InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Nusa Lembongan een idyllisch eilandje voor de kust van Bali

Nusa Lembongan een idyllisch eilandje voor de kust van Bali

Een reis naar het Indonesische eiland Bali is op zichzelf al een unieke ervaring. Maar het is ook zeker de moeite waard om het kleine idyllisch eilandje; Nusa Lembongan te bezoeken. Watersport en natuur liefhebbers zullen zich hier zeker niet vervelen. Je kunt er voor een dagje heen of je blijft er overnachten in een unieke accommodatie, om op eigen houtje het eiland verder te ontdekken.

Nusa Lembongan

Is een klein eilandje wat slechts een paar vierkante kilometer groot is en zo'n twaalf kilometer voor de kust van Bali ligt. Het eilandje telt slechts 5.000 inwoners en behoort net als Bali tot de 'Kleine Soenda-eilanden'.

Dagje uit

Je kunt voor een dagje naar Nusa Lembongan, er gaan per dag een aantal veerboot diensten naar dit kleine idyllisch eilandje. Een van de touroperators is Bali Hai Cruises. Dagelijks verzorgen zij trips waarbij je kunt kiezen om het strand van 'Mushroom Bay' vanaf de boot allerlei watersport activiteiten te doen.
Er is genoeg aanbod; met een onderwater boot het koraal bekijken, een ritje op een bananen boot, een snorkeltour doen of kajakken.

Heb je liever zand tussen je tenen en wat meer luxe, dan kan je je dagje aan het strand vertoeven van het resort Bali Hai Tide Huts en ook gebruik maken van het zwembad. Tevens wordt er een uitgebreide BBQ lunch georganiseerd en is er een bar aanwezig waar je ook cocktails kunt bestellen. Welke keus je ook maakt alle watersport activiteiten zijn inbegrepen in je dagkaart.

Overnachten op Nusa Lembongan

Wil je meer van het eilandje zien dan is een dagtrip niet voldoende. Het is dan beter om een of twee overnachtingen te boeken.
Er zijn verschillende hotels, maar op het resort Bali Hai Tide Huts kun je ook overnachten. Je slaapt dan in een traditionele lumbung hut aan het strand. Het is een knusse hut met een balkon, die staat op houten palen met een rieten dak waar alleen een bed in past. Het leuke aan deze unieke accommodatie is dat als de 'dagjes' mensen weg zijn er een oase van rust heerst waardoor je het gevoel krijgt dat je je op een onbewoond eiland begeeft. Een diner aan het strand maakt het plaatje helemaal af.

Natuur en watersport

Naast de watersport activiteiten bij het resort is er op het eiland nog veel meer te doen. De beste manier om het eiland te verkennen is door een fiets of een scooter te huren voor slechts 10 euro per dag. Het wegdek is echter een soort van gatenkaas maar dat maakt het juist nog meer tot een avontuur.

Naast de verschillende stranden die je kunt bezoeken, is er ook een groot mangrove bos op het eiland. Je kunt dan ook op diverse plekken een tochtje boeken om het mangrove bos van dichterbij te bekijken.

Als je besluit om naar mangrove point te gaan kun je het beste vroeg gaan, dan is het namelijk nog vloed en staan de bomen nog in het water. De rest van de dag staan de bomen dus droog in het zand. Je kunt vanaf deze plek ook goed snorkelen, er worden aan de boulevard van mangrove point, waar zich ook diverse eet gelegenheden bevinden ook snorkeltours aangeboden. Tijdens deze snorkeltour zul je naar de mooiste plekjes worden gebracht rondom Nusa Lembongan. Ook duikers zullen hier veel moois onder water tegen komen.

Er zijn op het eiland ook een aantal goede surf plekken. Mocht je als surfer nog een extra uitdaging zoeken dan kun je via een brug naar het naast gelegen eilandje 'Nusa Ceningan' wat met de scooter 15 minuten rijden is vanaf Mushroom Bay. Daar kun je bij Ceningan Point van een klif springen en via het strand weer terug naar boven gaan voor een herhaling. Tevens zit daar een snackbar waar je wat kunt eten en drinken. Als je niet van surfen houd kun je ook richting Bleu Lagoon rijden wat daar vlakbij ligt. Daar heb je een mooi uitzicht over rotsformaties en helder blauw water. Kortom, het is een klein idyllisch eilandje die zeker de moeite waard is om te bezoeken als je op Bali bent.
© 2013 - 2019 Chantallambeek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bali: zeewierproductie op speelparadijs Nusa LembonganBali: zeewierproductie op speelparadijs Nusa LembonganElke dag, tussen elf en drie, is het kleine eiland Lembongan een ware heksenketel. Touroperators van het nabijgelegen Ba…
Bali: Steden en dorpenBali: Steden en dorpenDrukke steden met winkels, restaurantjes, en markten, en rustige dorpen met traditionele huizen, arme lieve mensen en ou…
Bali: Pura Tanah LotBali: Pura Tanah LotVoor een geweldige zonsondergang is een bezoek aan Pura Tanah Lot een echte aarader. Deze Balinese tempel ligt aan de we…
Zuidoost-Azië, de ideale bestemming voor een huwelijksreisZuidoost-Azië, de ideale bestemming voor een huwelijksreisWie op huwelijksreis wil gaan denkt vaak onmiddelliijk aan bestemmingen aan de Middelandse zee of op de Caraïben. Er zij…
Bali actief: van raften en jungle trekking tot mountainbikenBali actief: van raften en jungle trekking tot mountainbikenBotsend en buitelend in een rubberboot over een snelstromende rivier. Zwetend en zwoegend door de jungle trekken. Met de…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nusa_Lembongan

Reageer op het artikel "Nusa Lembongan een idyllisch eilandje voor de kust van Bali"

Infoteur: Chantallambeek
Gepubliceerd: 03-04-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!