InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Sagrada Familia te Barcelona

Sagrada Familia te Barcelona

Sagrada Familia te Barcelona Toen Gaudi in 1926 overleed, was de Oostgevel bijna klaar, nog één toren. Helaas lagen de werkzaamheden van de bouw stil tot ongeveer 1952. In 1936 breekt er brand uit in de crypte en een deel van Gaudi´s archief van tekeningen en modellen wordt verwoest. Al is de bouw van de basiliek nog niet voltooid, de UNESCO heeft de Sagrada Familia al opgenomen op de werelderfgoed lijst.

Wie is Gaudi

Antoni Gaudi y Cornet werd geboren 25 juni 1852 in Reus in Spanje. Hij was zoon van een kopersmid. Nadat hij was afgestudeerd als architect bleef hij bijna zijn hele verdere leven werkzaam in Barcelona. Zijn zeer individualistische bouwwerken, waarin zowel Gotische als Moorse invloeden meespelen, zijn vaak grillig van vorm, rijk versierd met kleurige mozaïeken van glas en gebroken tegeltjes in welvend stucwerk, met origineel riant smeedwerk.

Enkele werken van Gaudi

  • Casa Mila; 1906-1912. Dit mooie appartementencomplex met de bijnaam `La Pedrera`, oftewel de steengroeve, ligt aan de Passeig de Gracia 92 te Barcelona. Het complex is opvallend en wijkt af van het traditionele door zijn golvende lijnen, zijn geometrische bogen en de versierde balkons
  • Casa Batllo; 1906-1908,. Deze woning staat in dezelfde straat als Casa Mila, maar op nummer 43. Ook hier weer golvende buitenmuren, overvloedig versierde schoorstenen en luchtkokers op het dak

Sinds 1984 staan alle werken van Gaudi op de UNESCO-lijst als beschermd erfgoed

De dood van Gaudi

Op 7 juni 1926, is de zeer gelovige Gaudi op weg naar het vesper-gebed als hij wordt aangereden door een tram in de stad. Hij raad zwaar gewond en overlijd drie dagen later. Hij wordt op 12 juni begraven in een crypte in de Sagrada Familia, de kerk waar hij 43 jaar van zijn leven aan gewerkt heeft. De rouwstoet was meer dan één kilometer lang.

De bouw van de kathedraal

Al 120 jaar wordt er aan de gekste kerk ter wereld gebouwd en nog steeds is zij niet klaar. Maar er valt genoeg te zien aan de Boetetempel van de Sagrada Familia (de Heilige Familie). De 400 wenteltraptreden zijn het uitzicht meer dan waard.

De bouw van de Sagrada Familia startte in 1883. Het idee van de Rooms-katholieke kerk was, dat de bouw van een indrukwekkende kathedraal de ontkerkelijking, die door de industrialisatie in gang was gezet, een halt toe te roepen

Villar, de oorspronkelijke architect van de kathedraal, begint met de bouw. Toen hij stierf was pas een klein gedeelte klaar, namelijk de ingang van de crypte. Toen Gaudi de bouw overnam, wees hij het hele ontwerp af, behield de gotische invloed, maar verwijderde pilaren en luchtbogen.
De kathedraal heeft achttien torens, waarvan er twaalf naar de apostelen verwijzen. Vier torens zijn voor de evangelisten, de laatste twee voor Maria en Christus.
Op, aan en in de kerk is heel veel beeldhouwwerk te vinden. De beelden illustreren Bijbelse taferelen, vooral de geboortefaçade, welke aan het eind van de 19e eeuw gemaakt zijn.

De kathedraal is opgebouwd uit drie gevels:

  • de glorie van Christus
  • de passie en de dood
  • de dood en geboorte

Toen Gaudi in 1926 overleed, was de Oostgevel bijna klaar, nog één toren. Helaas lagen de werkzaamheden van de bouw stil tot ongeveer 1952. In 1936 breekt er brand uit in de crypte en een deel van Gaudi´s archief van tekeningen en modellen wordt verwoest.

Na Gaudí zijn de volgende architecten bij de bouw betrokken geweest: Francesco Quintana, Puig Boada, en Lluís Gari. De beeldhouwwerken zijn toen verder gemaakt door J. Busquets en de façades door Joseph Subirachs. Vandaag de dag is de bouw van de kerk nog steeds niet voltooid. Verwacht wordt dat de kerk ongeveer in 2025 af is, al wordt er al voorzichtig gesproken over 2028. Op 7 november 2010 werd de kerk gewijd tot basiliek. De wijding werd verricht door Paus Benedictus XVI. Na deze wijding werd de eerste mis in de kersverse basiliek opgedragen.

Nog voor de wijding tot basiliek, breekt er op 19 april 2011, brand uit in de sacristie. Het duurde 3 kwartier voordat de brand meester was. Gelukkig is de schade beperkt gebleven tot de sacristie.

Hoge snelheidslijn

De wereldberoemde kathedraal Sagrada Familia in Barcelona loopt gevaar door de bouw van een tunnel voor een hogesnelheidslijn naar Frankrijk. Architecten van de kerk in aanbouw slaan alarm. De architecten willen dat het Spaanse ministerie van Cultuur en de regionale autoriteiten het spoortraject wijzigen. Bij de aanleg van de tunnel kwam het in de omgeving van de kerk al tot overstromingen en een aardverschuiving. Tot maart 2014 is er geen schade aan de Sagrada gemeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gaudí en Barcelona: Sagrada Familia, Park Guell en Casa'sHij is één van de bekendste Spaanse architecten. Als je in Barcelona loopt, ontkom je niet aan zijn opvallende werken. B…
Barcelona, bezienswaardigheden top 5 volgens TripadvisorBarcelona, bezienswaardigheden top 5 volgens TripadvisorWat doen in Barcelona? Wie binnenkort een uitstapje naar Barcelona maakt moet zeker ook wat tijd vrijmaken voor de vele…
Casa Milà in BarcelonaEen bezoek aan Barcelona is niet compleet zonder een bezoek aan de meesterwerken van Gaudi: La Sagrada Familia, Park Guë…
Spanje - BarcelonaSpanje - BarcelonaBarcelona is de hoofdstad van de regio Catalonië in het noordoosten van Spanje, aan de Middellandse Zee. De dynamische s…
De top tien bezienswaardigheden BarcelonaWie aan Barcelona denkt, denkt vrijwel meteen aan het aangelegde strand, het warm weer en de historische kunst van archi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sagrada Familia te Barcelona"

Reactie

Christ Verhoeven, 01-10-2010 22:14 #1
Geweldige onderneming in de mooiste stad van spanje die mijn vrouw en ik hebben mogen beleven en hopen het te beleven dit bouwerk in als het voltooit is te mogen aanschouwen.

Infoteur: Storm
Laatste update: 20-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Bezienswaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!