InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Spanje - Barcelona

Spanje - Barcelona

Spanje - Barcelona Barcelona is de hoofdstad van de regio Catalonië in het noordoosten van Spanje, aan de Middellandse Zee. De dynamische stad met een Catalaanse geschiedenis, identiteit en de Catalaanse taal is voor velen een boeiende plek om te bezoeken vanwege zijn cultuur, kunst, de vele attracties en de zonnige stranden. Zoals Poble Espanyol met gebouwen in de verschillende bouwstijlen uit de Spaanse regio's en de opvallende bouwwerken van Antoni Gaudí.

Poble Espanyol

Klokkentoren van UteboKlokkentoren van Utebo
Poble Espanyol, het Spaanse Dorp, werd speciaal ontworpen voor de Internationale Tentoonstelling in Barcelona in 1929, met het doel om verschillende voorbeelden van de Spaanse architectuurstromingen te laten zien. Het is gebouwd op Montjuïc berg en er staan natuurgetrouwe kopieën van Spaanse pleinen, straten en gebouwen. Het zijn 116 gebouwen die representatief zijn voor de verschillende Spaanse regio's. De ingang van het dorp is een replica van de Puerta San Vicente in Madrid, een van de negen poorten uit de stadsmuren rondom de stad Avila uit de elfde eeuw. Andere opvallende replica's zijn het stadhuis van Valderrobres en de klokkentoren van Utebo, gebouwd in gemengde gotische en mudéjar stijlen. Catalonië is het best vertegenwoordigd in het dorp, de met ashlar stenen (bewerkte stukken steen) gebouwde huizen, boogdoorgangen, straatjes en pleinen geven de oorspronkelijke Catalaanse sfeer goed weer. Hoewel het dorp speciaal gebouwd was voor de tentoonstelling van 1929 bleek het een enorm succes en is tot op de dag van vandaag een populaire attractie voor toeristen. Het is in 1988 gerenoveerd en sindsdien is er meer traditionele kunst te zien zoals glasblazen, schilderen, handgemaakte keramiek, borduurwerk en handgemaakte artikelen in ongeveer veertig winkels. Er zijn bars in het dorp, restaurants, winkels en zelfs nachtclubs.

De Catalaanse taal

Catalaans is de eerste taal van de regio Catalonië. Het is een Romaanse taal en lijkt op een kruising tussen Spaans en Frans. Het wordt ook gesproken in Andorra, op de Balearen, het Zuid-Franse Roussillon, in de regio Valencia, in een gedeelte van de regio Murcia, in de stad Alghero, en op het Italiaanse eiland Sardinië. Na de Spaanse burgeroorlog kwam in 1939 de dictator Franco aan de macht en verbood het Catalaans en liet ook alle Catalaanse boeken van na 1850 vernietigen. Na Franco's dood werden alle plaats- en straatnamen weer in het Catalaans gesteld. De borden in openbare gebouwen hebben opschriften in het Catalaans en het Spaans. De voertaal van het autonome bestuur is Catalaans en aan de universiteiten wordt in het Catalaans gedoceerd. De meeste Catalanen zijn tweetalig en beschouwen zowel Catalaans als Spaans als hun moedertaal.

Gaudí

Sagrada FamilíaSagrada Familía
De architect Antoni Gaudí werd in 1852 geboren in Reus of Riudoms. Het is nooit helemaal duidelijk geworden welke van de twee de exacte geboorteplaats was. Hij studeerde architectuur aan de Llotja School en de hogere school voor architectuur in Barcelona.In zijn beginperiode rond 1885 overheerste de Moorse invloed, daarna werd hij geïnspireerd door de gotiek. Zijn eigen bouwstijl schiep hij tegen het einde van de negentiende eeuw. In 1883 begon Gaudí zijn werkzaamheden aan de kathedraal Sagrada Familía, als hoofdontwerper en bouwopzichter, nadat de architect Villar zich uit het project had teruggetrokken. Tot het einde van zijn leven is hij met het werk aan de kathedraal bezig geweest en men verwacht dat het project in 2026 klaar zal zijn, 100 jaar na zijn dood. In 1900 ontwierp Gaudí Park Güell voor de opdrachtgever Eusebi Güell. Het is een stadspark met objecten en elementen in felle kleuren gemaakt in de mozaïekstijl Trencadís, collages van mozaïek, samengesteld uit scherven van tegels en glas. Zoals gebruikelijk bij Gaudí waren vorm en praktische functie met elkaar verbonden, het mooie van keramiek en tegelijkertijd waterbestendig en hygiënisch.

Verdere bezienswaardigheden

  • La Rambla, de flaneerpromenade van Barcelona.
  • Montjuïc, voor een fantastisch uitzicht op de stad of een bezoek aan één van de musea.
  • Barri Gòtic, de indrukwekkende kathedraal van Barcelona.
  • Carrer de Montcada, voor een bezoek aan het Picassomuseum en misschien ook de mooie kerk Santa María del Mar.
  • Parc de la Cíutadella, een mooi park om even uit te rusten en te genieten van een mooie groene omgeving.
  • Port Vell, de oude haven met veel visrestaurantjes.
  • De botanische tuin op de berg Montjuïc

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uitstapjes in BarcelonaBarcelona is een geweldige stad om naar toe te gaan. Het is een stad met veel verschillende uitstapjes. Waar moet je zek…
De top tien bezienswaardigheden BarcelonaWie aan Barcelona denkt, denkt vrijwel meteen aan het aangelegde strand, het warm weer en de historische kunst van archi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Porao, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Aviewoncities
  • Wikipedia
  • Barcelona stedengids
  • Gaudí

Reageer op het artikel "Spanje - Barcelona"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Europese bezienswaardigheden
Schrijf mee!