InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Dolfijnen spotten in Suriname

Dolfijnen spotten in Suriname

Dolfijnen zijn lieve, intelligente dieren waarvan het altijd een mooie ervaring is om te zien. Je kunt vanuit Paramaribo een dolfijnentour boeken. De dolfijnen van Suriname zijn bijzonder omdat ze de rivier op zwemmen. Ze kunnen goed tegen brak water. Je ziet ze vaak vlak langs de oevers. Vanuit een bootje kun je ze goed zien. Wamneer je geluk hebt dan springt er één uit het water omhoog terwijl op de achtergrond de zon ondergaat. Je kunt op dat moment de foto van je leven maken.
Dolfijn / Bron: Archilider, Wikimedia Commons (GFDL)Dolfijn / Bron: Archilider, Wikimedia Commons (GFDL)

Inhoud:

Hoe boek je een dolfijnentrip?

Je kunt op verschillende manieren een trip maken naar de monding van de Surinamerivier om dolfijnen te spotten. Een van de mogelijkheden is om met Waterproof Suriname op stap te gaan. Een andere manier is om een bootsman en boot te charteren die in de haven aan de Waterkant ligt, tussen het busstation en de Centrale Markt. Deze brengt je middels een privé tochtje naar de dolfijnen toe. Je moet zelf iets te drinken meenemen en hopen dat de bootsman iets van dolfijnen weet.

Dolfijnentour

Het voordeel aan een trip met een erkende dolfijnentourorganisatie te boeken is dat de kans dat je dolfijnen te zien krijgt groter is. Daarnaast kunnen ze veel informatie over de dolfijn geven. De dolfijnentour van Waterproof Suriname begint in Leonsberg, op een mooie plek net iets buiten de stad Paramaribo. Het is vanuit de historische binnenstad ongeveer 15 minuten rijden. Tijdens de dolfijnentrip krijg je drie drankjes en lokale snacks van de organisatie. Bovendien bezoek je een plantagedorpje; Johan en Margaretha. Vanaf de pier van dit pittoreske dorpje kun je mooi de zonsondergang zien.

Verspreidingsgebied van de Sotalia fluviatalis / Bron: Pcb21, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Verspreidingsgebied van de Sotalia fluviatalis / Bron: Pcb21, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Dolfijnen in de rivier

De dolfijnen zwemmen in de rivier een paar kilometer van de zeemonding verwijderd; het rivierwater is brak, half zout half zoet. Je begint op de Surinamerivier en vaart langs fort Nieuw Amsterdam. Dit fort is gebouwd op de kruising van de rivieren Commewijne en de Surinamerivier. Vervolgens ga je met de boot de Commewijne op en kan het dolfijnen spotten beginnen. In feite is het zo dat vanaf het moment dat je in de boot zit er een kans is op dolfijnen zien. Er is een grote kans op het zien van dolfijnen dichtbij de oever. Bij een zeemonding is er extra veel vis; vandaar dat dolfijnen dit als goede fourageplek zien. Soms is het iets moeilijker om een dolfijn te zien. Uiteindelijk zie je er vrijwel altijd een paar. Dolfijnen hebben longen en dat betekent dat ze soms naar boven komen om lucht te happen. Er is een kans van 99% dat je een dolfijn ziet, garandeert Waterproof Tours.

Sotalia Guianensis

In de Commewijne-rivier zwemmen de Guinese dolfijnen oftewel de Sotalia Guianensis. Deze dolfijnensoort is zeer honkvast. Het is een ondersoort van de Sotalia fluviatilis. Ze kunnen makkelijk een jaar lang in hetzelfde gebied blijven. Guinese dolfijnen houden van brak water en zijn blauwgrijs. Ze zijn regelmatig te vinden op de modderbanken van de rivier en eten er vis en garnalen. In het binnenland van Zuid Amerika leeft een roze gekleurde dolfijnensoort die zich uitsluitend ophoudt in zoet water.

Ander dieren

Naast dolfijnen zul je vele reigers in de bomen zien zitten. Ook zwemmen er vissen in het water die met hun ogen net boven het wateroppervlak komen. Daarnaast vliegt er soms een papegaai voorbij. Ook kan het gebeuren dat je rode ibissen in de bomen ziet. Deze zijn zo rood van kleur omdat ze garnalen eten.

Zonsondergang

Behalve genieten van dolfijnen zie je ook een mooie zonsondergang. Deze is altijd extra spectaculair bij water omdat de mooie kleuren zich in water spiegelen. De zonsondergang levert mooie plaatjes op vanaf de plantage. In het dorpje vanwaar het ondergaan van de zon bekeken wordt, gaat het er heel gemoedelijk aan toe. Allerlei lieve honden lopen er vrij rond en laten zich graag knuffelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Whale Watchen op Tenerife (Spanje)Whale Watchen op Tenerife (Spanje)Op het Canarische Eiland Tenerife is van alles te doen voor toeristen, waaronder een tocht op zee om walvissen en dolfij…
Attracties voor kinderen aan de Costa del SolAttracties voor kinderen aan de Costa del SolDolfijnen spotten, huilen met wolven, fun maken in een waterpretpark of op ontdekkingstocht in grotten. De Costa del Sol…
DolfijnenslachtJe staat er misschien wel niet bij stil, maar ook dolfijnen worden geslacht. In Denemarken en in Japan worden jaarlijks…
Zwemmen met dolfijnen: niet altijd even diervriendelijkZwemmen met dolfijnen: niet altijd even diervriendelijkVoor velen is het een droom om te zwemmen met dolfijnen. Er komen steeds meer mogelijkheden om deze wens in vervulling t…
Over de dolfijnOver de dolfijnDolfijnen zijn zoals velen niet weten zoogdieren en geen vissen. Ze zijn warmbloeding net als dat wij mensen zijn. En ze…
Bronnen en referenties
  • www.waterproofsuriname.com
  • Interview met gids
  • Deelname dolfijnentour
  • Fotoś: http://www.waterproofsuriname.com
  • Afbeelding bron 1: Archilider, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 2: Pcb21, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Dolfijnen spotten in Suriname"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Suriname
Schrijf mee!