsveld, het Paleisplein en het Dekabristenplein zijn er daar enkele van. Op het laatstgenoemde plein vond een van de eerste Russische revoluties plaats in 1825. Bekend is hier dan ook het standbeeld van Peter I te paard.

Excursies vanuit Sint Petersburg

Vanuit St. Petersburg kun je een excursie maken naar Petrodvorets, Pushkin en Pavlovsk. Hier bevinden zich voormalige zomerresidenties van de tsaren. Bij de residenties vind je schitterende parken, paleizen, musea en diverse monumenten.
Gerelateerde artikelen
Rusland, een land in twee continentenRusland, een land in twee continentenRusland ligt gedeeltelijk in Europa en gedeeltelijk in Azië. Vanuit politiek perspectief hoort het land bij Europa. Rusl…
Sint PetersburgSint PetersburgSint Petersburg (Russisch: Санкт-Петербур&…
Stedentrip MoskouStedentrip MoskouMoskou wordt ontdekt door steeds meer westerse toeristen. Het is een mooie stad om te bezoeken tijdens een stedentrip. M…
Goedkoop vliegen naar Rusland met Transaero AirlinesGoedkoop vliegen naar Rusland met Transaero AirlinesWie wil vliegen naar Rusland denk vast als eerste aan Aeroflot. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om te vliegen naar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stedentrip Rusland - Moskou en St Petersburg"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 16-01-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!