InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > De meest extreme achtbanen

De meest extreme achtbanen

Met een G-kracht 5 kan de Walibi express zich een extreme noemen. Evenals de Goliath die de langste achtbaan is van de Benelux. Toch kan alles nog heftiger en extremer, alle extremen van G-krachten tot snelste achtbaan ter wereld kunt u in dit artikel lezen.

Sheikra - de eerste duikachtbaan

In 2005 werd de achtbaan 'Sheikra' geopend in Bush Gardens, deze plaats ligt in de staat Florida. De naam Sheikra is afgeleid van de roofvogelsoort genaamd Shikra. Deze achtbaan is de eerste vloerloze duikachtbaan. U voelt zich als een vogel als u over de rand kijkt, 4 seconden stil blijft staan en vervolgens 59.4meter naar beneden valt met een hoek van 90 graden. De baan haalt een snelheid van iets meer dan 112km per uur en een extraatje is dat de achtbaan ook een stukje over het water suist waardoor er een enorme waterpartij omheen ontstaat.

Formula rossa - de snelste

In november 2010 werd in Abu Dhabi Ferrari world geopend. Alles draait daar om de Ferrari zo moesten er ook flinke snelheden gehaald worden. Alhoewel de meeste attracties overdekt zijn, staat er buiten een enorme achtbaan. De baan zelf heeft een lengte van 2070meter en hier zoeft u dankzij een lancering doorheen met een snelheid van wel 240km per uur. Voor uw eigen veiligheid zult u dan ook een beschermende bril aangereikt krijgen, u wilt niet iets in uw ogen krijgen met die enorme snelheid.

Steel Dragon 2000 - de langste achtbaan

Steel Dragon is gebouwd in het jaartal 2000, dit is dan ook het jaar van de draak. De achtbaan staat in Japan in het park Nagashima Spa Land. Buitenom pretpark attracties bezit het park ook over een waterpark en een kuuroord. De baanlengte van de Steel Dragon bedraagt 2479meter en de rit duurt dan ook zo'n 4 minuten.
In 2003 werd deze attractie gesloten vanwege een ongeluk. Een wagentje verloor een aantal wielen wat gelukkig alleen zorgde voor enkele verwondingen en medische klachten. Na aanpassingen werd deze achtbaan in 2006 weer heropend. De attractie kon ook niet zomaar worden weggehaald aangezien deze zo'n 50 miljoen dollar heeft gekost..

Kingda Ka - de hoogste achtbaan

Deze attractie zou geopend werden in 2004 maar werd uiteindelijk geopend in mei 2005 en staat in het park Six flags great adventure in New Jersey(VS). Totdat de Formula rossa er kwam was deze achtbaan ook nog eens de snelste met 206km per uur. De top bevind zich op 139meter waarna u in een schroef 90 graden naar beneden gaat.

Tenth ring roller coaster en Colossus - de achtbanen die het vaakst over de kop gaan

Beide stalen achtbanen laten u tien keer de wereld op zijn kop zien vanuit zowel loopings als schroeven. De eerste opende in 2006 in China, het attractiepark heeft de naam Chime-long paradise. De tweede staat in Engeland en opende in 2002 in Thorpe park.

X - de eerste 4 dimensionale achtbaan

Deze achtbaan opende op 12 januari 2002 in het park Six flags magic mountain in Valencia. Buitenom de echte loopings die de achtbaan maakt, draaien de bakjes ook allemaal apart. Hierdoor draait u onderweg nog een paar keer individueel over de kop. De stoelen kunnen zowel voorwaarts als achterwaarts draaien. De achtbaan sloot in 2007 tijdelijk, maar sinds 2008 is deze onder de naam X2 weer heropend.

Tower of terror - de achtbaan met de meeste G-krachten

In Nederland zit het limiet van G-krachten op 5 voor achtbanen echter in Afrika staat sinds 2007 de achtbaan Tower of terror in het attractiepark Gold reef city. De G-kracht in deze achtbaan ligt op 6,3! U gaat eerst met behulp van een soort lift met wagen en al naar de top waarna u vervolgens met een 90graden hoek naar beneden af zal dalen. Dit alles is gebouwd met behulp van een toren die in een echte goudmijn zijn dienst heeft gedaan.
Gerelateerde artikelen
Snelste achtbanen en Walibi: NederlandIn de wereld een heleboel pretparken, met een enorm aantal achtbanen. Ons kleine landje beschikt ook over een aantal pre…
Monsterachtbanen: De hoogste ter wereldIedereen kent wel de beelden van torenhoge achtbanen in pretparken ver hier vandaag. Ze staan al van ver de prijken en s…
Taron: Achtbaan met 4 wereldrecords in PhantasialandTaron: Achtbaan met 4 wereldrecords in PhantasialandTaron is een achtbaan die sinds 30 juni 2016 geopend is in het nieuwe themagedeelte ‘Klugheim’ in het pretpark Phantasia…
Lancering van een achtbaanLancering van een achtbaanVeel achtbanen worden met behulp van een ketting naar het hoogste punt van de achtbaan gebracht. Naast deze standaard ac…
Achtbaan, de rijdende attractieAchtbaan, de rijdende attractieEen achtbaan (Engels: rollercoaster) is een attractie waarbij karretjes een bepaald parcours afleggen. Door hellingen, l…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "De meest extreme achtbanen"

Reactie

Bibiana (infoteur), 09-08-2011 12:32 #1
Niet te vergeten onze eigen Troy: de grootste en snelste houten achtbaan in de Benelux. Deze staat in Toverland, Sevenum (Limburg). Die is echt leuk!

Infoteur: Bembi
Laatste update: 19-09-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 1
Schrijf mee!