InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Üsküdar: een stadsdeel van Istanbul

Üsküdar: een stadsdeel van Istanbul

Üsküdar: een stadsdeel van Istanbul Üsküdar is een district dat zich in het Aziatische gedeelte van Istanbul bevindt. Anders dan veel andere districten van de stad is Üsküdar erg knus. Wat zijn de bezienswaardigheden en uitgaansgelegenheden in Üsküdar?

Bezienswaardigheden in Üsküdar

Het district staat vooral bekend om haar Kız Kulesi, al zijn er ook andere bezienswaardigheden. Hieronder worden er een aantal beschreven.

Beylerbeyi Paleis

Wijk: Beylerbeyi
Het Beylerbeyi Paleis (Beylerbeyi Sarayı) is het grootste Ottomaanse paleis in het Aziatische deel van Istanbul. Het paleis werd door sultan Abdülaziz gebruikt als ontvangstruimte voor belangrijke bezoekers. Aan beide zijden van het paleis staat een badpaviljoen.
Capitol
Wijk: Pazarbaşı
Capitol (Capitol Alışveriş Merkezi) is een winkelcentrum. In 2005 werd Capitol uitgeroepen tot het beste winkelcentrum van Europa. Het winkelcentrum wordt over het algemeen druk bezocht.

Çinili Hamam
Wijk: Bağlarbaşı
Çinili Hamam is een badhuis dat al in 1640 werd gebouwd in opdracht van Kösem Sultan, de echtgenote van de Ottomaanse sultan Ahmet I. Op het moment dat het vrouwengedeelte van de hamam klaar was, stierf Kösem Sultan. Tegenwoordig is het badhuis ook nog steeds in gebruik. De Çinili Hamam wordt voornamelijk bezocht door buurtbewoners.
Kız Kulesi / Bron: Mkaraarslan, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kız Kulesi / Bron: Mkaraarslan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Kız Kulesi
Wijk: Salacak
Kız Kulesi betekent “meisjestoren.” Er zijn verschillende legendes over deze toren. Volgens één van deze verhalen leefde de non Hero in de toren. Hoewel het verboden was dat zij verliefd zou worden, maakt ze tijdens een ceremonie kennis met Leandros. Hero en Leandros raken stapelverliefd op elkaar. Op een avond zwom Leandros naar zijn geliefde. Er brak echter een hevige storm los, waardoor de vlam van de toren werd gedoofd. Leandros zag in het donker niks en verdronk in het water van de Bosporus. Hero zag dat haar vriend verdronk en sprong zelf ook in het water. Vandaar dat de toren ook wel Leandrostoren wordt genoemd.
Yeni Valide Moskee / Bron: Matthew Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Yeni Valide Moskee / Bron: Matthew Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Een andere legende gaat over een jonge prinses. De koning kreeg van een waarzegger te horen dat zijn dochter op haar 18e verjaardag zou sterven. De koning besloot zijn dochter in de toren op te sluiten, omdat hij dacht dat ze dan veilig zou zijn. Tijdens haar 18e verjaardag stierf de prinses echter door een slangenbeet.

Yeni Valide Moskee

Wijk: Gülfemhatun
De Yeni Valide Moskee (Yeni Valide Camii) dateert uit 1710. De moskee werd in opdracht van Emetullah Rabia Gülnuş Sultan, de vrouw van de Ottomaanse sultan Mehmet IV, gebouwd.

Uitgaansgelegenheden in Üsküdar

Als je een avondje uit wilt gaan zonder toeristen om je heen, dan is Üsküdar aan te raden! In dit district zijn voornamelijk kleinere bars te vinden waar de bewoners van Istanbul uitgaan.

İnciraltı Meyhanesi

Wijk: Beylerbeyi
Een ouderwetse Turkse avond kan je meemaken in de zogeheten meyhanes. Een meyhane is een tradtionele restaurant/bar met overvloed aan raki en mezes. İnciraltı Meyhanesi is een aanrader. İnciraltı betekent “onder de linden.” Deze meyhane bevindt zich dan ook onder tal van linden.

Rubin Bar & Cafe
Wijk: Salacak
Rubin Bar & Cafe is een plek waar Turkse live muziek ten gehore wordt gebracht.

Şantiye Bar
Wijk: Centrum
Şantiye Bar is een gezellige bar waar regelmatig Turkse B-artiesten optreden. Tevens kan je hier waterpijp roken.

Lees verder

© 2012 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar IstanboelIstanboel is een van de grootste steden van de wereld. Het is een geweldige bestemming voor een stedentrip. Waar krijg j…
Stedentrip IstanboelIstanboel is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een steeds populairdere bestemming voor stedentrips. De Turkse stad i…
Stedentrips in EuropaVeel mensen zijn toe aan een lekker weekendje weg naar een grote stad. In Europa zijn veel verschillende grote steden om…
Goedkoop een stedentrip Istanbul boekenGoedkoop een stedentrip Istanbul boekenEen stedentrip naar Istanbul is een hele belevenis. Heel ver vliegen is het niet, maar je waant je toch in een volledig…
Goedkoop vliegen binnen Turkije met BorajetGoedkoop vliegen binnen Turkije met BorajetMaak je een reis naar Turkije waarbij je gebruik wilt maken van een binnenlandse vlucht? Er is een Turkse luchtvaartmaat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Üsküdar: een stadsdeel van Istanbul"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: 11-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Istanbul
Schrijf mee!