InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Madame Tussauds

Madame Tussauds

Madame Tussauds Madame Tussauds is de naam van verschillende wassenbeeldenmusea over de hele wereld. Je kunt er oog in oog komen te staan met ’s werelds bekendste mensen.

Geschiedenis

Marie Tussaud

Marie Tussaud werd geboren in Straatsburg (Frankrijk) op 1 december 1761. In 1770 gaat ze in de leer bij dokter Curtios, hij maakte namelijk wassen beelden om anatomische lessen mee te illustreren. IN 1778 maakte Marie op haar 17de haar eerste wassen beeld, dat van de beroemde schrijver en filosoof Francois-Marie Arouet Voltaire. Tijdens de Franse Revolutie van 1789 kreeg Marie Tussaud de opdracht om de hoofden van de slachtoffers van de guillotine in was te vereeuwigen, zodat ze later in het Revolutiemuseum tentoongesteld konden worden. In 1794 erfde Marie, na het overlijden van dokter Curtius, zijn hele collectie wassenbeelden. In 1795 trouwde Marie met François Tussaud, een franse militair. Ze krijgen drie kinderen; een dochtertje (dat vlak na de geboorte overlijdt), en twee zonen (Joseph en François). In 1802 vertrok ze samen met haar oudste zoon, Joseph, naar Londen om haar wassenbeelden tentoon te stellen. Toen de Frans-Engelse oorlog uitbrak kon ze echter niet terug naar Frankrijk keren. Daarom reisde ze met haar collectie wassenbeelden door Groot-Brittannië en Ierland. Na de oorlog (1817) kwam ook haar tweede zoon naar Engeland, waar ze in 1835 haar eerste museum in Baker Street opende. Samen met haar twee zonen zette ze het museum voort totdat ze in 1850 in haar slaap overleed.

Buitenland

In 1884 verplaatste Tussaud’s kleinzoon, Joseph Randall, de wassenbeeldencollectie naar de huidige plaats op Marylebone Road. Sinds 1971 zijn ook buiten Engeland vestigingen van Madame Tussauds geopend. Het eerste museum buiten Engeland ging open in Amsterdam. Momenteel zijn er ook nog musea geopend in New York, Las Vegas, Washington, Hollywood, Bangkok, Hongkong, Shanghai, Sydney, Wenen, Blackpool, Busan en Berlijn.

Merlin Entertainments Group

In mei 2007 zijn alle Madame Tussauds musea overgenomen door de Merlin Entertainments Group, dat ook in het bezit is van Legoland en Sea Life.

Leuke weetjes

  • In 1842 maakte Marie Tussaud een zelfportret, dat nu nog steeds te bezichtigen is aan de ingang van het museum in Londen.
  • Eén van de belangrijkste attracties in het Madame Tussauds museum is The Chamber of Horrors, waarin slachtoffers van de Franse revolutie, moordenaars en criminelen te zien zijn. The Chamber of Horrors is een donkere kamer waar ook echte acteurs rondlopen. Zwangere vrouwen, mensen met hartproblemen en kinderen onder de twaalf jaar mogen er niet binnen.
  • De wassen beelden zijn exacte replica’s in was, op ware grootte, van bekende personen. Sommige beelden zijn zo geplaatst dat je er leuke foto’s mee kunt trekken. Zo kan je bijvoorbeeld tafelen met George Clooney, muziek maken samen met Tiësto, voetballen met Ronaldinho…
  • De naam Madame Tussauds betekent ‘van Madame Tussaud’. Veel mensen denken namelijk dat de naam van het museum Madame Tussaud is, wat dus niet hetzelfde is.
  • De bekende seriemoordenaar John Haigh, die verantwoordelijk was voor de moord op zes mensen, heeft na zijn arrestatie zijn favoriete paar sokken en zijn beste kostuum aan The Chamber of Horrors gedoneerd. Enkele dagen voor zijn arrestatie ging hij, als grote fan van, namelijk nog naar Madame Tussauds om The Chamber of Horrors te kunnen bewonderen.
  • Er zijn verschillende valse tanden en zelfs al een vals been achtergelaten door bezoekers. In de zak van het wassen beeld van Mel Gibson werd zelfs al eens een onderbroek teruggevonden.
  • Al de wassen beelden zijn voorzien van echt mensenhaar. Hun haar wordt dus regelmatig gewassen en in model gebracht.
  • In 1925 brak er brand uit bij Madame Tussauds in Londen. In 1931 werd de plaats getroffen door een aardbeving en in 1940 landde er een bom in de buurt van het museum, waardoor een groot deel van de wassenbeelden vernietigd werd.
  • Een jonge Parijzenaar heeft ooit eens zijn hoofd in de guillotine van Marie Antoinette gestoken. Hij bleef er helaas in steken en het duurde uren eer de rest van de bezoekers van het museum doorhadden dat de man geen acteur was.

Openingsuren en prijzen

Voor openingsuren en prijzen voor een Madame Tussauds museum naar uw keuze kunt u terecht op de Madame Tussauds website.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Madame Tussauds Amsterdam, wat is er te zien?Madame Tussauds Amsterdam, wat is er te zien?Madame Tussauds ‘wassen beelden musea’ die in verschillende grote steden ter wereld te bezoeken zijn, zijn vernoemd naar…
Madame Tussauds, op de foto met je idoolMadame Tussauds, op de foto met je idoolMadame Tussauds in Amsterdam is te vinden aan De Dam. In Madame Tussauds vind je wassenbeelden van bekende mensen uit he…
Interessante musea in LondenInteressante musea in LondenVoor toeristen is in Londen veel te zien en het aanbod aan bezienswaardigheden in de hoofdstad van het Verenigd Koninkri…
Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen? Londen trekt elk jaar weer erg veel toeristen aan. De stad biedt dan ook ontzettend veel beziensw…
Bronnen en referenties
  • http://www.madametussauds.com/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Madame_Tussauds

Reageer op het artikel "Madame Tussauds"

Infoteur: Sarahh
Gepubliceerd: 04-04-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Reizen
Schrijf mee!